Yorgunken Nasıl Uyanık Kalınır?

Kendini yorgun hissetmeye başladığında, bu genellikle yatağa gitmenin ve biraz uyumanın zamanının geldiğinin işaretidir. Bununla birlikte, iş yerinde bir gece vardiyası, sabah erken saatte bir ders veya pijama partisi gibi sebeplerle bazen uyanık kalmak zorunda kalabilirsin. İlk içgüdün kafeine ulaşmak olabilir, ancak bu her zaman herkes için işe yaramaz. Neyse ki, yorgun olduğunda kendini uyanık tutabileceğin birçok yol var ve bu wikiHow makalesi sana bunu nasıl yapacağını gösterecek!

Makalenin 1.Yöntemi:
Duyuları Harekete Geçirmek
Düzenleniyor

  1. 1
    Duyularını uyar. Uyanık kalmanın en kolay yolu duyularını uyarmaktır. Kulaklarının, gözlerinin ve hatta burnunun uyanık ve aktif olduğundan emin olmak için yapabileceğin birçok şey var. Vücudunun ne kadar fazla kısmı uyanık olursa, uykuya dalman olasılığın o kadar az olur. İşte denemek için birkaç şey:
    • Mümkün olduğu kadar çok ışık aç. Işıkları kontrol edebilecek bir konumda değilsen, mümkün olduğunca bir ışık kaynağına yakın dur.
    • Ağzını uyanık tutmak için bir nane şekeri ya da sakız çiğne.
    • Koklama duyunu uyandırmak için nane yağı kokla.
    • Müzik dinleyebileceğin bir yerdeysen, caz, hip-hop, rock gibi seni uyanık hissettiren her şeyi dinle.
    • Gözlerin acıyorsa, mola ver ve bir duvara ya da pencereden dışarıya bak.
    • Yüzüne soğuk veya ılık su çarp.
    • 15 dakika oturarak meditasyon yap.
    Advertisement

Makalenin 2.Yöntemi:
Vücudu Uyanık Tutmak
Düzenleniyor

  1. 1
    Vücudunu uyanık tut. Duyularını uyandırmanın yanı sıra, bedenini gerçekten hissettiğinden daha fazla uyanık hale getirebilirsin. Hareket etmek için zaman ayırmak, kulaklarına dokunmak veya ellerini ovmak, kendini daha uyanık ve aktif hissetmene neden olabilir. Vücudunu daha fazla uyanık tutmak için yapabileceğin birkaç şey var:
    • Yüzüne soğuk su çarp. Yüzüne su çarparken gözlerini incitmeden açık tutmaya çalış.
    • Kulak memelerini hafifçe aşağı doğru çek.
    • Kendini dirseğin ile bileğin arasından veya dizlerinin altından çimdikle.
    • Ellerini yumruk yap ve aç. Bunu on kez tekrarla.
    • Ayaklarını yere hafifçe vur.
    • Bileklerini, kollarını ve bacaklarını ger.
    • Omuzlarını yuvarla.
    • Dışarı çık ve ciğerlerini temiz hava ile doldur.
    • Ellerine masaj yap.
  2. 2
    Vücudunu aktif tut.[1] Aktif olmak için bir maraton koşman gerekmez. Sadece birazcık fiziksel aktivite vücudunu uyandırabilir. Okulda veya işte olsan bile aktivite düzeyini artırmanın yolları vardır ve sadece birkaç dakikalık egzersiz vücudunun ne kadar uyanık olduğu üzerinde çarpıcı bir etkiye sahip olabilir. Egzersiz yapmak vücuduna henüz yatağa gitme zamanı olmadığını söylemenin bir yoludur. İşte yapabileceğin birkaç şey:
    • Ne zaman mümkün olursa yürüyüş yap. İş yerinde, mola odasına gitmek için uzun yolu kullan ya da kahve almak için caddenin karşısına yürü. Okulda isen, bir sonraki derse uzun bir yoldan git ya da yemek yemeden önce kafeteryada bir tur at.
    • Mümkün olduğunda asansör yerine merdiven kullan. Ellinci kata çıkmadığın sürece, merdivenlerden çıkmak sana asansörde durmaktan daha fazla enerji verecektir. Kalp atışını hızlandıracak ve bu da seni uyanık tutacaktır.
    • Mümkün olduğunda on dakikalık bir yürüyüş için zaman yarat.
    • Hemen egzersiz yapamasan da, günde en az otuz dakika düzenli egzersiz yapma alışkanlığı edin. Günlük egzersizin enerji düzeyini artırdığı ve uyanık kalmana yardımcı olduğu ispatlanmıştır.
    Advertisement

Makalenin 3.Yöntemi:
Uyanık Kalmak İçin Yiyecekleri Kullanmak
Düzenleniyor

  1. 1
    Gününe sağlıklı bir kahvaltıyla başla. Yumurta, hindi ve hafif kızarmış ekmek ye. Ya da biraz yulaf ezmesi ve yoğurt dene. Kahvaltına ıspanak, kereviz veya lahana gibi yeşillikler ekle. Kahvaltıda çok fazla sebze yemeyi doğru bulmuyorsan, bir smoothie hazırla ya da okula veya işe giderken bir smoothie al.
  2. 2
    İyi beslen.[2]Doğru yiyecekleri yemek, enerji düzeyini yükseltmeye yardımcı olabilir, seni daha fazla uyarır ve yaptığın şeyi birkaç saat daha sürdürebilmen için sana biraz yakıt verebilir. Çok az yemiş olsan bile yanlış yiyecekler sana kendini daha ağır, şişkin ve hatta daha yorgun hissettirebilir. İşte enerjini artırmak ve daha az yorulmak için iyi beslenmeye yönelik bazı ipuçları:
    • Yüksek oranda şeker ve basit karbonhidrat içeren yiyecekler tüketmekten kaçın.
    • Büyük öğünler yeme. Bunun yerine, günde birkaç ölçülü öğün ye ve acıktığında hafifçe atıştır. Ağır yemeklerden, nişastalı yiyeceklerden, yağ oranı yüksek öğünlerden ve alkol tüketmekten kaçın. Bunların hepsi seni daha da yıpratacak ve sindirim sisteminde takılacaktır.
    • Öğünleri atlama. Çok yorgun olsan ve yiyecek düşüncesi sana bir şey ifade etmese bile, yemek yememek seni çok daha yorgun hale getirecektir.
  3. 3
    Yanında badem veya kaju gibi, protein bakımından yüksek atıştırmalıklar veya yiyecekler bulundur. Gittiğin her yere meyve götür. Bu sadece sağlıklı değildir, aynı zamanda ihtiyaç duyduğunda şeker oranı yüksek bir aperatifle kendini şımartmana engel olacaktır.
    • Fıstık ezmesi ve kereviz veya yoğurt atıştır.
  4. 4
    İhtiyacın olursa biraz kafein al. Kafein kesinlikle uyanık kalmana yardımcı olur, ancak aşırı kafein yüklersen ya da çok hızlı içersen, başın ağrır ve seni çarpabilir. İhtiyacın duyduğunda bir fincan yeşil çay ya da kahve iç ancak yavaş yavaş iç, yoksa çarpabilir ve/veya karnın ağrıyabilir.
    • Ayrıca bitter çikolatadan da biraz kafein alabilirsin.
    • Enerji içeceğinden kaçın. Uyanmak için sana hızlı bir çözüm sunacak olsa da, uzun vadede, uyuyamamanı sağlayıp sana kendini yorgun hissettirecek, bu da seni ertesi gece daha da yorgun hale getirecek.
  5. 5
    Soğuk su iç. Çok su iç. Susuz kalmamak seni uyanık tutacaktır.
    Advertisement

Makalenin 4.Yöntemi:
Zihni Uyanık Tutmak
Düzenleniyor

  1. 1
    Zihnini uyanık tut. Eğer zihnin sürekli dalıp gidiyorsa, vücudunu ve zihnini uyanık ve tetikte tutarak çok uzaklara sürüklenmekten kendini koruyabilirsin. Zihnini uyandırmak için, konuşurken veya öğretmeninin konuşmasını dinlerken, aktif olarak düşünmen gerekir. Zihnini uyarmak için yapabileceğin bazı şeyler var:
    • Sınıfta isen, ekstra dikkat kesil. Öğretmeninin söylediği her şeyi yaz ve hatta odaklanmak için tekrar oku. Elini kaldır ve soruları cevapla. Belirli bir kavram hakkında kafan karıştıysa, bir soru sor. Öğretmeninle yaptığın konuşma esnasında uykuya dalman pek olası değildir.
    • İş yerinde isen, bir meslektaşınla iş ile ilgili konularda konuş ya da molada isen, onunla tarih, politika veya hatta ailenle ilgili bir sohbet başlat.
    • Evde uyanık kalmaya çalışıyorsan, bir arkadaşını ara, bir e-posta yaz veya radyoda ilgi çekici bir söyleşi programı dinle.
    • Yaptığın işleri değiştir. Zihnini aktif tutmak için, yaptığın işleri olabildiğince sık değiştirmeyi dene. Okulda isen, bunu yeni bir kalemle yazarak, fosforlu işaret kalemi kullanarak veya bir bardak su almaya giderek yapabilirsin. İş yerinde isen, fotokopi çekmek veya evrakları dosyalamak için yazmaya ara verebilirsin.
  2. 2
    Gün ortası güç toplama uykusu çek. Evdeysen veya işte çalışıyorsan, 5 ila 20 dakika süreyle hızlı bir kestirmeye zaman ayırmak, vücut sisteminin çalışmaya devam etmesini sağlamak için gereken desteği vermene yardımcı olabilir. Bundan daha uzun süre uyumak, günün geri kalanında seni daha yorgun hissettirecek ve gece uykuya dalmanı zorlaştıracaktır. İşte nasıl yapılacağı:
    • Rahat bir yer bul. Evdeysen, bir kanepe idealdir ve eğer işteysen sandalyene yaslan.
    • Dikkat dağıtıcıları en aza indir. Telefonunu kapat, kapını kapat ve etrafındaki kişilerin uyuduğunu bilmesini sağlamak için yapman gerekeni yap.
    • Uyandığında, derin bir nefes al ve kendini enerji dolu hissetmek için bir bardak su iç ve biraz kafein al. Vücudunu harekete geçirmek için üç dakikalık bir yürüyüş yap.
    • Güç toplama uykusu çekmede sorun yaşıyorsan, uykuya dalmana yardımcı olmak için akıllı telefonuna yükleyeceğin İngilizce hazırlanmış bir “power nap” uygulaması kullanmayı dene.
  3. 3
    Yanıp sönen renklere bak. Akıllı telefonuna parlak ışıldayan renkleri gösteren bir uygulama indir. Bu, beyninde seni uyanık tutan reseptörleri harekete geçirebilir. Bu yüzden uykudan önce tablet, vs. kullanman, iyi uyku alma şansını zorlayabilir.
    Advertisement

Makalenin 5.Yöntemi:
Yaşam Tarzı Faktörlerini Değiştirmek
Düzenleniyor

  1. 1
    Gelecekte yaşayacağın problemden kaçın. Her ne kadar bu öneriler zorda kaldığında sana yardımcı olacak olsa da, son derece yorgun olduğunda, uyanık kalmak için kendini zorlamak zorunda kalmayacak bir yaşam tarzı geliştirirsen daha iyi olur. İşte bunu yapmanın bazı yolları:
    • Vücudunu sağlıklı bir rutine sokmak için her gün aynı saatte yatmaya ve uyanmaya çalış.
    • Günün geri kalanı için seni uyanık ve hazır hale getirecek harika bir sabah rutiniyle güne güçlü bir başlangıç yap.
    • Sorumluluk sahibi ol. Eğer birkaç saat sonra iş ya da okulda olman gerekiyorsa, gece yarısı üçe kadar uyanık kalma.
    • Sınava çalışmak için bütün gece uyanık kalmak zorunda olduğu için yorgun isen, bir dahaki sefere bütün gece uyanık kalmanı engelleyecek bir çalışma programı hazırlamaya çalış. Çoğu insan yorgun olduklarında bilgiyi algılayamaz.
    • Eğer düzenli olarak uykuya dalmakta zorluk çekiyorsan ve gün içinde kendini sürekli uyanık kalmaya çabalıyormuş gibi hissediyorsan, uyku bozukluğun olup olmadığını görmek için bir doktora görünmelisin. [3]
    Advertisement

İpuçlarıDüzenleniyor

  • Kendi kendine, “ben sadece gözlerimi dinlendiriyorum,” deme. Kesinlikle uyuyakalacaksın.
  • Yatağına ya da koltuk ya da kanepe gibi çok rahat bir yere uzanma. Metal bir sandalyeye veya hatta yere otur.
  • Gerçekten zevk aldığın bir şey yap; ne kadar çok meşgul olursan, o kadar az uyuyakalırsın.
  • Okuma, çünkü zihnini dinlendirir.
  • Telefon ya da tableti eline al ve en sevdiğin oyunu oyna.
  • Atıştırmalık ye. Bir şeyler yemek, zihninin çalışmasını sağlar.
  • Aynı şeyleri yapmaya devam etme. Bu seni sıkar ve en sonunda uyuyakalırsın.
  • Eğer uykuya dalmak üzereysen, gözlerini mümkün olduğunca geniş aç ve yüzündeki kasları hareket ettir.
  • Esnemeye başlarsan, uyanık kalmak için bir bardak soğuk su iç.
  • C vitamini kullan ya da mükemmel işe yarayan limon suyu iç.

UyarılarDüzenleniyor

  • Eğer bayılma nöbetlerine meyilliysen, yanıp sönen renklere bakma.
  • Yolda uykun geldiyse, arabanı kenara çek.Araba sürerken uykuya dalmanın eşiğine gelmek, alkollüyken araba sürmek kadar tehlikeli olabilir ve etkileri de ölümcül olabilir.
  • Her gece uykuya dalmakta zorlanıyorsan ve her zaman uyanık kalmaya çalışıyorsan, bir doktora görün.
  • Sürekli devam eden uykusuz geceler sağlığın için iyi değildir. Uzun süreli uyku yoksunluğu halüsinasyonlara, geveleyerek konuşmalara, baş dönmesine ve sersemliğe neden olabilir.

Bu makale işine yaradı mı?

Evet
Hayır