Yalnızlıkla Nasıl Baş Edilir?

Ortak yazar: Paul Chernyak, LPC

İnsanlar birtakım nedenlerden ötürü yalnızlık hisseder. Bunlar arasında sosyal ortamlardaki beceriksizlik ve insanın kasıtlı olarak kendini izole etmesi de vardır. Hatta bazı insanlar, etraflarında insanlar varken bile kendilerini yalnız hissederler çünkü o insanlarla anlamlı bağları yoktur.[1] Kimi zaman herkes yalnızlık duyar ama bu asla güzel bir şey değildir. Yalnızlıkla baş etmenin yeni insanlarla tanışmak, yalnız geçirdiğin zamanın değerini bilmeyi öğrenmek ve ailenle yeniden bağ kurmak gibi birçok yolu olabilir. Yalnızlıkla nasıl başa çıkacağın konusunda daha fazla şey öğrenmek için okumaya devam et.

Makalenin 1.Yöntemi:
Hissettiğin Yalnızlık Duygusunu Anlamak
Düzenleniyor

  1. 1
    Kendini yalnız hissetme nedenlerini belirle. Sana gerçekten yardımı olacak değişiklikler yapmak için, önce biraz zaman ayırıp yalnız hissetme nedenini araştırman gerekecek. Diyelim ki yeterince arkadaşın olmadığı için yalnız olduğunu düşünüyor, sonra dışarı çıkıp yeni arkadaşlar ediniyorsun. Eğer yalnızlığının nedeni, çok fazla arkadaşının olması ama onlarla anlamlı bağlarının bulunmamasıysa yeni arkadaşlar edindikten sonra bile kendini yalnız hissetmeye devam edebilirsin. Kendini neden yalnız hissettiğini belirlemene yardım etmek için aşağıdaki soruların bazılarını düşün:
    • Kendini en çok ne zaman yalnız hissediyorsun?
    • Bazı insanların yanında kendini daha yalnız hissediyor musun?
    • Ne zamandır kendini böyle hissediyorsun?
    • Yalnızlık hissedince ne yapmak istiyorsun?
  2. 2
    Duygu ve düşüncelerini kaydetmek için günlük tutmaya başla. Günlük tutmak, yalnızlık duygularını daha iyi anlamana yardımcı olabilir ve aynı zamanda stresini azaltmanın harika bir yoludur.[2] Günlük tutmaya başlamak için rahat bir yer seç ve yazmaya günde yaklaşık 20 dakika ayırmayı planla. Kendini nasıl hissettiğini ve neler düşündüğünü yazarak başlayabilirsin ya da kalıplar kullanabilirsin. Kullanabileceğin kalıplardan bazıları şunlardır:
    • “Şöyle olduğunda kendimi yalnız hissediyorum…”
    • “Kendimi yalnız hissediyorum çünkü…”
    • Kendini ilk ne zaman yalnız hissetmeye başladın? Ne kadar süredir kendini böyle hissediyorsun?[3]
  3. 3
    Meditasyon yap. Bazı araştırmalar, meditasyonun yalnızlık ve depresyonla ilişkili duyguları azaltabildiğini ileri sürmektedir.[4] Meditasyon, yalnızlık duygularınla daha çok bağlantı kurmanın ve bu duyguların nereden kaynaklandığını anlamaya başlamanın da harika bir yoludur. Meditasyon yapmayı öğrenmek zaman alır; pratik yapmayı ve birinin kılavuzluk etmesini gerektirir, o yüzden yapacağın en iyi şey, yaşadığın yerde bir meditasyon kursu bulmaktır. Yaşadığın yerde meditasyon kursu yoksa meditasyon yapmayı öğrenmene yardımcı olacak CD’ler de satın alabilirsin.[5]
    • Meditasyona başlamak için sessiz bir yer bul ve gevşe. Sandalyede ya da bağdaş kurarak yerde, bir minderin üzerinde oturabilirsin. Gözlerini kapatıp nefesine yoğunlaş. Nefesine odaklanırken, düşüncelerinin dikkatini dağıtmamasına çalış. Bırak gelip geçsinler.
    • Gözlerini açmadan çevrendeki dünyayı gözlemle. Kendini nasıl hissettiğine de dikkat et. Ne duyuyorsun? Nelerin kokusunu alıyorsun? Kendini nasıl hissediyorsun? Fiziksel açıdan ne durumdasın? Ya duygusal açıdan?[6]
  4. 4
    Kendini nasıl hissettiğin konusunda bir terapistle konuşmayı deneyebilirsin. Kendini yalnız hissetme nedenini ve bu duyguları nasıl aşabileceğini bulmak zor olabilir. Lisanslı bir akıl sağlığı uzmanı, yalnızlığını anlamana ve onunla başa çıkmana yardımcı olabilir. Kendini yalnız hissetmek, depresif olduğunu ya da altta yatan başka bir akıl sağlığı sorunun olduğunu işaret edebilir. Bir terapistle konuşmak, neler olup bittiğini anlamana ve izlenecek en iyi yola karar vermene yardım edebilir.
    Advertisement

Makalenin 2.Yöntemi:
Kendini Rahatlatmak
Düzenleniyor

  1. 1
    Yalnız olmadığının farkına var. Yalnızlık, insan olmanın normal bir parçasıdır, ama sana kendini anormalmişsin gibi hissettirebilir. Bir arkadaşından ya da aile üyesinden yardım iste ve hissettiklerin hakkında o kişiyle konuş. Birilerine duygularını anlatırken, onların da böyle şeyler hissedip hissetmediğini sorabilirsin. Bu yardım isteme ve biriyle duygularını paylaşma süreci, yalnız olmadığını görmene yardım edecektir.[7]
    • Şunun gibi bir şey söylemeyi dene: “Son zamanlarda kendimi yalnız hissediyorum; senin de kendini hiç böyle hissettiğin oldu mu diye merak ettim.”
    • Konuşacak bir arkadaşın ya da ailenden biri yoksa bir öğretmenden, danışmandan ya da din adamından yardım iste.
  2. 2
    Hayatına devam et. Durmadan kendini ne kadar yalnız hissettiğine odaklanmak yerine, zihnini yalnızlığından uzaklaştıracak şeyler yap. Yürüyüşe çık, bisiklet sür ya da kitap oku. Aktiviteler ve hobiler bul ve yeni şeyler denemekten korkma. Yeni şeyler denemek sana daha sosyal ortamlarda yorumda bulunabileceğin (ve böylece daha çok insanla konuşacağın) ve diğer insanların ilgisini çekecek sohbetler başlatabileceğin bir temel sağlar.
    • Kendini meşgul et. Boşta kalmak, yalnızlık duygularının sinsice içine sızmasına yol açar. Kendini işe ya da işten/okuldan kalan zamanlarda yapabileceğin aktivitelere ver.
  3. 3
    Kendi kendine sosyal aktivitelerde bulun. Sürekli birlikte dışarıya çıkacağın biri yoksa bunun seni dışarıya çıkıp iyi vakit geçirmenden alıkoymasına izin verme. Örneğin, akşam yemeğine çıkmak ya da sinemaya gitmek istiyorsan o zaman kendi başına sinemaya ya da güzel bir restorana git. İlk başta, normalde başka biriyle yapabileceğin şeyleri kendi başına yapmak tuhaf gözükebilir ama kendini bundan alıkoyma. Kendi başınayken dışarı çıkıp bir şeyler yapmanın garip yanı yok! Bu aktiviteleri daha önce neden yaptığını hatırladığında, yeniden aktivitenin kendisinden zevk alabilirsin.
    • Tek başına yemeğe ya da kahve içmeye çıkarsan yanına bir kitap, dergi ya da günlük al, böylece normalde sohbet ederek geçireceğin zamanda meşgul olursun. Şunu unutma ki insanlar kendileriyle baş başa kalmak için de dışarıya tek başlarına çıkarlar; yani hiç kimse seni yalnız başına otururken görüp de arkadaşın olmadığı sonucuna varmaz.
    • Dışarıda tek başına zaman geçirme fikrine alışmak biraz zaman alınabilir. İlk birkaç girişimin biraz tuhaf gelse de vazgeçme.
  4. 4
    Bir ev hayvanı edinmeyi düşün. Tek başına olmak gerçekten zor geliyorsa yaşadığın yerdeki hayvan barınağından bir köpek ya da kedi almayı düşünebilirsin. Ev hayvanlarının yüzyıllardır evlerde insanlara eşlik etmesi boşuna değil ve bir hayvanın güvenini ve şefkatini kazanmak çok tatminkâr bir deneyim olabilir.
    • Sorumlu bir ev hayvanı sahibi ol. Ev hayvanının kısırlaştırılmasını sağla ve ancak bakımı için gereken günlük işleri yapmaya hazırsan hayatına bir ev hayvanı almaya karar ver.
    Advertisement

Makalenin 3.Yöntemi:
Yeniden Sosyalleşmek
Düzenleniyor

  1. 1
    Etkinliklere katıl. Yeni arkadaşlar edinmek için, dışarı çıkıp olaylara dâhil olman gerek. Bir spor takımına katılmayı, kursa gitmeyi ya da yaşadığın yerde gönüllü çalışmayı düşünebilirsin. Çok çekingensen sosyal kaygı için internetten bile olsa bir grup bul. Craigslist, Meetup ya da yerel haber sitelerini araştırıp yaşadığın bölgedeki etkinlikleri öğren.[8]
    • Etkinliklere katılmanın tek amacı arkadaş edinmek ya da insanlarla tanışmak olmasın. Hiçbir beklentiye girmeden gitmeye ve ne olursa olsun iyi vakit geçirmeye çalış. İlgini çeken ve kitap kulüpleri, siyasi kampanyalar, konserler ve sanat sergileri gibi birçok insanın katıldığı etkinlikler bul.
  2. 2
    Kendini sosyal ilişkilerde inisiyatif almaya zorla. Yeni arkadaşlar edinmek çoğunlukla ilk adımı atmayı ve insanları bir şeyler yapmak için dışarıya davet etmeyi gerektirir. İnsanların sana yaklaşmasını bekleme, onlara sen yaklaşmalısın. O kişiye sohbet etmeyi ya da kahve içmeyi isteyip istemediğini sor. Başkaları sana ilgi göstermeden önce her zaman sen onlara ilgi göstermelisin.[9]
    • Yeni arkadaşlar edinmeye çalışırken kendin ol. Kendini yanlış tanıtarak yeni bir insanı etkilemeye çalışma. Bu, yeni arkadaşlığın daha başlamadan bitmesine neden olabilir.
    • İyi bir dinleyici ol. İnsanlar konuşurken tüm dikkatini ver. Dinlediğini göstermek için o kişinin söylediklerine cevap verebilmen önemlidir, yoksa umursamadığını düşünebilir.[10]
  3. 3
    Ailenle zaman geçir. Ailenle ilişkilerini sağlamlaştırmaya çalışmak da kendini o kadar yalnız hissetmene engel olmaya yardım edebilir. Ailenden biriyle muhteşem bir geçmişin olmasa bile, onu davet etmekle başlayarak ilişkinizi tamir etmeye çalışabilirsin. Örneğin, ailenden bir süredir görmediğin birini dışarıda öğle yemeğine ya da kahve içmeye davet edebilirsin.
    • Aile üyeleriyle ilişkilerini yeniden inşa etmeye ya da sağlamlaştırmaya çalışırken, yeni arkadaşlar edinmek için kullanacağın stratejilerden bazılarını kullanabilirsin. O kişiyi dışarıya davet etmek için inisiyatif al, kendin ol ve karşındakini can kulağıyla dinle.[11]
  4. 4
    Vakit geçirmesi hoş biri ol. Birlikte vakit geçirilmesi eğlenceli biri olarak insanları kendine çek. Eleştirel olmaktansa yapıcı ol. Havadan sudan konuşurken başkalarının giysilerini, huylarını ya da saçlarını eleştirme. O konuda ellerinden bir şey gelmezken gömleklerinde küçük bir leke olduğunu onlara hatırlatmanın gereği yok. Duymak istedikleri şey, kazaklarının güzel olduğunu düşündüğün ya da kişiliklerini sevdiğin. Bir şey hoşuna gittiğinde bunu abartmadan, öylesine söyle. Bu, insanların arasındaki buzları eriten en iyi şeylerden biridir ve insanlar onları eleştirmeyeceğini anladıkça zamanla aranızda güven inşa edilir.[12]
  5. 5
    Bir İnternet topluluğuna katıl. Bazen insanlarla İnternet’te bağlantı kurmak, yüz yüze bağlantı kurmaktan daha kolay olabilir ama İnternet’ten bulunulan etkileşimlerin, yüz yüze bağlantı kurmanın yerini alamayacağını aklında bulundur.[13] Ancak, bazen İnternet toplulukları düşüncelerini ve deneyimlerini paylaşmak ya da benzer durumlar yaşayan insanlara soru sormak için değerli yollar olabilir. İnternet forumları genellikle sen yardım görürken başkalarına da yardım etmeni sağlar.
    • İnternet ortamında dikkatli olmayı unutma. Herkes olduğunu söylediği kişi çıkmaz ve sapıklar, yalnızlığı kendi çıkarları için kullanırlar.
    Advertisement

Makalenin 4.Yöntemi:
Kendi Başına Olmanın Tadını Çıkarmak
Düzenleniyor

  1. 1
    Yalnızlıkla kendi başına olmayı birbirinden ayır. Yalnızlık, tek başına olmaktan mutsuzsan yaşadığın şeydir. Kendi başına olmak ise tek başına olmaktan mutlu olma durumudur. Kendi başına olmakta, olmayı istemekte ve tek başına olmaktan zevk almakta bir sorun yoktur. Kendi başına zaman geçirmek, faydalı ve eğlenceli olabilir.
  2. 2
    Kendini geliştirmenin ve mutlu etmenin üzerinde çalış. Genellikle, zamanımızın çoğunu başkalarına ayırdığımızda, kendimizi ihmal etmeye meyilli oluruz. Yalnız olduğun bir dönemden geçiyorsan kendin için yapmak istediklerini yaparak bu dönemi lehine çevir. Bu, harika bir fırsat ve sen mutlu olmayı hak ediyorsun!
  3. 3
    Spor salonuna gitmeyi düşün. Meşgulken çoğunlukla bir kenara attığımız ilk şey, egzersiz yapmak ve vücudumuza iyi bakmaktır. Başkalarıyla her zamankinden daha az zaman geçiriyorsan bu zamanı egzersiz yaparak kullanmayı dene. Spor salonunda egzersiz yaparsan yeni insanlarla ya da senin için özel, yeni biriyle bile tanışabilirsin!
  4. 4
    Yeni bir beceri edin. Bu hobiyi kendi başına yapıyor olsan bile zaman ayırıp yeni bir hobiyle ilgilenmen yalnızlık duygularınla başa çıkmana yardım edebilir. Bir enstrüman çalmayı, resim yapmayı ya da dans eğmeyi öğrenebilirsin. Gidip bunları başkalarıyla birlikte öğrenmek, yeni insanlarla tanışmana yardımcı olmakla kalmayıp duygularını yaratıcı bir yöne sevk etmeni de sağlayacaktır. Yalnızlığını güzel bir şeye dönüştür!
    • Kendine güzel bir yemek yap ya da arkadaşların veya komşuların için fırında bir şeyler pişir. Yemek yapmak insanı tatmin eder ve dikkatini kanalize edip besleyici bir şeye dönüştürebilirsin.
    • Bu hobiyi seven başkalarıyla tanışmak için bir kulübe katılmayı düşünebilirsin.[14]
  5. 5
    Büyük bir şey yap. İnsanların aklında çoğunlukla gerçekleştirmek istedikleri büyük bir şey vardır ama bunu yapmamak için bin tane mazeretleri vardır. Hiç kitap yazmayı istedin mi? Peki ya film yapmayı? Yalnızlığını muhteşem bir şey yapmak için bir mazeret olarak kullan. Kim bilir, belki de bu, başkalarının yalnızlıkla başa çıkmalarına yardım edecek bir şeye dönüşür...
    Advertisement

İpuçlarıDüzenleniyor

  • Öylesine tanıdığın kişilerin her konuda güvenebileceğin gerçek dostlar olduğunu düşünme. Bu güveni yavaş yavaş oluştur ve onları oldukları gibi kabul et. Tanıdığın insan sayısının çok, bir araya gelip bir şeyler yapabileceğin arkadaş sayısının daha az, kişisel bilgilerini emanet edebileceğin yakın dostlarının çok daha az olmasının hiçbir sakıncası yok. Tanıdığın kişileri, iç içe geçmiş daireler olarak düşün.
  • İnsanların "kalabalık içinde yalnız" olabildiklerinin farkında ol. Arkadaşların, ailen ve tanıdıkların olabilir ama yine de kendini yalnız hissedebilirsin. Bazıları için, etrafındakilerle bağlantı kurmak zordur. Bu durumda, dışarıdan yardım almak işe yarayabilir.
  • Kendinle mutlu olmayı öğren. Olduğun kişiden hoşlanırsan ya da o kişiyi seversen bu belli olur. İnsanlar, neşeli ve kendilerine güvenen kişilerle olmayı severler.
  • Mutlu olmak için bir ilişkin olması gerekmediğini bil. Arkadaşlarının birileriyle çıktığını görmek zor olabilir. Ama kendini bir grubun parçası olduğunu ya da etrafında sana değer veren insanların olduğunu hissetmek için biriyle çıkmana gerek yok. Sadece hazır olduğunda biriyle çık.
  • Yalnızlığın, yeni bir şey denemek, rahatlamak ve yaratıcılığını geliştirmek için doğru bir zaman olduğunu fark et.
  • Dini inançları olan biriysen aynı inançtaki kişilerle arkadaş olmayı düşün.
  • Dinlenmek, bir şeyleri hatırlamana ve seni sakinleştirmeye yardım eder.
  • Seni mutlu eden ya da sevdiğin bir yer düşün.
  • Müzik dinle ya da sana, sen diye hitap eden bir kitap oku çünkü bu, sanki birisi seninle konuşuyormuş hissini verir.
  • Kendini yalnız hissediyorsan bir ev arkadaşı bulmayı ya da bir süreliğine ebeveynlerinle birlikte yaşamayı düşün. Kedi ya da köpek gibi bir ev hayvanı edinmek bile yardım edebilir.

UyarılarDüzenleniyor

  • Kendini yalnız hissediyorsan Facebook ve Twitter gibi sosyal medya sitelerinden bir süre uzak kal çünkü bunların sosyal ilişkilerine bir faydası olmaz. Hem insanlar bazen bu sitelerde acımasız olabiliyorlar hem de "durum güncellemelerinde" eğlenceli etkinlikler paylaştıklarını görmek, sana kendini daha bile kötü hissettirebilir. Onun yerine, dışarıda bir şeyler yapmayı dene. Uzun bir yürüyüşe çıkabilirsin, köpeğinle oynayabilirsin ya da kardeşinle takılabilirsin.
  • Tarikatlar, çeteler ve diğer gruplar savunmasız insanlardan yalnızken faydalanır ve onları olumsuz yönde etkiler. Dikkatli ol ve katılmayı düşündüğün gruplar hakkında başkalarının söylediklerine kulağını tıkama.
  • Kendini sürekli olarak yalnız hissediyorsan tıbbi yardım al. Bu, bir depresyon belirtisi olabilir.
  • Sosyalleşmek için internet topluluklarına aşırı bağımlı hâle gelmek, bağımlılığa ve daha fazla komplikasyona yol açabilir. Bunu, yaşadığın yerde, ilgi alanları seninkilerle aynı olan insanlarla tanışmak olarak bir araç olarak kullan ve internetteki arkadaşlarınla gerçek hayatta bir araya gelmek için çaba harca. Ortak ilgi alanı olanları seçmek iyi olabilir ama insanların gerçek hayatta, internet ortamındakiyle aynı olmalarını bekleme.
  • Kötü gruplarda karşına kötü insanlar çıkabilir. İyi gruplarda iyi insanlar bulmaya çalış.
Advertisement

About this wikiHow

Lisanslı Profesyonel Danışman
Paul Chernyak, LPC bu makalenin ortak yazarıdır. Paul Chernyak Chicago’da Lisanslı Profesyonel Danışman’dır. 2011 yılında Amerikan Profesyonel Psikoloji Okulu’ndan mezun olmuştur.
Kategoriler: İlişkiler

Bu makale işine yaradı mı?

Evet
Hayır
Advertisement