Yüzdeki Derin Kırışıklıklar Nasıl Giderilir?

Ortak yazar: Marsha Durkin, RN

Kırışıklıklardan, özellikle de derin olanlardan, tamamen kurtulmak imkânsız olsa da daha az görünür olmalarını sağlamak kesinlikle mümkündür. Sağlıklı bir yaşam tarzı benimseyerek ve etkili kırışıklık tedavileri uygulayarak yüzdeki derin kırışıklıkların belirginliğini ve oluşumunu büyük oranda azaltabilirsin.

Makalenin 1.Yöntemi:
İyi Bir Cilt Bakım Rutini Uygulamak

  1. 1
    Güneş kremi sür. Araştırmalar güneşin kırışıklıkların bir numaralı nedeni olduğunu söylüyor. En az 30 koruma faktörlü, geniş spektrumlu (UVA ve UVB) bir güneş kremi sür. 50 faktörden fazlasına gerek yoktur.[1]
    • Güneş olmadığında bile güneş kremi sürmelisin. Bronzlaşman güneşten korunduğun anlamına gelmez. Ne olursa olsun güneş kremi sür![2]
    • Güneş kremi sürmek yalnızca kırışıklıkları önlemez; aynı zamanda cilt kanseri riskini azaltır.[3]
    • Güneş kremini sık sık, en azından her 2 saatte bir tazele.[4]
  2. 2
    Yüzünü her gün yıka. Doktorlar yüzünü günde iki kez yıkamanı öneriyor; fazlasına gerek yok. Yüzünü fazla yıkamak cildindeki doğal yağları ve nemi ortadan kaldırır, bu da kırışıklıkların daha derin görünmesine neden olur; hatta yeni kırışıklık oluşumuna bile yol açabilir.[5]
    • Cildin yağlı olsa bile yüzünü günde iki kezden fazla yıkama çünkü bu cildini tahriş edebilir ve eğer akne sorunun varsa çoğalmasına neden olabilir.
    • Olgun bir cildi olan kişiler (40 yaş ve üstü) yüzlerini her akşam bir temizlik ürünüyle yıkayıp her sabah yalnızca serin suyla yıkayabilir.[6]
  3. 3
    Yüzünü yıkadıktan sonra tonik kullan. Yüzünü yıkadıktan sonra tonik sürmek cildinin pH dengesini sağlamaya yardımcı olabilir ve daha sağlıklı görünmesini sağlar. Ancak alkol içeren toniklerden kaçın çünkü bu cildini kurutabilir.
  4. 4
    Kırışıklıkları hedef alan kaliteli bir nemlendirici kullan. Birçok nemlendirici kırışıklıklarla mücadele eden ve onları önleyen maddeler içerir. Yüzüne günde iki kez nemlendirici uygula: sabah ve akşam yüzünü yıkadıktan sonra.
    • Gündüz ve gece kremlerinin birbirinden farklı olduğunu ortaya koyan çok az kanıt vardır; ancak nemlendiricilerin içindeki bazı maddeler güneşle etkisiz hâle gelir. Örneğin, çok etkili bir kırışıklık önleyici olan retinol güneş ışığına maruz kaldığında etkisini kaybeder; tıpkı reçeteyle satılan birçok ilaç gibi.[7]
  5. 5
    İyi bir göz kremi kullan. Göz çevrendeki deri yüzünün geri kalanından farklıdır: Daha incedir ve daha hassastır, daha hızlı kırışır ve sarkar. Bu nedenle yüz nemlendiricine ek olarak göz kremi kullanman iyi olur.
    • Kolajen, C vitamini, peptit ve/veya retinol içeren bir göz kremi bulmaya çalış.[8]
    Advertisement

Makalenin 2.Yöntemi:
Doğru Kırışıklık Tedavisini Seçmek

  1. 1
    Kırışıklıklarını retinoidlerle onar. Bazı sağlık profesyonelleri retinoidlerin kırışıklıkları ve diğer yaşlanma belirtilerini azaltmada kanıtlanmış en iyi yöntem olduğunu ileri sürer. Retinoid içeren ilaçlar ilk başta kızarıklık ve soyulmaya neden olabilir ama soyulma geçtiğinde kırışıklıkların azalmış olmalıdır. Doktorunun yazacağı reçeteyle retinoid krem alabilirsin.
    • Birçok reçetesiz satılan cilt bakım markası retinol içeren kremler sunar. Retinol reçeteli asit olan retinoidin daha az tahriş eden formudur. Retinoller reçete gerektirmez. Hepsinin kalitesi aynı değildir, bu nedenle ne arayacağını bilmen önemlidir.
    • Retinol ışık ve havaya maruz kaldığında bozulmaya başlar, bu nedenle ambalajı ikisini de kesen bir ürün seç. Tek dozlu kapsüllerde, hava geçirmez ağızlı opak cam şişelerde veya alüminyum kaplarda retinol satan markaları tercih et.[9]
  2. 2
    İdebenon içeren cilt bakım ürünleri kullan. İdebenon güçlü bir antioksidandır. Yakın zamanda yapılan bir araştırma idebenonun 6 haftalık topikal kullanımında çizgi ve kırışıklıkları %29 oranında azalttığını göstermiştir.[10]
  3. 3
    Alfa hidroksi asitleri içeren cilt bakım ürünleri kullan. Alfa hidroksi asitleri cildini retinoidler kadar tahriş etmez ama aynı sonuçları da vermez. Bu cilt bakım ürünleri kırışıklıkları yalnızca belli belirsiz azaltır.[11]
  4. 4
    Antioksidan içeren cilt ürünleri kullan. A, C ve E vitamini artı beta karoten içeren cilt bakım ürünleri kırışıklıkları biraz iyileştirir.[12]
  5. 5
    Cildini soydurmayı dene. Medikal profesyoneller aracılığıyla veya reçetesiz olarak alabileceğin birçok farklı cilt soyma ürünü vardır.[13] Cildini soyma işlemi ne kadar derine inerse cildini tahriş etme olasılığı o kadar artar. Cilt soyucular yara izlerine ve cilt tonunda değişikliğe bile neden olabilir.[14]
  6. 6
    Glikolik asitli cilt soyucular yüzeyseldir ve kırışıklıkların yoğunluğunu belli belirsiz azaltabilir.
    • Salisilik asit ve trikloroasetik asit gibi maddeler içeren cilt soyucular glikolik asitli olanlardan daha derine iner; sonuç olarak ince çizgileri ortadan kaldırmakta daha iyidir.
    • İşlemden önce cilt soymayla ilgili doktorunla konuş, bu sayede gerekli ayarlamaları yapabilirsin. Bazı cilt soyucular kullanım sonrasında özel bir bakım gerektirebilir; sonrasında birkaç gün güneş ışığından uzak kalmak gibi.
  7. 7
    Lazer cilt yenileme yaptırmayı düşün. Lazerler kolajen üretimini tetikleyip cildinin daha dolgun görünmesini sağlayabilir. Kırışıklıkların çok derinse ve başka hiçbir şey işe yaramıyorsa doktoruna bunun bir seçenek olup olamayacağını sor.
  8. 8
    Bir tıp profesyoneline danış. Her şeyi denediysen ve yine de kırışıklıkları azaltmakta ve ortadan kaldırmakta sorun yaşıyorsan bir doktorla ya da sertifikalı bir dermatologla görüş. Bir tıp profesyoneli senin için uygun olan kırışıklık giderici seçeneği bulmanda sana yardımcı olabilir. Örneğin bir ilaç, tıbbi bir müdahale veya reçeteli bir krem.
    Advertisement

Makalenin 3.Yöntemi:
Yaşam Tarzını Düzeltmek

  1. 1
    Güneşten kaçın. Onlarca çalışma kırışıklıkların 1 numaralı nedeni olarak güneşi öne sürer. Hatta bir çalışma kırışıklıklar söz konusu olduğunda güneşe maruz kalmanın kalıtımdan daha önemli olduğunu ortaya koymuştur.[15] En iyisi gölgede kalmak!
    • Güneşe çıkmak zorundaysan kendini koruduğundan emin ol: Güneş gözlüğü ve şapka tak ve en azından 30 koruma faktörlü güneş kremi sür.
    • Özellikle sabah 10 ve öğleden sonra 3 arasında güneşe çıkmaktan kaçın çünkü güneş ışınlarının en güçlü olduğu saatler bunlardır.[16]
  2. 2
    Sigara içme. Sigara içiyorsan işte sana bırakman için bir neden: Birçok araştırma sigara dumanının cildi yaşlandırdığını doğrulamıştır; bunu özellikle cildinin genç görünümünü korumasını sağlamakta önemli rol oynayan kolajen ve elastini parçalayan bir enzim salarak yapar.[17]
  3. 3
    Alkolden uzak dur. Aşırı alkol tüketimi ciltteki kan damarlarına zarar verebilir. Aynı zamanda karaciğere de zarar verir ve bu da kırışıklıklara neden olabilir.[18]
  4. 4
    Yeterli su iç. Vücudun susuz kaldığında kırışıklıkların daha derin görünebilir. Bol su içmek cildinin sağlıklı görünmesini sağlar. Ne kadar su içmen gerektiğinden emin değilsen vücut ağırlığını (kg cinsinden) 0,033 ile çarp: Bu, günde kaç litre su içmen gerektiğini gösterir.
    • 60 kg ağırlığında bir kadın günde 2 litre su içmelidir.
    • Egzersiz yapıyorsan veya sıcak bir iklimde yaşıyorsan (yani çok terliyorsan) su alımını artırman gerekir.
    • Yeterince su alıp almadığını anlamanın güvenilir bir yolu idrarına dikkat etmektir: Koyu sarıysa veya keskin bir kokusu varsa muhtemelen yeteri kadar su içmiyorsundur.
  5. 5
    Sağlıklı ve anti enflamatuar gıdalar tüket. Bazı doktorlar enflamasyon ile kötü bir cilt kalitesinin (kırışıklıklar dâhil) ve aynı zamanda kanser ve kalp rahatsızlıkları gibi hastalıkların bağlantılı olduğunu söylüyor.[19] Meyve ve sebze, çiğ yemişler, tam tahıllar ve yağsız proteinler yönünden zengin bir beslenmen olsun.[20]
    • Çok fazla şeker içeren yiyeceklerden, özellikle de işlenmiş gıdalardan kaçın.
  6. 6
    Yeterli antioksidan al. E, C, A ve B vitaminleri gibi antioksidanlar sağlıklı bir cilt için elzemdir. Bu vitaminlerden yeterli miktarda almak için her gün 5 ila 7 porsiyon arası taze meyve ve sebze ye.[21]
    • Nereden başlaman gerektiğinden emin değilsen işte sana birkaç öneri: domates, narenciye, yeşil yapraklı sebzeler ve havuç.[22]
    • C vitamini yönünden zengin gıdalar yemenin yanı sıra topikal olarak C vitamini kullanmak kırışıklıkların görünümünü azaltmaya yardımcı olabilir. Topikal C vitamininin en güçlü formu L-askorbik asittir; yüz kreminin bu maddeyi içermesine dikkat et.
  7. 7
    Yeterli K vitamini al. Bazı araştırmalar K vitamini ile cildin esnekliğini artırmak arasında bir bağlantı olduğunu ortaya koymuştur.[23] Karalahana, ıspanak ve brokoli gibi yeşil yapraklı sebzeler tüketerek K vitamini alabilirsin.
  8. 8
    Uykunu al. Yeterince uyumadığında vücudun çok fazla kortizol üretir ve bu da cilt hücrelerini parçalar. Yeterince uyuduğunda vücudun daha fazla büyüme hormonu (HGH) üretir ve bu da cildinin daha kalın ve elastik görünmesine yardımcı olur.[24]
    • Ortalama bir yetişkinin her gece 7 ila 9 saat arası uykuya ihtiyacı vardır. Ergenlik çağındakilerin her gece 8,5 ila 9,5 saat arası uyuması gerekir.[25]
    • Uyurken mümkünse sırt üstü yat. Yan yatanlardansan sırt üstü uyumak yanak ve çenendeki kırışıklıkları ve yüz üstü yatanlardansan alnındaki kırışıklıkları önlemeye yardımcı olabilir.[26]
  9. 9
    Stresi azalt. Cilt hücrelerini parçalayıp kırışıklık oluşumuna neden olan kortizol birincil stres hormonudur.[27] Bunun yanı sıra, stresin neden olduğu fiziksel ifadeler de yüzde derin kırışıklıklara yol açabilir: dudak çevrendeki çizgiler ve alnındaki kaş çatma çizgileri, kaşlarının arasındaki kırışıklıklar. Stresi azaltmak için bu teknikleri dene:
    • Her gün birkaç dakika meditasyon yap. Bir sandalyeye dik otur veya yere oturup bağdaş kur. Gözlerini kapat ve olumlu bir mantra söylemeye odaklan. Örneğin, “Huzurlu hissediyorum” veya “Sevgiyi içime çekiyorum, korkuyu dışarı veriyorum” gibi. Derin nefes almayı kendine hatırlatmak için bir elini karnının üstüne koy.[28]
    • Derin nefes alma egzersizi yap. Dik otur, gözlerini kapat ve elini karnına koy. Burnundan yavaşça nefes al ve karnının içindeki bir balonu şişirdiğini hayal et. Ağzından yavaşça nefes vererek nefes dışarı çıkarken vücudunun ne hissettiğine odaklan.[29]
    • Kendin için güzel bir şey yap. Birkaç mum yak ve küveti doldurup içine stresi azaltan lavanta yağı dök. Hafif tempolu bir yürüyüşe çık, zihnini boşalt ve etrafındaki manzaranın keyfini çıkart. 10 dakika sevimli hayvan videoları izle. Sana kendini iyi hissettiren neyse onu yap!
    Advertisement

İpuçları

  • Kırışıklıkların görünümünü azaltmak için makyajdan faydalan: Yüzünü nemlendir; fondötenden önce silikon makyaj bazı uygula; hafif ve nemlendirici bir fondöten kullan; üstüne hafif bir mineral pudra sür. Ardından makyajının geri kalanını uygula, gözlerini ön plana çıkar ve dudak çevrendeki çizgilere dolmayacak, bulaşma yapmayan bir ruj sür.[30]
  • Birçok kişi ipek ve saten yastık kılıflarının kırışıkları önlemeye ve azaltmaya yardımcı olduğunu söylüyor ama henüz bunu kanıtlayan bilimsel bir bulgu yok.
  • Kırışıklıkları önlemek için tek bir şey yapacaksan bu güneş kremi sürmek olmalı.
  • Biraz kilo almak kırışıklıkları doldurup yumuşatabilir ve daha genç görünmeni sağlar.[31][32] Bu özellikle 40 yaşın üstündeki kadınlar için geçerlidir. Bu ille de kilo alman gerektiği anlamına gelmez ama kilo vermeyi düşünüyorsan bunu göz önünde bulundurman gerekir.
  • Bazıları yüzdeki kırışıklıkları azaltmak için yastıksız uyumak gerektiğini söyler.

Uyarılar

  • Güneş kremini seçerken dikkatli ol çünkü bazıları potansiyel tehlikeli maddeler içerebilir. Retinil palmitat, oksibenzon ve çinko oksit ve titanyum dioksit gibi nano tanecikler içeren güneş kremlerinden kaçın.[33][34]
  • Güneşten sakınmanın cildinin görünümü için iyi olmasına rağmen D vitamini alımını azaltabileceğini bil. D vitamini güçlü kemikler için elzemdir ve aynı zamanda moralini yükseltmeye yardımcı olabilir. Diğer D vitamini kaynakları arasında balık, balık ciğeri yağı, yumurta sarısı, takviye edilmiş süt ürünleri ve tahıl ürünleri bulunur. Ayrıca D vitamini takviyesi alabilirsin.[35]
  • Ev çözümleri sunan birçok site yüzüne limon suyu ve C vitamini yönünden zengin diğer meyve sularını sürmeni önerir. Ancak bu sana faydadan çok zarar verebilir çünkü cildini kurutup güneş yanıklarına daha yatkın olmasına neden olabilir.[36]
Advertisement

Bu wikiHow makalesi hakkında

Lisanslı Hemşire
Marsha Durkin, RN bu makalenin ortak yazarıdır. Marsha Durkin Wisconsin’de Lisanslı bir Hemşire’dir. Hemşirelik Ön Lisans Derecesini Olney Central College’de 1987 yılında tamamlamıştır.
  1. http://www.webmd.com/beauty/wrinkles/23-ways-to-reduce-wrinkles?page=3
  2. http://www.webmd.com/beauty/wrinkles/wrinkles
  3. http://www.webmd.com/beauty/wrinkles/wrinkles
  4. http://www.webmd.com/beauty/wrinkles/wrinkles
  5. http://www.webmd.com/beauty/wrinkles/wrinkles
  6. http://www.webmd.com/beauty/wrinkles/23-ways-to-reduce-wrinkles
  7. http://www.webmd.com/beauty/aging/its-not-your-mothers-skin-or-is-it?page=1
  8. http://www.webmd.com/beauty/wrinkles/23-ways-to-reduce-wrinkles
  9. http://www.nbcnews.com/id/33385839/ns/health-skin_and_beauty/t/twin-study-reveals-secrets-looking-younger/#.Vg1bg3i4ndQ
  10. http://www.medicinenet.com/script/main/art.asp?articlekey=54286
  11. http://www.webmd.com/beauty/wrinkles/23-ways-to-reduce-wrinkles?page=2
  12. http://www.webmd.com/beauty/aging/its-not-your-mothers-skin-or-is-it?page=2
  13. http://www.webmd.com/beauty/aging/its-not-your-mothers-skin-or-is-it?page=2
  14. http://www.nutraingredients.com/Research/Vitamin-K-shows-potential-in-the-fight-against-wrinkles
  15. http://www.webmd.com/beauty/wrinkles/23-ways-to-reduce-wrinkles
  16. http://www.webmd.com/sleep-disorders/guide/sleep-requirements
  17. http://www.webmd.com/beauty/wrinkles/23-ways-to-reduce-wrinkles?page=2
  18. http://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/stress-management/in-depth/stress/art-20046037
  19. http://www.webmd.com/balance/guide/blissing-out-10-relaxation-techniques-reduce-stress-spot
  20. http://www.webmd.com/balance/guide/blissing-out-10-relaxation-techniques-reduce-stress-spot
  21. http://www.webmd.com/beauty/skin-glow-13/hide-wrinkles?page=2
  22. http://www.nbcnews.com/id/33385839/ns/health-skin_and_beauty/t/twin-study-reveals-secrets-looking-younger/#.Vg1bg3i4ndQ
  23. http://www.nydailynews.com/life-style/health/study-thin-age-face-article-1.361419
  24. http://www.webmd.com/beauty/sun/sunscreen-safety-labels-ingredients?page=2
  25. http://www.webmd.com/beauty/sun/sunscreen-safety-labels-ingredients?page=1
  26. http://www.webmd.com/diet/guide/vitamin-d-deficiency
  27. http://www.xovain.com/skin/4-diy-beauty-ingredients-to-avoid

Bu makale işine yaradı mı?

Evet
Hayır
Advertisement