Tuvalete Gidemeyince İdrar Nasıl Tutulur?

Ortak yazar: Chris M. Matsko, MD

İdrarını (çişini) tutmak zorunda kalmak zor ve nahoş bir durum olabilir. Eğer düzgün bir tuvalet ya da tuvalete gidebileceğin mahremiyet, zaman ya da fırsat yoksa bazı teknikler deneyebilirsin. “İdrar Tutmak” başlığı altında sıralanan adımlar, idrarını tutmaya mecbur olduğun zaman deneyebileceğin teknikler. Bunlar sadece bir grup öneri; bilimsel araştırmalarla desteklenmiş değil. Bazıları ya da hiçbiri sende her zaman işe yaramayabilir. “Mesaneni Eğitmek” başlığı altındaki adımlarsa bilimsel araştırmalara dayalı ve önceden kendini hazırlarken yardımcı olabilir.

Makalenin 1.Yöntemi:
İdrar Tutmak
Düzenleniyor

  1. 1
    Üretranı kapadığını hayal et. Üretra, idrarın vücudunu terk ederken çıktığı açıklığın adıdır. Diğer adalelerini gevşetirken üretrayı saran kasları sıktığını hayal et. Bunlar, idrarını yaparken durdurmaya çalışsaydın kasacağın kaslarınla aynı kaslardır. Mesanene fazladan basınç binmesini önlemek için pelvis ve alt karın kaslarını gevşet. Gereksiz kasları kasmak boşuna çaba harcamana ve sorunun daha da beter olmasına yol açabilir.
  2. 2
    Vücudunun pozisyonunu değiştir. İdrarını tutarken bunu birkaç kez yapmak zorunda kalabilirsin. Farklı pozisyonlar mesanendeki basıncı kısmen hafifleterek idrarını tutmanı kolaylaştırabilir. Şunları yapabilirsin:
    • Karnının alt kısmına bastırma. Bu, mesaneye binen basıncı daha da artıracaktır.
    • Ayaktayken bacaklarını çaprazla. Ayakta dururken bacaklarını çaprazlamak üretrayı ve civarını sıkıştırarak idrarını tutmana yardım edebilir. Üretranı kapattığını hissetmeni sağlayabilir.
    • Oturuyorsan bacak bacak üstüne at, sonra da bacaklarını düzelt. Bu pozisyon değişiklikleri mesaneye uygulanan basıncı hafifletebilir.
    • Dik ama rahatlamış bir pozisyonda otur. Vücudunun belden yukarısını dik tut ve sırtını geriye doğru bükerek mesanendeki basıncı hafiflet; ama karın bölgeni germe çünkü böylesi, mesaneye basınç uygular. Karın kısmını gevşet.
    • Öne eğilme, leğen kemiğinin ön kısmını yukarı çıkarma ya da karnını içeri doğru bastırma.
  3. 3
    Gerekirse gaz çıkar. Bağırsaklarında biriken gaz, mesanene basınç uygulayabilir. Gaz çıkararak bu basıncı hafifletmek seni rahatlatabilir ve idrarını daha uzun süre tutmana izin verebilir.
  4. 4
    Isın. Battaniyeye sarınarak, kombinin derecesini yükselterek ya da büzülerek mümkün olabildiğince ısın. Adına soğuk diürezi denen durumda, soğuğa bir anda maruz kalmak idrara çıkma ihtiyacı doğurur.[1]
  5. 5
    Vücudunu sarsma ya da sallama. Bu, mesaneni sıkıştırarak sana rahatsızlık verebilir.
    • Eğer oturuyorsan ayağa kalkma. Aşırı hareket mesaneni zorlayabilir ve sana rahatsızlık verebilir. Kendine rahat bir pozisyon bulduysan, bu pozisyonda rahatsız olup hareket etmek zorunda kalana kadar kıpırdama.
    • Ansızın pozisyon değiştirme ve ani, şiddetli hareketlerden kaçın.
    • Yürürken ya da diğer aktiviteleri yaparken hareketlerini mümkün olduğunca akıcı ve nazikçe yapmaya özen göster.
  6. 6
    Suyu, şelaleleri veya yağmuru düşünmekten kaçın. Arkadaşların tuvalete gitmen gerektiğini öğrenince komiklik olsun diye sana şelaleleri, nehirleri ya da diğer hareketli su kütleleri ya da sifonu çekilmiş tuvaletleri ballandıra ballandıra anlatabilirler. Sakin ama kararlı biçimde konuş. Bu çabalarının seni etkilediğini belli etme. Eğer buna devam ederlerse onların yanından uzaklaş. Eğer bu mümkün değilse gözlerini ve kulaklarını kapatıp yüksek sesle şarkı mırıldan. Gözünü ya da kulağını kapatmaman gerekiyorsa ya da kapatmak istemiyorsan sadece yüksek sesle mırıldanmak da işe yarar. Sırtını arkadaşlarına dönerek, bunu kesmedikleri sürece onlarla iletişim kurmayacağını belli edebilirsin.
  7. 7
    Sıkışmış durumdayken mümkün olduğunca az iç. Susuz kalmamak için içmen gerektiği kadarını iç ama gereksiz yere bir şeyler içmekten sakın.
  8. 8
    Dikkatini dağıtacak bir şeyler düşün. İdrarını yapmayı, suyu ya da tuvaleti aklının ucundan bile geçirme.
    • İçten içe idrarını tutma ya da yapma mücadelesi verme.
    • Tuvalete gerçekten ulaşana kadar, tuvaleti kullandığını hiç düşünme bile.
    • Tuvalete varır varmaz idrar yapmayı aklına getirme. Pantolonunu ve iç çamaşırını indirmeye fırsat kalmadan altına yapabilirsin.
  9. 9
    Mümkünse durumu çöz. Bir tuvalet bul, eğer doğada ya da benzeri bir yerdeysen çömel.
  10. 10
    Altına azıcık yapmanın faydası olacağını sakın düşünme. İdrarın birazını yapıp gerisini tutmak neredeyse olanaksızdır. Çok büyük olasılıkla, azıcık yaptıktan sonra mesanene söz geçiremez ve altına işersin.
  11. 11
    Gülme ya da aklına komik şeyler getirme. Gülmek, mesanene daha da fazla basınç uygulayan adalelerin kasılmasına yol açabilir.
    • Seni güldürebilecek arkadaşlarından ya da durumlardan uzak dur.
  12. 12
    Sakın yüzme (idrarını suya yapmayı düşünmüyorsan). Eğer yüzücüysen soğuk suya girdikten sonra idrar yapma ihtiyacı duyabilirsin. Buna immersiyon (dalma) diürezi ya da soğuğa dalma diürezi de denir. [2]
    Advertisement

Makalenin 2.Yöntemi:
Mesaneyi Önceden Eğitmek
Düzenleniyor

  1. 1
    Mesane eğitim tekniklerini öğren. Eğer idrara çıkacak yeri ya da zamanı bulamadığın durumlarla sık sık karşılaşıyorsan mesaneni önceden eğitmen iyi olabilir. Bu, tuvalete gidişlerin arasında daha uzun süre beklemene yardımcı olabilir.
  2. 2
    Kegel egzersizleri yap. Bu egzersizler pelvik taban kaslarını güçlendirmek için hem erkekler hem de kadınlar tarafından uygulanabilir. Bazen Kegel egzersizleri için hangi kasların kasılacağını anlamak biraz akıl karıştırabilir. Egzersiz yapmak için, önce idrarını yapmaya başla, sonra adalelerini kasarak idrar akışını durdurmaya çalış. İşte bu kullandıkların pelvik taban kaslarıdır.[3] Pelvik taban kaslarını kasmayı öğrenince Kegel egzersizlerini gün boyunca gerçekleştirebilirsin.
    • En sevdiğin programı seyrederken reklam arası verildiğinde, çalışma masasındayken, uzanırken, otomobile yakıt alırken Kegel egzersizleri yapmayı dene. Bunları neredeyse her zaman yapabilirsin.
    • Bu egzersizi haftanın üç ya da dört günü, günde üç kez yapmaya çalış.
  3. 3
    Tuvalete daha seyrek git. Kendine bir takvim belirle ve tuvalete gidişlerinin kaydını tut. Eğer her iki saatte bir idrara çıkıyorsan bir sonraki hafta bu süreyi iki buçuk saatte bire çıkarmaya çalış.
  4. 4
    İdrarın her geldiğinde tuvalete gitme. Uzmanlara göre, idrara çıkma dürtülerine karşı koymak mesaneyi hafifçe genişletebiliyor.[4] İdrar yapma isteğinin geçip geçmeyeceğini görmek için beş ila on beş dakika bekle; tuvalete sonra git.
    Advertisement

UyarılarDüzenleniyor

  • Sık sık idrara çıkma ihtiyacı duyuyor ya da altına kaçırıyorsan doktora görünmelisin. Mesaneni kontrol altına almanı sağlayacak ilaçlar, egzersizler ve yaşam tarzı değişiklikleri var.
  • İdrarını tutmak reflüye yol açabilir (yani idrar tekrar böbreklerine geri dönebilir). Bu da idrar yolu enfeksiyonuna yol açabilir ve böbreklere zarar verebilir.

    Bu makale işine yaradı mı?

    Evet
    Hayır