Su Orucu Nasıl Tutulur?

Ortak yazar: wikiHow Kadrosu

Saf su orucundan daha zorlu bir perhiz ya da arındırıcı diyet tipi daha yoktur. Su orucu tutmak bedavadır ve biraz kilo vermek, iç spiritüel hayatına odaklanmak ve vücudunu toksinlerden arındırmak için kullanılabilir.[1] Kısa vadeli kalori kısıtlaması doğru şekilde uygulandığında daha uzun ve sağlıklı bir hayat yaşamana yardımcı olabilir ama oruç tutmak aynı zamanda tehlikeli de olabilir.[2] Hedefin her neyse, su orucuna temkinli yaklaş, dikkatli davran, tecrübeli bir sağlık profesyonelinden yardım al, ne zaman durman gerektiğini söyleyen işaretleri bil ve yavaş yavaş yemek yemeye geri dön.

Makalenin 1.Yöntemi:
Su Orucunu Planlamak

  1. 1
    Belli bir sağlık sorunun varsa oruç tutma. Bazı sağlık sorunları oruçla kötüleşebilir ve sağlık açısından ciddi sonuçlar doğurabilir. Doktorun tarafından onaylanmadığı sürece, aşağıdaki sağlık sorunlarından birine sahipsen su orucu tutma:[3]
    • Anoreksiya veya bulimia gibi bir yeme bozukluğu
    • Düşük kan şekeri (hipoglisemi) veya diyabet[4]
    • Enzim eksikliği
    • İleri evre böbrek veya karaciğer hastalığı[5]
    • Alkolizm
    • Tiroid hastalığı
    • AIDS, tüberküloz veya bulaşıcı bir hastalık
    • İleri evre kanser
    • Lupus hastalığı
    • Damar hastalığı veya dolaşım bozukluğu
    • Kalp yetmezliği, aritmi (özellikle atrial fibrilasyon), kalp krizi geçmişi, kalp kapakçığı sorunları veya kardiyomiyopati gibi kalp hastalıkları
    • Alzheimer hastalığı veya organik beyin sendromu
    • Organ nakli sonrası
    • Felç
    • Hamilelik veya emzirme dönemi
    • Almaya ara veremeyeceğin ilaç kullanımı[6]
  2. 2
    Su orucu tutmak istediğin süreyi belirle. 1 günlük su orucuyla başlamayı düşün.[7] Su orucunu kendi başına uyguluyorsan bunu 3 günle sınırla. Bazı bulgular sadece 1-3 günlük kısa süreli orucun sağlığa faydalı olabileceğini göstermektedir.[8] Daha uzun süre oruç tutmayı planlıyorsan bunu yalnızca tıbbi gözetim altında uygula; örneğin sağlık profesyonelleri tarafından gözlem altında olduğun bir dinlenme merkezinde.[9]
    • Uzun süre (3 günden fazla) su orucu tutmak yerine periyodik olarak kısa süreyle oruç tutmak muhtemelen daha güvenlidir ve sağlığa daha faydalıdır. Haftada en fazla bir gün su orucu tutmayı düşün.[10]
  3. 3
    Stresinin az olduğu bir dönemde oruç tut. Su orucunu çok fazla stres altında olmayacağın ve orucun günlük rutinini etkilemeyeceği bir dönemde tutmayı planla. Mümkünse oruç tutarken çalışmaktan kaçın. Su orucunu hem fiziksel hem zihinsel olarak dinlenebileceğin bir zamana sakla.[11]
  4. 4
    Zihinsel olarak kendini hazırla. Birkaç gün oruç tutma düşüncesi ürkütücü gelebilir. Doktoruna danış, bu konuda saygın doktorlar tarafından yazılmış kitapları oku ve su orucu tutmuş olan insanlarla konuş. Bunu bir macera olarak gör.
  5. 5
    Oruç için hazırlan. Doğruca su orucu tutmaya başlamak yerine ufak ufak başla. Su orucundan en az 2-3 gün önce şekeri, işlenmiş gıdaları ve kafeini beslenmenden çıkararak başla ve daha çok meyve ve sebze ye.[12] Ayrıca oruçtan birkaç hafta önce öğünlerinin porsiyonlarını küçültmeyi düşün. Bu, vücudunu olacaklara hazırlamaya yardımcı olabilir ve zihinsel olarak suya geçişi kolaylaştırabilir. Su orucundan önce aralıklı oruç tutmayı dene. Bir aylık bir sürede şöyle bir plan uygulanabilir:
    • 1. Hafta : Kahvaltı etme
    • 2. Hafta: Hem kahvaltıyı hem öğle yemeğini atla
    • 3. Hafta: Kahvaltıyı ve öğle yemeğini atla ve akşam yemeği porsiyonunu küçült
    • 4. Hafta: Su orucuna başla
    Reklam

Makalenin 2.Yöntemi:
Orucu Başarıyla Tamamlamak

  1. 1
    Günde 9-13 bardak su iç. Genellikle erkekler günde 13 bardak su ve diğer sıvıları (yaklaşık 3 litre) tüketmeli, kadınlarsa 9 bardak (2,2 litre) sıvı tüketmeyi hedeflemelidir.[13] Su orucun sırasında önerilen günlük su miktarına sadık kalabilirsin. Mümkün olan en saf suyu seç veya arıtılmış su iç.[14]
    • Bütün suyu tek seferde içme! Su tüketimini güne yay. Her gün ne kadar su içmen gerektiğini görmek için 1 litrelik üç sürahi su hazırla.
    • Önerilenden daha fazla su içme çünkü bu vücudundaki tuz ve mineral dengesini bozarak sağlık sorunlarına neden olabilir.[15]
  2. 2
    Açlık krizleriyle başa çık. Çok güçlü açlık sancıların olursa bunu 1-2 bardak su içerek bastırmaya çalış. Sonra uzan ve dinlen. Genellikle bu açlık hissi geçecektir.[16] Ayrıca kitap okuyarak veya meditasyon yaparak dikkatini dağıtmayı deneyebilirsin.
  3. 3
    Orucunu yavaş yavaş ve kademe kademe boz. Orucunu önce bir portakal veya limon suyuyla boz.[17] Ardından diyetine yavaş yavaş yemekleri eklemeye başla. Başlangıçta her 2 saatte bir ufak miktarda ye. Kolay sindirilen yemeklerden sindirilmesi daha zor olan gıdalara aşamalı olarak geç. Orucunun uzunluğuna bağlı olarak bu süreci bir veya birkaç güne yayabilirsin:[18]
    • Meyve suyu
    • Sebze suyu
    • Çiğ meyve ve yeşil yapraklı sebzeler
    • Yoğurt
    • Sebze çorbası ve pişmiş sebzeler
    • Pişmiş tahıllar ve fasulye
    • Süt, süt ürünleri ve yumurta
    • Et, balık ve tavuk
    • Geri kalan her şey
  4. 4
    Düzenli olarak sağlıklı beslen. Sonrasında hemen yağ ve şeker içeriği yüksek besinler yemeye geri dönersen oruç tutmanın sağlığına pek bir yararı dokunmaz. Meyve, sebze ve tam tahıllar yönünden zengin, kötü yağlar ve işlenmiş şekerin az olduğu bir diyet uygula. Haftada beş gün 30 dakika egzersiz yap. Fiziksel ve ruhsal sağlığın için sağlıklı bir yaşam tarzı edin ve oruç bunun yalnızca ufak bir kısmını oluştursun.[19]
    Reklam

Makalenin 3.Yöntemi:
Su Orucu Sırasında Güvende Olmak

  1. 1
    Su orucundan önce doktoruna danış. Su orucu tutmayı düşünüyorsan bir sağlık profesyoneline danış. Su orucu bazı kişilerin sağlığı için yararlıdır ama diğerlerinin bundan kaçınması gerekir. Su orucunun senin için güvenli olup olmadığına karar vermek için aldığın ilaçları ve sağlık sorunlarını doktorunla konuş.[20] Muhtemelen seni muayene edecek ve belki bazı kan testleri isteyecektir.
    • İlaç alıyorsan oruç sırasında ilaçlarını almaya devam edip etmeyeceğini ya da bir dozaj değişikliğini doktorunla görüşmen gerekecektir.
  2. 2
    Eğitimli bir profesyonelin gözetimi altında oruç tut. Özellikle 3 günden uzun oruç tutacaksan ve bazı sağlık sorunların varsa ancak bir doktorun gözetimi altında oruç tutmak en iyisidir. Oruç konusunda uzman bir doktor bul ve su orucu sırasında sana rehberlik etmesini ve durumunu gözlem altında tutmasını iste. Aile hekiminden seni kontrol altında tutmasını veya bunu yapabilecek başka bir sağlık profesyoneli önermesini isteyebilirsin.[21]
  3. 3
    Baş dönmesinin önüne geç. 2-3 gün su orucu tuttuktan sonra çok hızlı ayağa kalktığında baş dönmen olabilir. Yavaş yavaş kalkarak ve ayağa kalkmadan derin nefesler alarak bundan kaçın.[22] Başın dönüyorsa hemen otur veya geçene kadar bir yere uzan. Ayrıca başını dizlerinin arasına koymayı deneyebilirsin.
    • Bilincini kaybedecek kadar başın dönüyorsa orucu kes ve doktoruna görün.
  4. 4
    Normal ve anormal yan etkileri birbirinden ayırmayı bil. Oruç sırasında biraz baş dönmesi, hafif hâlsizlik, mide bulantısı veya arada bir kalp çarpıntısı görülebilir.[23] Ancak bilincini kaybediyorsan, zihin bulanıklığı yaşıyorsan, günde bir iki kezden fazla kalp çarpıntısı yaşıyorsan, midende ciddi bir rahatsızlık hissi veya baş ağrın varsa ya da seni endişelendiren başka bir belirti görüyorsan orucu hemen kes ve tıbbi yardım al.
  5. 5
    Su orucu sırasında bol bol dinlen. Bu süreçte güçsüzlük ve enerji düşüklüğü yaşayabilirsin. Kendini çok fazla yorma. Sağlıklı uyku düzenini koru. Oruç tutmak dinlenmeyi gerektirir; fiziksel, duygusal, duyusal ve psikolojik olarak.[24]
    • Biraz kestirmek istiyorsan kestir. Moral verici şeyler oku. Bedenini dinle ve kendini fiziksel olarak zorlama.
    • Yorgun ve “bitik” hissediyorsan araç kullanma.
  6. 6
    Bu süreçte yoğun egzersizden kaçın. Enerjinde dalgalanmalar görülebilir ve kendini zayıf, yorgun ve zaman zaman da enerjik hissedebilirsin. Çok enerjin olduğunda bile kendini fazla yorma.[25]Bunun yerine hafif, canlandırıcı bir yoga egzersizi yapmayı dene. Yoga kaslarını esnetip hafif bir egzersiz yapmanın sakinleştirici bir yöntemidir.[26]
    • Yoga ve hafif esneme hareketleri bazı kişilere iyi gelirken diğerleri için zorlayıcı olabilir. Bedenini dinle ve sana kendini rahat hissettiren neyse onu yap.
    Reklam

İpuçları

  • Daha kolay bir alternatif arıyorsan yeşil meyve/sebze suyu orucunu dene. Yeşil meyve/sebze suyu orucu için şekerli meyvelerden kaçın ve organik kara lahana, kereviz sapı, salatalık, kişniş ve ıspanak suyu kullan.
  • Oruç tutarak kilo versen bile aktif bir hayatın olması ve sağlıklı besinler yemek önemlidir, aksi hâlde verdiğin kiloyu geri alırsın.
Reklam

Uyarılar

  • Midende ciddi bir rahatsızlık, bayılma veya zihin bulanıklığı yaşarsan orucu hemen kes ve tıbbi yardım al.
  • Su orucu ancak konu hakkında bilgili yetişkinler tarafından bir doktora danıştıktan sonra uygulanmalıdır. 18 yaşının altındakiler için uygun değildir.
  • Oruçtan önce veya oruç sırasında kolon temizliği (lavman) yaptırma. Bunun gerekliği olduğunu iddia eden efsaneye rağmen modern tıp lavmanın yardımcı olduğuna dair bir kanıta ulaşmamıştır ve hatta sağlığını kötü etkileyebileceği görülmüştür. Lavmanlar kramplara, şişliğe, mide bulantısına ve kusmaya neden olabilir.[27]
Reklam

Bu wikiHow makalesi hakkında

Ortak Yazar:
wikiHow Editör Ekibi
Bu makale editörler ve araştırmacılardan oluşan, makalenin doğruluğu ile kapsamlılığını onaylayan, eğitimli bir ekip tarafından ortaklaşa yazılmıştır.
Kategoriler: Sağlık

Bu makale işine yaradı mı?

Evet
Hayır
Reklam