Sperm Sayısı Nasıl Artırılır?

Ortak yazar: Janice Litza, MD

Çocuk sahibi olmaya başlamak için hazırsın ama sperm sayının çok düşük olduğundan mı endişe ediyorsun? Semen, mililitre başına 15 milyondan fazla sperm içeriyorsa büyük olasılıkla dölleyebilir niteliktedir. Testislerin aşırı ısındığında, sen strese girdiğinde ve sperm üretimini engelleyen, cinsel yolla bulaşan bir hastalığın varsa bu sayı düşebilir. Neyse ki sperm sayını arttırmak için yapabileceğin birçok şey var.

Makalenin 1.Kısmı: Alışkanlıklarını Değiştirmek

  1. 1
    Testislerinin aşırı ısınmasına engel ol. Testislerin, erkek vücudunun dışında olması boşuna değil: Testislerin iç organlardan biraz daha serin kalması gerekiyor. Testislerin aşırı ısınırsa yeteri kadar sperm üretemez.[1] Testislerinin gereğinden fazla ısınmasını engellemenin birkaç yolu var:
    • Dar pantolon ya da kot pantolon giyme.
    • Slip külot yerine bol, pamuklu bokser külot giy.
    • Testislerinin serin kalması için, yatarken iç çamaşırı giyme.
    • Sıcak suyla banyo yapmaktan ya da saunaya girmekten kaçın.
  2. 2
    Spor yaparken sporcu iç çamaşırı giy. Söylemeye gerek yok çünkü çoğu erkek bunu tecrübelerinden bilir. Testislere gelen darbeler canını yakar ve spermlerini öldürür.
  3. 3
    Bitkisel yağlarla vücuduna masaj yap. Düzenli egzersizin yanında bu, genel kan akışını ve dolaşımını iyileştirir. Dolaşımın artması, spermlerin daha sağlıklı olması demektir.
  4. 4
    Stresini azalt. Stres, cinsel fonksiyonlarını azaltabilir, bu da sperm üretiminin azalmasına yol açar.[2] Günde 12 saatten fazla çalışıyorsan ve kendine hiç dinlenme fırsatı vermiyorsan bu, sperm sayının düşük olmasına yol açabilir. Huzurunu korumak için gün boyu rahatlama tekniklerini uygula. Zihninin ve vücudunun sağlığını korumak için düzenli olarak yoga ve meditasyon yap ya da koşmaya veya yüzmeye başla.
    • Stres hormonları, testosteron üretimini düzenlemekle görevli Leydig hücrelerini engeller. Vücudun aşırı derecede stres altındaysa sperm üretimi tamamen durabilir bile.
    • Her gece mutlaka uykunu al. Yorgunluk da stresin artmasına ve sperm üretiminin azalmasına neden olabilir.
  5. 5
    Sigarayı bırak. Sigara içmek, sperm sayının daha düşük olmasına, spermlerinin daha yavaş hareket etmesine ve deforme olmalarına yol açar. Bir çalışmaya göre, sigara içen erkeklerin sperm sayısı, içmeyenlerinkinden %22 daha düşük. Marihuananın da spermler üzerinde benzer bir etkisi var gibi gözüküyor.[3] Sperm sayını arttırmak istiyorsan bu iki maddeyi de azaltmak iyi fikir.
  6. 6
    Makul ölçüde alkol al. Alkol, karaciğer fonksiyonlarını etkiler, bu da östrojen seviyelerinde dramatik bir artışa neden olur. (Evet, erkeklerde de östrojen vardır.) Testosteron doğrudan sperm sağlığı ve üretimiyle ilişkili olduğundan bu iyi bir durum değildir. Günde iki kadeh içkinin bile sperm üretimi üzerinde uzun vadeli etkileri olacaktır.
  7. 7
    Daha nadiren boşal. Sık boşalmak, sperm sayını düşürebilir. Vücudun her gün milyonlarca sperm üretir ama sperm sayın zaten düşükse boşalmalar arasında biriktirmen iyi olabilir. Her gün cinsel ilişkiye giriyorsan ya da mastürbasyon yapıyorsan sperm üretimini arttırmak için bunların sıklığını azalt.
  8. 8
    Toksinler konusunda dikkatli ol. Kimyasallara maruz kalmak, spermlerinin boyutunu, hareketini ve sayısını etkileyebilir. Toksinlerden uzak durmak giderek daha zorlaşıyor ama genel sağlığın ve spermlerinin sağlığı açısından bu kesinlikle gerekli. Toksinlere daha az maruz kalmak için şunları yap:
    • Tüm gün boyunca kimyasal maddelerin yakınında çalışıyorsan cildini uzun kollu giysilerle ve eldivenlerde koru ve yüzünü korumak için mutlaka maske ve gözlük tak.[4]
    • Kimyasal maddelerle değil doğal temizleme maddeleriyle temizlik yap.
    • Evinde ya da bahçende böcek ya da yabani ot öldürücü kullanma.
  9. 9
    İlaçlar konusunda temkinli ol. Belirli ilaçlar, sperm sayısında azalmaya, hatta kalıcı kısırlığa bile yol açabilir. Sperm üretimin senin için büyük bir endişe kaynağıysa, doktorun yazdığı ilaçların sperm sayını etkileyip etkilemeyeceği konusunu mutlaka doktoruna sor.[5] Reçetesiz satılan ilaçların da etiketlerine bak.

Makalenin 2.Kısmı: Beslenme ve Egzersiz Düzenini İyileştirmek

  1. 1
    Düzenli egzersiz yap. Modern dünyada, uygulanabilir bir egzersiz programı bulmak zor iştir ama egzersizin, daha fazla sperm üretme konusunda sana yardımcı olacağına emin ol. Egzersiz, vücuduna testosteron salgılanmasını sağlayarak sperm üretimine yardımcı olur. Bileşik egzersizler yap ve ağırlık kaldır ama takip eden gün aynı kas gruplarını çalıştırmaktan kaçın. Kaslarına, dinlenmeleri ve yeniden inşa olmaları için zaman vermek, testosteron üretmene yardımcı olur.
    • Aşırı egzersiz yapma! Aşırı egzersiz, adrenal (böbrek üstü) steroid hormonlarının salgılanmasına neden olur ve bu da testosteron eksikliğine yol açar. O yüzden, amacın ister fazladan kas yapmak, ister sperm sayını arttırmak olsun, vücuduna aşırı derecede yüklenmemen gerektiğini unutma.
    • Anabolik steroid kullanma. Anabolik steroid kilo almana yardımcı olabilir ama testislerini küçültür ve kısırlığa yol açabilir. Çocuk yapmaya çalışıyorsan bunların yanlarına bile yaklaşma.
  2. 2
    Sağlıklı yiyecekler ye. Yağ bakımından fakir, protein, sebze ve tam tahıllar bakımından zengin bir beslenme, senin ve spermlerinin sağlığı için faydalıdır.
    • Bol bol balık, kırmızı et, yumurta, meyve ve sebze ye.
    • Yerfıstığı, ceviz, kaju fıstığı, ay çekirdeği ve kabak çekirdeğinin de sperm sayısını arttırdığı düşünülüyor.
    • Soya bazlı ve yüksek fruktozlu mısır şurubu içeren yiyecekleri aşırı derecede tüketmekten kaçın. Soyalı yiyeceklerin vücutta hafif bir östrojen etkisi vardır. Bu, kadınlar için iyi olabilir ama spermler açısından iyi değildir. Yüksek fruktozlu mısır şurubuysa fertiliteyi düşüren insülin direncine neden olabilir.
  3. 3
    Kilo ver. Kilo vermek, düşük sperm sayısıyla mücadelende sana yardımcı olacaktır. Bilim insanları, obeziteyle düşük sperm sayısının neden ilişkili olduğunu bilmiyorlar ama yakın zamanda Fransa’da yapılan bir çalışmada, obez erkeklerin, obez olmayanlara göre sperm sayılarının düşük olma ihtimali %42 daha fazla olduğu bulundu. Aynı çalışmada, bilim insanları, obez erkeklerin menilerinin sperm içermeme olasılığının %81 daha fazla olduğunu buldu.[6]
    • Bunun nedenine dair birkaç farklı teori var. Bazıları, yağ hücrelerinin testosteronu östrojene dönüştürdüğüne inanıyor; bazılarıysa uylukların daha hacimli olmasının testisleri aşırı derecede ısıttığına inanıyor.
  4. 4
    Takviyeleri dene.[7] Özellikle vücudun daha fazla semen üretmesine yardımcı olmak için doğal bitkisel içeriklerden yapılan takviyeleri dene. Araştırmacılar, 26 hafta boyunca günde 5 mg folik asit ve 66 mg çinko sülfat alan erkeklerin sperm sayılarının neredeyse %75 arttığını buldu. Folik asit ve çinko sülfat, DNA oluşumunda çok önemlidir.
    • C vitamini ve selenyum da sperm sayısının arttırılması için iyi takviyeler olabilir.
  5. 5
    Bitkilerden ve homeopatiden yararlan. Bunlar, sperm sayının artmasına yardımcı olabilir. Sadece bu takviyeleri güvenilir bir yerden aldığından emin al. Homeopatik içerikler arasında şunlar vardır:
    • Passiflora Incarnata (Çarkıfelek çiçeği), erkek cinselliğini eski haline döndürebilir ve Marihuana yüzünden sperm sayıları azalan erkeklerin sperm sayısını arttırabilir.[8],
    • Zincum Metallicum: Bu homeopatik içerik, elemental çinkoyu arttırır ve semen kalitesiyle sperm sayısının yükselmesine yardımcı olur.[9]
    • Damiana, Yohinbin: Bu homeopatik içeriklerin, erkek cinselliğini arttırmak ve libidoyu yükseltmek gibi etkileri bilimsel olarak incelenmiştir.[10]
    • Ipomoea digitata, Emblica officinalis, Chlorophytum arundinaceum,[11] Ipomoea digitata, Emblica officinalis (Amla), Chlorophytum arundinaceum (Safed müsli), Argyreia speciosa, Mucuna pruriens (Kadife fasulye), Withania somnifera (Hint Ginsengi), Tinospora cordifolia, Tribulus terrestris (Demir dikeni), Sida cordifolia ve Asparagus racemosus (Kuşkonmaz)[12] gibi bitkiler doğal afrodizyak olarak kullanılmıştır. Bunlar testosteron seviyesini arttırır ve ereksiyon bozukluğunu giderir. Hint ginsengi gibi bitkiler, doğal kaygı giderici görevi de görür. Fiziksel ve psikolojik stresi azaltır ve erkeklerde düşük sperm sayısının başlıca sorumlularından stresi azaltmaya yardımcı olabilir.

Makalenin 3.Kısmı: Tıbbi Tedavi Görmek

  1. 1
    Cinsel yolla bulaşan hastalıklar için test yaptır ve tedavi ol. Cinsel yolla bulaşan klamidya ve belsoğukluğu gibi belirli hastalıklar spermin geçişini engelleyen yaralara neden olabilirler. [13] Cinsel yolla bulaşan hastalıklar için düzenli olarak test yaptır; böyle bir hastalığın varsa uygun tedaviyi gördüğünden emin ol. Çoğu durumda, enfeksiyonu kurutmak için sana bir antibiyotik kürü verilecektir.
  2. 2
    Varikosel hastalığının olup olmadığını anla. Bu, testisleri boşaltan damarların şişmesidir. Bu durum, testislerin sıcaklığının artmasına ve sperm sayısının azalmasına yol açabilir. Bunun, fertiliteni etkileyip etkilemeyeceğini öğrenmek için doktorunla görüş. Eğer öyleyse, bir operasyon, durumu çözebilir.[14]
  3. 3
    Hormon tedavilerini ve ilaçlarını dene. Sperm sayının düşük olmasının nedeni, hormonlarının dengesizliğinden olabilir. Hormon replasman tedavisi ve ilaçları, hormon seviyelerini değiştirebilir ve daha çok sperm üretmene yardımcı olabilir. Bu seçeneğin senin için doğru olup olmadığını doktoruna sor.
    • Hormon replasman tedavileri ve ilaçları genelde en az 3 ay sonra etki gösterir ve sonuçlarını görmeye başlarsın.

Bu wikiHow makalesi hakkında

Aile Hekimi
Janice Litza, MD bu makalenin ortak yazarıdır. Dr. Janice Litza Wisconsin’de yer alan, Amerika’da uzmanlıkta daha kalifiye olunduğunu gösteren Board Sertifikası’na sahip bir Aile Hekimi’dir. Doktorluğunun yanı sıra, Wisconsin-Madison Halk Sağlığı ve Tıp Fakültesi’nden 1998 yılında Doktorluk derecesini aldıktan sonra 13 yıl boyunca, Klinik Profesör olarak eğitim vermiştir.
Kategoriler: Sağlık

Bu makale işine yaradı mı?

Evet
Hayır