Sırtta Oluşan Spazm Nasıl Tedavi Edilir?

Ortak yazar: Luba Lee, FNP-BC

Sırta giren tüm ağrılar acı verici olsa da sırtındaki kasların istemsizce kasılması nefesini kesecek derecede bir ağrıya neden olabilir. Acı gerçek şu ki sırtında bir kere spazm oluştu mu bunu muhtemelen yine yaşarsın. Sırtta oluşan spazmların nedeni genellikle kasta iltihaplanmaya neden olan bir dizi küçük kasılmadır. İltihaplanma kası çevreleyen sinirleri duyarlı hâle getirir ve bu da kasın kasılmasına neden olur. Sırtında spazm oluşursa muhtemelen önce ağrıyı hafifletmek istersin. Ağrı azaldığında spazma sebep olan etkenleri ortadan kaldırmaya ve spazmın yeniden oluşmasını engellemeye çalış.[1]

Makalenin 1.Yöntemi:
Ağrıyı Hafifletmek

  1. 1
    20 dakika boyunca buz koy. Yumuşak bir havluya sarılmış bir buz torbası kullan. Sırt üstü yat ve buz torbasını spazmın oluştuğu yere koy. Bu pozisyonda yaklaşık 20 dakika boyunca derin nefesler alarak rahatla.[2]
    • Sırtındaki baskıyı azaltmak için eğimli bir yere uzanmak isteyebilirsin. Sırtının alt kısmında oluşan bir spazmda ise bacaklarını kaldırırsan daha çok rahatlayabilirsin.
    • Takip eden 48 ila 72 saat boyunca gerektikçe 2 saatte bir bunu tekrarla. Buz torbasının üzerinde bir seferde 20 dakikadan daha uzun süre yatma ve buz torbasının üzerinde uyuma. Buzun üzerinde uzun süre yatman soğuk ısırmasına ve sinirlerin zarar görmesine neden olabilir.
  2. 2
    Bir ağrı kesici al. Steroid içermeyen iltihap önleyici ilaçlar ağrının ve iltihabın azalmasına yardımcı olabilir. Eczanelerde satılan en yaygın steroid içermeyen iltihap önleyici ilaçlara ibuprofen (Brufen, İbutrit) ve naproksen (Naprosyn EC) örnek verilebilir.[3]
    • Ayrıca parasetamol (Tylol Hot) de ağrıyı azaltmaya yardımcı olabilir. İltihap önleyici özelliklere sahip olmasa da midene rahatsızlık verme ihtimali düşüktür.
    • Muscoril veya Muscoflex gibi bir kas gevşetici ilaçları da deneyebilirsin. Mümkün olduğunca düşük dozda kullan; çünkü bu ilaçlar uyuşukluk yapabilir.
  3. 3
    Etrafta gezinmeyi dene. Sırtında spazm oluşunca içgüdüsel olarak önce uzanmak istesen de kısa bir yürüyüş yapman kan dolaşımını hızlandırır ve iyileşme sürecinin başlamasına yardımcı olabilir. Spazm oluştuktan hemen sonra aşağı yukarı saat başı kısa yürüyüşlerle başla.[4]
    • Uzun süre yatarsan sorunu daha da kötüleştirebilirsin. Hareketsizlik kaslarının katılaşmasına neden olabilir; bu da ağrının artmasıyla veya başka bir spazmla sonuçlanabilir.
    • Yürümek veya yüzmek gibi az yorucu aerobik aktiviteler ilk iki hafta için harika seçeneklerdir. Önce yavaşça başla ve bu süre zarfında egzersizin süresini kademeli olarak artır.
  4. 4
    72 saat sonra nemli ısı uygula. İlk başta oluşan şişme ve iltihaplanma üç gün sonra geçmiş olur. Bu noktada kan akışını hızlandırmak ve kaslarını gevşetmek için ısı uygulamaya başlayabilirsin. Bir ısı torbası kullan veya ılık suyla banyo yap.[5]
    • Nemli ısının tercih edilme sebebi su kaybına neden olmamasıdır. Susuz kalmamak hem tedavi için hem de genel olarak spazmların önlenmesi için önemlidir.
  5. 5
    Doktorundan kortizon iğnesi yapmasını iste. Kortizon, sinirleri çevreleyen iltihabı azaltan iltihap önleyici bir ilaçtır. Etkisi eczaneden aldığın iltihap önleyici ilaçlara benzese de sağladığı rahatlama birkaç saat değil birkaç ay sürer.[6]
    • Kortizon iğnesi yaptırmak spazmın yalnızca ağrısını alır; spazmın altında yatan etkeni ortadan kaldırmaz.
    Reklam

Makalenin 2.Yöntemi:
Spazmın Kaynağını Bulmak

  1. 1
    Spazmı neyin tetiklediğini bul. Sırtta oluşan bir spazmın nedeni uzun süre hareketsiz kaldıktan sonra yapılan ani bir hareket olabilir. Ağır kaldırmak gibi, sırt kaslarının aşırı kullanılmasıyla veya başka bir yaralanmayla da sırtta spazm oluşabilir.[7]
    • Sırtta oluşan spazmları tedavi etmenin birçok farklı yolu vardır. Spazma neyin sebep olduğunu anlamak en etkili tedaviyi bulmana yardımcı olabilir.
    • Spazm bir süre hareketsiz kaldıktan sonra ani bir hareket yapmaktan kaynaklandıysa tedavi gerektiren başka bir fiziksel sorunun yoktur. Buz ve ısı uygula, hareketli ol ve hafif esneme hareketleri yap.[8]
    • Durumu doktorunla konuşmak isteyebilirsin. Spazmın muhtemel sebebini bulmanda sana yardımcı olabilir. Kişisel bir antrenörle veya bir fizyoterapistle de konuşabilirsin.
  2. 2
    Stresi ve gerginliği azaltmak için masaj terapisini dene. Sertifikalı bir uzman tarafından yapılan masaj terapisi kan dolaşımını artırabilir ve kaslarının gevşemesine yardımcı olabilir. Spazmın genel bir stres yüzünden olduğunu hissedersen masaj terapisi işe yarayabilir.[9]
    • İlk seans sonrasında biraz iyileşme hissedebilirsin; ama masaj terapisinden uzun vadeli sonuçlar almak istiyorsan birkaç ay boyunca birkaç seansa ihtiyacın olacaktır.
  3. 3
    Resmi bir teşhis için aile hekimine muayene ol. Evde uyguladığın tedaviler sorunu çözmezse veya aynı bölgede spazm oluşmaya devam ederse aile hekimin sorunun nedenini bulmak için testler yaptırabilir.[10]
    • Sırtında oluşan spazmlar için doktorunla görüş ve spazmları tedavi etmek için evde neler yaptığını anlat.
    • Doktorun, sırtındaki sorunu daha derinlemesine değerlendirebilmek için röntgen, tomografi veya MR çektirmeni isteyebilir.
  4. 4
    Kas yaralanmaları için fizyoterapiye başvur. Kaslarından birini yırttıysan veya yaraladıysan fizyoterapi kasının eski hâline gelmesine yardımcı olabilir. Fizyoterapinin bir kasın daha fazla çalışarak spazm oluşmasına neden olan kas dengesizliklerini düzeltmeye de yardımı olabilir.[11]
    • Bir fizyoterapist sana sırt spazmlarına neden olan belli problemleri ortadan kaldırmak amacıyla tasarlanmış özel bir egzersiz programı yazabilir.
  5. 5
    Omurga problemleri için bir kayroprakti uzmanına git. Omurganda bir eğrilik varsa veya omurganda bel fıtığı gibi bir yaralanma oluştuysa sırtında oluşan spazmların sebebini bulmak için kayropraktik tedaviye ihtiyacın olabilir.[12]
    • Kayroprakti uzmanları omurganı düzene sokmak için genelde elle düzeltmeler uygular. Ayrıca kasları ve sinirleri uyarmak için terapatik egzersizler, masaj veya başka tedaviler uygulayabilirler.
  6. 6
    Nörolojik problemler olmadığından emin ol. Spazmlar çoklu skleroz veya Parkinson hastalığı gibi ciddi nörolojik problemlerden kaynaklanabilir. Spazmlar belli bir sebebi olmadan sık sık oluşuyorsa endişelerini doktoruna bildir.[13]
    • Doktorun, diğer olası belirtileri seninle konuşur ve gerekli görürse daha fazla test yapılması için seni bir nöroloji uzmanına sevk eder.
    • İnkontinans (idrar kaçırma) yaşamaya başlarsan bir doktora görün; çünkü bu, sorunun altında yatan büyük problemlerin bir işareti olabilir.
    Reklam

Makalenin 3.Yöntemi:
Oluşabilecek Spazmları Önlemek

  1. 1
    Susuz kalmamak için su iç. Kramplar ve spazmlar susuzluk nedeniyle oluşabilir. Yeterince su içmek sırtta oluşabilecek bir spazmı sonsuza kadar önlemese de kaslarının gevşek kalmasına yardımcı olacaktır.[14]
    • Susuz kalmamak için günde en az 8 bardak su içmeye çalış. Alkolden veya kafeinli içeceklerden uzak dur; bunlar idrar söktürür ve susuz kalmana neden olur.[15]
  2. 2
    Sağlıklı bir kiloda kal. Fazla kilolar sırtına ve kas-iskelet sistemine fazladan yük bindirebilir ki bu da sırtında spazm oluşması ihtimalini artırır. Ağırlığının boyuna orantılı olduğundan emin ol. Vücut kitle endeksini öğren veya bir doktordan fiziksel değerlendirme iste.
    • Kilo vermen gerekiyorsa sana uygun olan bir beslenme düzeni oluşturması için tescilli bir diyetisyene başvur. Sırtındaki spazm geçtikten sonra yavaş yavaş daha fazla egzersiz yapmaya başla.
  3. 3
    Beslenmendeki mineral eksikliklerini gider. Beslenmende kalsiyum, magnezyum veya potasyum eksikse sık sık kas spazmı yaşayabilirsin. Vücudun bu minerallerden yoksunsa bir fizyoterapist veya bir kayroprakti uzmanı tarafından tedavi ediliyor olsan bile spazmların devam edebilir.[16]
    • Bu mineralleri almak için öncelikle gıda kaynaklarına yönel. Süt ürünleri kalsiyum için iyi birer kaynaktır; muz ve patates ise bolca potasyum içerir.
    • Mineral eksikliğin varsa vücudunun mineralleri emmesini engelleyen kahve ve işlenmiş şeker tüketimini azalt veya bunları hiç tüketme.
  4. 4
    Hareketli olmak için yürü. Hareketli olmak gelecekte oluşabilecek sırt spazmlarını önlemek için yapabileceğin en önemli şeylerden birisidir. Yürümek hafif bir aktivitedir ve genelde sırtına fazla yük bindirmez. Kısa yürüyüşlerle başla ve yürüyüşü günde 20 dakikaya çıkarmaya çalış.[17]
    • Bisiklet sürmek ve yüzmek de hafif aktivitelerdir ve sırtın için özellikle iyidir.
    • Spor salonuna gidebiliyorsan eliptik bisiklette veya merdiven çıkma makinesinde 15 ila 20 dakika egzersiz yapmayı da deneyebilirsin.
  5. 5
    Egzersiz programına esneme hareketlerini ekle. Yoga veya pilates sırtının esnekliğini ve hareket kabiliyetini artırabilir. Her aktivitenin öncesinde ve sonrasında kaslarının gevşek kalmasını sağlamak için birkaç temel esneme hareketi yapmayı dene.[18]
    • Tüm esneme hareketlerini yalnızca rahatça esneyebildiğin bir noktaya kadar yap. Ağrı veya rahatsızlık hissedersen hareketi hemen bırak; kaslarına daha fazla zarar verebilirsin.
    • Sırtta spazm oluşmasından hemen sonra hafif enseme hareketleri yapmak da ağrıyı azaltmaya yardımcı olabilir.
  6. 6
    Otururken bel yastığı kullan. Düzgünce oturmana yardımcı olabilmesi için yastığı sırtının alt kısmıyla koltuğun arasına koy. Bunu bir masada çalışırken veya uzun süre araç kullandığın zamanlarda yap. Her saat başında en az bir kez kalkıp gezin. Tek seferde çok uzun süre oturmaktan kaçın.
    • Otururken kambur durmaktan kaçın.
    • Uzun bir süre oturman gerekiyorsa pozisyonunu sık sık değiştir.
  7. 7
    Spazmın geçtikten sonra karın kaslarını güçlendirmek için ağırlık antrenmanına başla. Karın kasların, omurganın düzenini koruyan ve sırtını doğru bir pozisyonda tutan doğal bir korse görevi görür. Karın kaslarını güçlendirmen gelecekte oluşabilecek sırt spazmlarını önlemene yardımcı olabilir.[19]
    • Plank hareketi herhangi bir ekipman kullanmadan yapabileceğin temel bir karın kası güçlendirme hareketidir. Ön kolların yere paralel olacak şekilde dirseklerinin üzerinde durarak yere yüzüstü uzan. Kendini yalnızca ayak parmakların ve ön kollarından destek alacak hâle gelene kadar kaldır. Karın kaslarını sık ve başlangıç için bu pozisyonda 20 saniye kal.
    • Plank hareketini günde birkaç kez yap ve pozisyonda kaldığın süreyi kademeli olarak artır.
    • Plank pozisyonundayken derin ve düzenli bir şekilde nefes aldığından emin ol. Birçok insan karın kaslarını sıkarken nefesini tutmaya çalışır.
    • Ağırlıkları veya ağır cisimleri kaldırırken ani ve hızlı hareketler yapmaktan kaçın; bunlar sırt spazmına neden olabilir.
    Reklam

İpuçları

  • Sırt spazmları, ağrı anatomik bir bozukluktan kaynaklanmıyorsa veya dinmeyen ağrı ya da kasta sürekli güç kaybına yol açmıyorsa genelde cerrahi operasyon gerektirmez.[20]
Reklam

Bu wikiHow makalesi hakkında

Tıbbi Değerlendirme Kurulu
Luba Lee, FNP-BC bu makalenin ortak yazarıdır. Luba Lee, Tenesse’de yer alan ve Amerika’da uzmanlıkta daha kalifiye olunduğunu gösteren Board Sertifikası’na sahip bir Aile Hemşiresi’dir. Hemşirelikte Yüksek Lisans derecesini 2006 yılında Tennessee Üniversitesi’nden almıştır.
Kategoriler: Sağlık | Spor ve Fitness

Bu makale işine yaradı mı?

Evet
Hayır
Reklam