Ruh Hali Nasıl Her Zaman Yüksek Tutulur?

Ortak yazar: Paul Chernyak, LPC

Hayal kırıklığı ve hüsran bazen kaçınılmaz olabilir, fakat bunların ruh halini bozmasına izin vermemelisin. Hayat bir deneyimdir. Davranışlarında birkaç değişiklik yaparak bu deneyimi iyi yönde değiştirebilirsin. İyi olmaya ve iyi şeyler yapmaya odaklanman iyi hissetmene olanak sağlar. Mutluluğu seçimlerinle elde edersin.[1]

Makalenin 1.Yöntemi:
Sağlıklı Bir Hayat Tarzı Benimse

  1. 1
    İyi bir ruh hali için egzersiz yap. Egzersiz yapmak endorfin ve norepinefrin gibi biyokimyasalların salgılanmasına neden olur. Endorfin acı hissini azaltır, norepinefrin ise ruh halini düzene sokmana yardım edebilir.[2] Egzersizin kimyasal etkilerinin yanı sıra, düzenli olarak spor yapman kendini iyi hissetmene yardım eder.
    • Egzersiz yapmanın ruh halinde olumlu bir etki yaratması için haftada beş gün en az yarım saat egzersiz yap.
    • Bir spor salonuna gitmene veya spor hocası tutmana hiç gerek yok. Tempolu bir yürüyüş bile vücudundaki kimyasalların harekete geçmesini sağlayacaktır.
  2. 2
    Sağlıklı ve dengeli beslen. Sağlıklı beslenmenin genel olarak iyi hissetmene katkısı olur, fakat bazı vitaminler ruh haline özellikle iyi gelebilir. B vitamini ruh halini iyileştirir, o yüzden kuşkonmaz gibi yeşil sebzeleri bol bol tüket. Yumurta ve balıkta bulunan Omega 3 yağ asitleri seni stresin etkilerinden koruyabilir.[3]
    • Tatlı ihtiyacını gidermek için her gün yaklaşık 50 g bitter çikolata ye. En az %70’i kakaodan oluşan çikolataların, stresten dolayı salgılanan kortizol hormonu seviyesini düşürdüğü görülmüştür.[4]
  3. 3
    Uykunu iyi al. Uyku eksikliği, sinirli olmana ve ruh halini kontrol edememene neden olur.[5] Uykunu iyi alman enerjinin yüksek olmasına ve stresle başa çıkmana yardım eder. İdeal uyku süresi kişiden kişiye değişebilir, ama çoğu yetişkin için bu süre yedi ile dokuz saat arasıdır.[6]
    • Dokuz saatten fazla uyumak genelde ruh halini iyileştirmez, hatta moralinin bozuk olmasına ve yorgun hissetmene neden olabilir.
  4. 4
    Olumsuz düşüncelerini farklı bir açıdan değerlendir. İç sesinin ve düşüncelerinin kötümser, acımasız, yenilgiye uğramış veya olumsuz bir eğilimde olduğunu fark edersen bilinçli bir şekilde hemen bu düşüncelere olumlu bir açıdan bakmaya çalış. Böylece yanlış düşünce şeklini düzeltmiş, mutlu ve başarılı olma şansını artırmış olursun.[7]
    • Kendini bir anda “Bu proje çok uzun sürecek. Asla zamanında bitiremeyeceğim.” diye düşünürken bulursan düşünce şeklini değiştirerek kendini başarılı olmaya odaklayabilirsin. Mesela, “Bu proje biraz zor olacak ama projeyi parçalara böler ve zamanımı kontrol altına alırsam vaktinde tamamlayabilirim.” diye düşünebilirsin.[8]
    • Diyelim ki bir arkadaşın sana ters bir şey söyledi, bu durumda direkt “Benden nefret ediyor.” diye düşünme. Bunun yerine düşünceni şu şekilde değiştirebilirsin: “Çok stresli bir dönemden geçiyor ve muhtemelen farkında olmadan böyle davrandı. Ters cevap vermesinin benimle bir alakası yok.”
    • Düşüncelerini yeniden şekillendirmen için bilinçli bir çaba göstermen gerekir, fakat sonunda iç sesinin olumlu, destekleyici ve nazik bir sese dönüşmesine yardımcı olabilir.[9]
    Advertisement

Makalenin 2.Yöntemi:
Mutluluğu Bir Alışkanlık Haline Getir

  1. 1
    Canın istemediği zamanlarda bile gülümse. Bilim insanları henüz nedenini anlayamasalar da yüz ifadelerinin ruh haline olumlu bir etkisi olduğu görülmüştür. Yani gülümsemen mutlu olmana neden olabilir, o yüzden sık sık gülümse.[10]
    • Sen ne kadar gülümsersen karşındakiler de sana o kadar gülümser. Sık sık gülümsemen ruh halinin iyileşmesine ve sosyal ilişkilerinin daha keyifli olmasına yardım eder.
  2. 2
    Hareketli ve ilham verici müzikler dinle. Neşeli müzikler, ruh halini direkt yükseltir ve bulunduğun ortamın ve çevrendeki insanların olumlu özelliklerini fark etmeni sağlayabilir.[11] Giyinirken hareketli müzikler dinleyerek güne başlamayı dene.
    • Kulaklığın her zaman yanında olsun. Böylece gün boyunca düzenli olarak ruh halini yükseltebilirsin.
  3. 3
    Sevdiğin bir hobi edin. Her gün hoşuna giden bir şeyi yaparak biraz kendine vakit ayır. Böylece yapmayı hevesle beklediğin ve stresten kısa süre de olsa uzaklaşmanı sağlayacak bir uğraşın olur.
    • Dışarı çıkmanı gerektirecek hobiler edin. Böylece hobilerinin sana daha fazla yararı olur. Doğada zaman geçirmen pozitif bir ruh halinde olmana yardım edecektir.[12]
  4. 4
    Düzenli olarak meditasyon yap. Meditasyon yapmak stresle başa çıkmana ve ruh halini yükseltmene yardım eder.[13] Meditasyonun yararlarından faydalanmak için her gün 20 dakikanı ayır ve stresli olduğun zamanlarda meditasyon için kendine ekstra zaman ayır.
    • Meditasyon yapmaya alışman için biraz deneme yapman gerekir, o yüzden sabırlı ol.
    • Sessiz bir yerde meditasyon yap.
    • Görsel ögelerin dikkatini dağıtmaması için gözlerini kapat veya mum alevi gibi sabit bir nesneye odaklan.
    • Nefes alıp verişine odaklan. Dikkatini toplamakta zorlanıyorsan nefes alıp verirken sayı saymak yardımcı olabilir.
    • Meditasyon yöntemini geliştirmek için rehberli meditasyon dersi almayı düşünebilirsin. Yaşadığın yerdeki yoga stüdyolarında bu tarz dersler veriliyor olabilir.
  5. 5
    Minnettar olduğun şeyler için bir günlük tut. Her gün zamanının bir kısmını minnettar olduğun şeyler için teşekkür ederek geçir. Bu, olumlu bir tavır ve keyifli bir ruh hali takınmana yardım edecektir.
    • Tuttuğun günlüğün bazı kısımlarını minnettar olmanı sağlayan insanlarla paylaşarak ruh halinin iyi olduğunu onlarla paylaşabilirsin.
    Advertisement

Makalenin 3.Yöntemi:
İnsanların Arasına Karış

  1. 1
    Sosyal iletişim ağındaki kişilerle vakit geçir. Etrafındaki kişilerle bağlantıda olman öz saygıyı artırır ve aidiyet duygusu yaratarak genel durumunun iyi olmasına yardım eder.[14].[15] Düzenli olarak iletişim halinde kalarak ailen ve arkadaşlarınla ilişkini koru ve güçlendir. Her hafta onlarla telefonla konuşmak ve buluşmak için vakit ayır.
    • Sosyal etkileşimlerini ve egzersizlerini bir arada gerçekleştirmek için arkadaşlarınla yürüyüş yap.
  2. 2
    İnsanlara yardım et. İnsanlara yardım etmek için gönüllü olmak kendine olan saygını artırır ve farklı bakış açıları kazanmana yardım eder. Başkalarına yardım edebilecek bir durumda olduğunu fark etmek, güçlü yönlerine ve olanaklarına odaklanmana yardım edecek ve ruh halini yükseltecektir.
    • Bulunduğun bölgedeki halkevi gibi yerlerle iletişime geç veya internet üzerinden gönüllü olabileceğin fırsatlar ara.[16]
  3. 3
    Bir kulübe veya takıma katıl. Yeni bir hobiyi veya egzersizi bir kulübe veya spor takımına katılarak yapabilirsin. Bu, aidiyet duygusunu geliştirerek ruh halinin yükselmesine ve sevdiğin bir şeyi yapmanın sağladığı ekstra yararları kazanmana yardım eder.
    • Yerel kulüplerin ve sosyal grupların açıklamalarını ve etkinlik listelerini internet üzerinden bulabilirsin.[17]
  4. 4
    Gelişigüzel bir şekilde iyilik yap. Rastgele yaptığın iyilikler ruh halini hızlıca yükseltmek açısından mükemmeldir ve sürekli bir sorumluluk gerektirmez. Bu iyilikler büyük olmak zorunda da değil. Kahve almak için beklerken sırada senin arkandaki kişinin kahvesinin ücretini ödemek ya da evsiz bir insana yemeğini vermek gibi küçük jestler yapabilirsin.
    • Bir sayı belirle ve her gün veya her hafta o kadar iyilik yap.
    • Ruh halini biraz daha yükseltmek için her yaptığın iyiliği ve ardından nasıl hissettiğini not et.
    Advertisement

İpuçları

  • Sağlıklı bir yaşam tarzı stresin etkilerini azaltarak ruh halini yükseltebilir.
  • Sana pozitif olmayı hatırlatmaları için arkadaşlarının veya ailenin yardımına başvur.
  • Aklından olumsuz bir düşünce geçerse minnettarlığını dışa vurmaya çalış. Böylece mutlu olabileceğin şeyleri hatırlayarak daha pozitif olabilirsin. Pozitif bakış açısı kötümser bir ruh halini hızlıca değiştirir.

Uyarılar

  • Olumsuz sohbetlere katılma. Ruh halini etkileyebilir.
  • Uyuşturucu ve alkol kullanmaktan kaçın, çünkü bunlar depresyona neden olabilir.
Advertisement

Bu wikiHow makalesi hakkında

Lisanslı Profesyonel Danışman
Paul Chernyak, LPC bu makalenin ortak yazarıdır. Paul Chernyak Chicago’da Lisanslı Profesyonel Danışman’dır. 2011 yılında Amerikan Profesyonel Psikoloji Okulu’ndan mezun olmuştur.
Kategoriler: Sağlık

Bu makale işine yaradı mı?

Evet
Hayır
Advertisement