Kusmak Nasıl Önlenir?

Ortak yazar: Luba Lee, FNP-BC

Midendeki rahatsızlığın sebebi ister egzersiz olsun ister aşırı yemek ya da bir tıbbi sorun, mide bulantısı kendini korkunç hissetmene yol açabilir. Eğer daha şimdiden miden bulanıyorsa, bunu hafifletmek için bazı tüyoları ve ipuçlarını deneyebilirsin. Bulantı ve kusma, devam eden sorunlarsa beslenmeni düzenlemek ve normal rutininde değişiklikler yapmak, ileride midenle ilgili sorunlar yaşamanı önlemeye yardım edebilir. İnatçı ve ciddi belirtiler için, doktorunla bulantı giderici ilaçlar hakkında konuş.

Makalenin 1.Yöntemi:
Anında Rahatlama Sağlamak

  1. 1
    Miden bulanıyorsa otur ve rahatlamaya çalış. Dolaşmak bulantını kötüleştirebilir, o yüzden birkaç dakika hareket etmeden otur. Zor gelebilir ama bulantından başka bir şey düşünmeye çalış; bu, kendini daha rahat hissetmene yardım edebilir ve kusma ihtimalini azaltabilir.[1]

    Hareketsiz Durmak ve Rahatlamak

    Rahat bir pozisyonda dik otur. Uzanmaktan kaçın, özellikle de yeni yemek yediysen.

    Burnundan yavaş ve derin nefes al ve ağzından ver. Bu, kaygıyı azaltabilir ve taşıt tutmasını kontrol altına alır.

    Zihnini mide bulantısından uzaklaştır. Sakin, rahatlatıcı bir yeri, örneğin çocukluğundaki rahat bir yeri düşün ya da kendini harika bir bahar gününde güzel bir tarlada otururken hayal et.

  2. 2
    Papatya çayı gibi rahatlatıcı bir çayı sıcak olarak iç. Bir bardak suyu ısıt ya da mümkünse bir bardak sıcak çay demle ve yavaş yavaş iç. Papatya, yüzyıllardır bulantıyı azaltmak için ve başka birçok sağlık sorunu için kullanılmaktadır. Sindirim sistemini rahatlatır, mide asidini azaltır ve gerginliği ya da kaygıyı azaltmaya yardım edebilir.[2]
    • Kafeinsiz ve bitkisel papatya çayını tercih et çünkü kafein, rahatsız olan mideni daha kötü yapabilir.
  3. 3
    Temiz hava almak için bir pencere aç ya da dışarı çık. Dışarı çıkman mümkünse ya da hava buna uygunsa verandada ya da bahçede oturmayı dene. Dışarı çıkamıyorsan açık bir pencerenin önünde de oturabilirsin.[3]
    • Temiz havanın faydası olabilir ama sıcak ve nemli havanın ya da doğrudan gelen parlak güneş ışığının durumu kötüleştirebileceğini unutma.
  4. 4
    Asit giderici ya da bulantı giderici bir ilaç al. Reçetesiz bir ilaç, bulantıyı azaltabilir, hatta bulantıya neden olabileceğini düşündüğün bir aktiviteden önce bile bir tane alabilirsin. Bulantı devam eden bir sorunsa doktorun reçeteli bir bulantı giderici ilaç tavsiye edebilir. İlaçları doktorun ya da kullanma talimatlarının söylediği gibi kullanmayı unutma.

    Hangi İlaçları Denemeliyim?

    Bizmopen ve Bizmopeptol gibi bizmut subsalisilat içeren ilaçlar mideni anında sakinleştirebilir.

    Hız trenine binmek ya da virajlı bir yolda gitmek gibi, bulantıya ya da taşıt tutmasına neden olabilecek bir aktiviteden 30-60 dakika önce Dramamine kullan.

    Aynı anda birden fazla bulantı ilacı almaktan kaçın ve asla tavsiye edilen dozu aşma.

  5. 5
    Mideni rahatlatmak için zencefil kullanmayı dene. Mideni yatıştırmak için zencefil çayı iç ya da doğal zencefil şekeri çiğne veya em. Zencefilde sindirimi iyileştirebilen ve bulantıyı azaltabilen maddeler bulunur.[4]
    • 5 cm büyüklüğünde bir zencefil kökünü soyup dilimleyebilir, sonra da çay yapmak için dilimleri 1 su bardağı (240 ml) suda kaynatabilirsin. Dilimleri süzerek ayır ya da istersen soğuyunca çiğne.
    • Az şekerli zencefil gazozları da mide bulantısını azaltmaya yardım edebilir. Ama kafein içeren meşrubatlardan kesinlikle uzak dur.
  6. 6
    Hoş aromalı sert şekerler em. Bulantını azaltmak için limonlu, zencefilli ya da naneli sert şekerleri dene. Ağzında, bulantını arttıran kötü bir tat varsa da sert şekerin faydası olur.[5]
    • Aromaları bunlardan olan esansiyel yağların da bazı bulantı giderici özellikleri olabilir.[6]
    • Yaşadığın yerdeki sağlıklı gıda dükkânından doğal şeker seçeneklerini ara.
  7. 7
    Favori kitabınla, podcast’inle ya da dizinle kafanı dağıt. Kafa dağıtma taktiğini kullanarak bulantının geçmesini bekle. Rahat kıyafetler giy ve rahatlatıcı ve sevdiğin bir aktivite yap. 20 ya da 30 dakika sonra bulantının geçtiğini fark edebilirsin.[7]
    Advertisement

Makalenin 2.Yöntemi:
Beslenmede Düzenlemeler Yapmak

  1. 1
    Mideni yormayan, tatsız yiyecekler seç. Miden bulanırken canın yemek yemeyi istemeyebilir ama tadı baskın olmayan yiyeceklerden biraz yemek, mide asidini emmeye ve mideni yatıştırmaya yardımcı olabilir. Hiç değilse, bulantını tetikleyebilecek aşırı tatlı, baharatlı ve yağlı yiyeceklerden uzak durmalısın.[8]

    Mideni şunlar gibi tatsız, rahatlatıcı yiyeceklerle yatıştır:

    Sade kraker
    Muz
    Pirinç
    Elma
    Kızarmış ekmek

  2. 2
    Sindirimi iyileştirmek için yemeklerle birlikte su iç. Yemekten 1-2 saat önce bir bardak su içerek vücudunun asitli mide öz sularını seyreltmesine ve besin maddelerini emmesine yardım et. Sonra, miden bulanmaya devam ederse her öğünle birlikte biraz su yudumla. Bu, bağırsak hareketlerini kolaylaştırarak kabızlıkla ilişkili mide bulantısını hafifletebilir.[9]
  3. 3
    Soğuk ya da oda sıcaklığında yiyecekler ye. Miden bulanırken, yemeğinin biraz soğumasını bekle ya da sıcak yiyecekler yerine çiğ meyveleri ve sebzeleri tercih et. Sıcak yiyeceklerin kokusu güçlü olabilir ve miden hassassa bu, bulantıyı ya da kusmayı şiddetlendirebilir.[10]
    • Kraker gibi çok az kokusu olan yiyecekler, kokusu baskın olanlardan daha hoş görünebilir.
  4. 4
    Gıda intoleransı ve alerjileri için test yaptır. Belirli yiyeceklerin sürekli mideni bulandırdığını fark edersen bir doktorla alerji testini konuş. Deri testi, mide bulantını başlatma ihtimali bulunan gıda alerjilerini belirlemeye yardım edebilir.[11]
    • Normalde bir alerji uzmanı, farklı yiyeceklere karşı hassasiyetini belirlemek için çizme testi uygular. En kesin sonuçlar için, randevundan önce antihistaminikler almaktan kaçınman en iyisidir.
    • Doktorun, glüten, süt ürünleri, soya, yerfıstığı, yumurta ve mısır gibi belirli yiyeceklere karşı hassas olup olmadığını görmek için sana eliminasyon diyetini denetebilir.
  5. 5
    Bulantıyı tetikleyen herhangi bir aktiviteden önce düşük lifli bir beslenmeye geç. Egzersiz yaparken miden bulanırsa rafine sıcak tahıllar ya da meyve suları gibi düşük lifli gıdaları tercih et.[12] Bu yiyecekler daha kolay hazmedilir ve midenden dışarıya daha hızlı çıkar.[13]
    • Çoğu insan, midesi boşken ya da kısmen doluyken, dolu olduğu zamana göre daha az mide bulantısı yaşar.
    • Örneğin, koşu sırasında kusmaya meyilliysen her zamanki hindili sandviçini protein içeceğiyle değiştir. Sıvı besinin daha hızlı hazmedilecektir ve mideni bulandırma ihtimali daha düşük olacaktır.
  6. 6
    Susuz kalmamak için her gün tavsiye edilen miktarda sıvı al. Su ve diğer sağlıklı sıvılar, sindirimi iyileştirir ve bu da kusmanı önlemeye yardım edebilir. Yeterince sıvı almak, sık sık kusuyorsan ya da mide bulantısı yaşıyorsan özellikle önemlidir. Susuzluk, mide bulantını şiddetlendirebilir ve dolayısıyla sürekli kusmak, daha çok susuzluğa neden olabilir.[14]

    Kusmayı Önlemek İçin Sıvı Almak

    Erkeksen günde 15,5 bardak (3,7 litre) sıvı al.
    Kadınsan günde 11,5 bardak (2,7 litre) sıvı al.[15]

    Sık sık elektrolit ya da spor içecekleri içmekten kaçın. Yüksek miktarda şeker, bazı insanlarda bulantıya neden olabilir.

    Denenebilecek diğer sıvılar: zencefil gazozu, nane çayı, limonata ya da küçük buz parçaları emmek.

  7. 7
    Gerektiğinde cazip yiyeceklere doğru meylet. Midenin çok bulandığını fark edersen canının en çok istediği yiyecekleri ye. Bazen canının çektiği yiyecekler daha lezzetli gelebilir ve mideni rahatsız etmeyebilir.[16]
    • Örneğin, patates püresi gibi tadı baskın olmayan ve sevdiğin bir yiyeceği seçmek bulantını, sırf tadı baskın olmayan bir şey yemiş olmak için bir parça kızarmış ekmek yemekten daha çok bastırabilir.
    • Yine de mideni rahatsız edebilecek aşırı tatlı, baharatlı ya da yağlı yiyeceklerden uzak durmak iyi bir fikirdir.
  8. 8
    Sabah bulantısı için yataktan kalkmadan önce birkaç kraker ye. Uyandığında sık sık mide bulantın oluyorsa komodininin üzerinde sade kraker bulundur. Kalkmadan önce midende tadı baskın olmayan bir şeyler olması, kan şekerini yükseltebilir ve bulantıyı önleyebilir.[17]
    • Bu, sabah bulantısı yaşayan anne adayları ya da kemoterapi alan hastalar için harika bir tekniktir.
  9. 9
    Yemekten sonra bir saat boyunca dik otur. Yemek yedikten sonra dik oturarak ve yer çekiminin hazma yardımcı olmasını sağlayarak yediklerinin midene yerleşmesine yardım edebilirsin. Büyük bir öğünden hemen sonra yoğun bir egzersiz yapmaktan ya da uzanmaktan kaçın çünkü bunlar bulantıyı tetikleyebilir.[18]
    • Zaten miden bulanıyorsa ve uzanmanın iyi geleceğini düşünüyorsan sağ tarafına değil de sol tarafına yatmayı dene çünkü bu, kan akışını hızlandırır.[19]
    Advertisement

Makalenin 3.Yöntemi:
Mideni Rahatlatacak Alışkanlıklar Edinmek

  1. 1
    Meditasyon yaparak stres seviyeni düşür. Adrenalinini ve kaygını azaltmak için meditasyon yap; bunların ikisi de bulantı ve kusmaya neden olabilir. Gözlerin kapalı bir şekilde, sadece nefesine odaklanarak 10 dakika boyunca rahat bir şekilde otur. Zihnini, stres olmana neden olan düşüncelerden arındırmaya ve vücudundaki fiziksel gerilimi serbest bırakmaya çalış.[20]
    • Eğer meditasyona yeni başlıyorsan "Meditasyon - Uyku, nefes, farkındalık" gibi yön gösteren bir meditasyon uygulaması kullanmayı dene.
  2. 2
    Egzersizden önce NSAİİ’ler (Nonsteroid Antiinflamatuar İlaçlar) kullanmaktan kaçın. Asetaminofen ve ibuprofen gibi NSAİİ’leri egzersizden önce değil, sonra al. Bu ilaçları egzersizden önce kullanmak, mideyi zorladıkları için bulantıyı tetikleyebilir.[21]
    • Bu, özellikle maraton ya da triatlon gibi dayanıklılık sporlarında yer aldığında geçerlidir.
  3. 3
    Uzun araba yolculuklarında mola ver. Arabada mide bulantısına meyilliysen saatte bir, bir dinlenme tesisinde mola vererek mideni yatıştır. Hareketli manzaradan uzaklaşıp ayağını 5 dakikalığına sağlam zemine basmak bulantını azaltabilir ve kendini tekrar normal hissetmene yardım edebilir.[22]
  4. 4
    Egzersizden önce ısın ve sonrasında gevşe. Ana egzersizin öncesinde ve sonrasında 15 dakika hafif egzersizler yaparak midenin, hareketlerine alışmasını sağla. Aniden durmak ya da yoğun egzersizlere başlamak, bulantı ve kusmaya yol açabilir.[23]
    • Yürüyüş ya da ip atlama, egzersizden önce ısınmak ya da sonrasında gevşemek için harika yollardır.
    Advertisement

Makalenin 4.Yöntemi:
İlaçlar ve Alternatif Terapiler Kullanmak

  1. 1
    Doktorunla reçeteli bulantı giderici ilaçlar hakkında konuş. Bulantını ya da kusmanı hafifletip hafifletmeyeceklerini öğrenmek için doktoruna Zofran’ı, prometazin içeren ilaçları ve diğer bulantı giderici ilaçları sor. Bulantına ister kemoterapi ister hamilelikteki sabah bulantısı neden olsun, bu ilaçların çoğu bulantını azaltabilir ve işlerinle ilgilenmene yardımcı olabilir.[24]
    • Doktoruna daima aldığın diğer ilaçları ve takviyeleri söyle ki ilaçlarını planlayabilsin. Aynı anda birden çok bulantı giderici ilaç alma çünkü bunların ciddi yan etkileri olabilir.
    • Hamileysen ya da emziriyorsan doktoruna söyle ki reçeteli bulantı giderici ilaçları kullanmanın faydalarını ve risklerini ölçüp tartabilsin.
  2. 2
    Ara sıra olan deniz tutması için Dramamine kullan. Taşıt tutmasına neden olan herhangi bir aktivitede bulunmadan yaklaşık yarım saat önce Dramamine gibi reçetesiz satılan bulantı giderici bir ilaçtan 1 tane al. Yetişkinler ve 12 yaşından büyük çocuklar, bulantı başladıktan sonra, bulantıyı azaltmak için gerektiğinde 4-6 saatte bir Dramamine alabilirler.[25]
    • Dramamine’in 12 yaşından küçük çocuğun için güvenli olup olmadığını öğrenmek için çocuğunun doktoruyla konuş.
  3. 3
    Bileklerine akupresür bantları tak. Sea Band gibi akupresür bileklikleri takarak, bulantıyı azalttığı düşünülen P6 akupresür noktasını harekete geçir. Bu bantların bilinen bir yan etkisi yoktur ve sana faydası oluyorsa gün boyu güvenle takılabilir.[26]
    • Bu basınç noktasını bileklik olmadan, bileğinin iç kısmından iki parmak aşağıya bastırarak da uyarabilirsin.
  4. 4
    Probiyotik al. Probiyotik takviyeleri, akut bulantı ve kusma tedavisinde faydalı olabilir. Bunlar, sindirim kanalındaki mikrobiyal ekosistemin yeniden oluşmasına yardımcı olur. Çoğu eczaneden bulunabilecek birçok probiyotik türü vardır ve her biri, belirli sorunlara yardımcı olmak için formüle edilebilir. Takviyeyi, ambalajda belirtildiği gibi ya da doktorunun söylediği şekilde kullan.[27]
    Advertisement

İpuçları

  • Bir gün geçtikten sonra hâlâ mide bulantın varsa ya da sıvıları midende tutamıyorsan doktorunu ara. Doktor, mide bulantınla mücadele etmek ve kaybettiğin sıvıları yerine koymak için bir strateji oluşturmaya yardım edebilir.[28]

Bu wikiHow makalesi hakkında

Tıbbi Değerlendirme Kurulu
Luba Lee, FNP-BC bu makalenin ortak yazarıdır. Luba Lee, Tenesse’de yer alan ve Amerika’da uzmanlıkta daha kalifiye olunduğunu gösteren Board Sertifikası’na sahip bir Aile Hemşiresi’dir. Hemşirelikte Yüksek Lisans derecesini 2006 yılında Tennessee Üniversitesi’nden almıştır.
Kategoriler: Sağlık
  1. https://www.cancer.org/treatment/treatments-and-side-effects/physical-side-effects/nausea-and-vomiting/nausea-and-vomiting.html
  2. https://runnersconnect.net/nausea-and-vomiting-before-and-after-running/
  3. https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/nutrition-and-healthy-eating/in-depth/low-fiber-diet/art-20048511
  4. https://runnersconnect.net/nausea-and-vomiting-before-and-after-running/
  5. https://runnersconnect.net/nausea-and-vomiting-before-and-after-running/
  6. https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/nutrition-and-healthy-eating/in-depth/water/art-20044256
  7. https://my.clevelandclinic.org/health/symptoms/8106-nausea--vomiting/care-and-treatment
  8. http://americanpregnancy.org/pregnancy-health/morning-sickness-relief/
  9. https://www.cancer.org/treatment/treatments-and-side-effects/physical-side-effects/nausea-and-vomiting/nausea-and-vomiting.html
  10. http://www.cnn.com/2011/HEALTH/04/19/healthiest.sleep.position/index.html
  11. https://runnersconnect.net/nausea-and-vomiting-before-and-after-running/
  12. https://runnersconnect.net/nausea-and-vomiting-before-and-after-running/
  13. https://www.parents.com/health/stomach-ache/vomiting/
  14. https://runnersconnect.net/nausea-and-vomiting-before-and-after-running/
  15. https://www.cancer.org/treatment/treatments-and-side-effects/physical-side-effects/nausea-and-vomiting/nausea-and-vomiting.html
  16. http://www.dramamine.com/motion-sickness-medicine/dramamine-original-formula
  17. https://www.nhs.uk/conditions/motion-sickness/
  18. https://mentalhealthdaily.com/2016/08/15/probiotics-side-effects-adverse-reactions-list/
  19. https://www.prevention.com/health/15-stomach-soothing-nausea-remedies

Bu makale işine yaradı mı?

Evet
Hayır
Advertisement