Kıskançlık Nasıl Bırakılır?

Ortak yazar: Trudi Griffin, LPC

Arada bir kıskanç olmak doğaldır; hatta motive edici olabilir. Ancak özendiğin giysi, meslek veya arabaların fotoğraflarını Instagram’da gördüğün zaman keyfin kaçıyorsa bu sorunu çözmen gerekebilir. Belki de kıskançlığın seni paranoyak yapıyordur, senin için ve değer verdiğin kişi için sorun yaratıyordur. Bu hisleri frenlemek zor olabilir; ama genelde ilerlemek ve özgüvenli hissetmek gerekir. Kıskançlığını, onu ele alarak, yeni bir odak noktası bularak ve kendini geliştirerek aş. Bunu başarabilirsin!

Makalenin 1.Yöntemi:
Kıskançlığı Kısa Vadede İdare Etmek

  1. 1
    Kıskançlığa kapılmaya başladığın zaman birkaç kez derin nefes al. Erkek arkadaşını başka bir kızla konuşurken görmüş olabilir veya arkadaşının tam da senin istediğin kamyoneti aldığını öğrenmiş olabilirsin. Beş saniye boyunca burnundan derin bir nefes al, ardından yavaşça ağzından nefes ver. Sakinleşene kadar bunu yap.[1]
    • Sorunu ele almak istiyorsan bunu sakinleştiğin zaman yap. Örneğin; erkek arkadaşını bir kızla konuşurken görürsen önce sakinleş, ardından ona yaklaş ve her ikisine de ‘merhaba’ de. Belki de yalnızca bir arkadaştır veya sınıf arkadaşıdır.
  2. 2
    Sosyal medyadan uzaklaş. Sosyal medya seni insanların hayatlarının, kıskançlığını alevlendirebilecek bölümlerinin fotoğraflarına maruz bırakır. Ancak, bilmiyor olabileceğin bir şey var ki o da erkek arkadaşı sürekli çiçekler alan kızın ilişkisinde mutsuz olabileceğidir. İnsanlar kendilerini olumlu bir şekilde gösteren şeyleri paylaşmaya meyillidir. Bu yüzden, kıskançlığının üstesinden gelirken sosyal medyadan uzak dur.[2]
    • Sosyal medyadan uzaklaşamıyorsan kıskandığın insanları takip etmeyi bırak veya arkadaşlıktan çıkar.
  3. 3
    Eleştirmekten veya iğnelemekten kaçın. Kıskançlığa kapıldığın zaman, isim takmaya veya başkalarının başarılarını küçümsemeye başvurabilirsin. Ancak, bu yalnızca senin özgüvensiz hissettiğini gösterir ve başkalarının kötü hissetmesine neden olur. Olumsuz olmaktansa yorumlarını kendine sakla veya onlara iltifat et.[3]
    • Mesela kız arkadaşın eve gelip yeni iş arkadaşını anlatırsa “Ah, çok zeki diye şimdi onunla mı çıkmak istiyorsun?” gibi bir şey söyleme. Değer verdiğin kişinin sana kabalıkla karşılaşma korkusu olmadan bir şeyler anlatmasına izin ver.
  4. 4
    O kişi sana yakınsa hislerini açıkça söyle. Bir kardeşini, en iyi arkadaşını veya değer verdiğin kişiyi çok kıskanıyorsan ve bu yıllardır böyleyse bunu ona söyle. Söyleyip kurtulmak, bu olumsuz hissi geride bırakmana ve ortamdaki gerginliğin yok olmasına yardımcı olabilir.[4]
    • Örneğin; “Abla, sana bir süredir kaba davrandığımın farkındayım. Ama senin Boğaziçi’ni kazanıp benim kazanamamam beni üzüyor. Hayalimi yaşadığını hissettiğim için seni çok kıskanıyorum. Bu senin suçun değil, biliyorum. Keşke böyle hissetmemiş olsaydım” diyebilirsin.
  5. 5
    Kıskandığın kişiyle ortak yanlarına odaklan. Özendiğin kişiyle arandaki benzerliklere bakarak kıskançlığının üstesinden gel. İkiniz ne kadar benzerseniz kıskanacağın şey o kadar az olur![5]
    • Mesela güzel bir arabaları var diye komşunu kıskanıyor olabilirsin. Ama unutma ki ikiniz de aynı mahallede ve muhtemelen benzer evlerde oturuyorsunuz. Belki aynı okula da gitmişsinizdir veya ortak arkadaşlarınız vardır.
    Reklam

Makalenin 2.Yöntemi:
Dikkati Yeniden Yönlendirmek

  1. 1
    Kıskançlığının kaynağını bul. Kıskançlığa neden kapıldığını anlamak, bunun üstesinden gelmene yardımcı olabilir. Bunun sebebi özgüven eksikliği mi? Daha önce biri tarafından aldatıldın mı? Veya ilişkine mantıksız standartlar mı uyguluyorsun? Kaynağı bulduğun zaman, sorunu düzeltebileceğin veya ortadan kaldırabileceğin yolları iyice düşün.
    • Her gün günlük tutmak, kıskançlığının neden kaynaklandığını keşfetmene yardımcı olabilir.
    • Profesyonel terapi almak da bu süreçte yardımcı olabilir. Terapist, sorunu çözerken kıskançlığının kaynağını bulabilir.
  2. 2
    Hayatı yolunda gidenleri öv. Birinin başarılarına karşı nefret duymak seni kendi hedeflerine yaklaştırmaz. Başkalarının senin istediğin şeyleri yaptığını görünce onları öv. Bu bir saygı ve tevazu göstergesidir.[6]
    • Mesela arkadaşının harika bir kariyeri varsa “Merve, işin çok havalı görünüyor. Galiba sürekli prim ve terfi alıyorsun. Bunda çok iyisin! Bana tavsiye verebilir misin?” de.
    • Belki de erkek arkadaşın sevecen davranmakta son zamanlarda daha başarılıdır; çabasını takdir ettiğini söyle ona.
  3. 3
    Kendi güçlü yanlarını düşün. Başkalarının yaptığı şeylere odaklanmaktansa kendine odaklan! Dur ve iyi olduğun en az üç şey say veya onları düşün. Bu, bir şeyleri düzenlemek veya yemek yapmak olabilir, iyi bir dinleyici olmak veya çalışkan olmak da olabilir.[7]
    • Bugün, özgüvenini geliştirmek için güçlü yanlarının listesiyle alakalı bir şey yap; mesela harika bir yemek pişir.
  4. 4
    Müteşekkir olduğun şeylerin bir listesini çıkar. Uyandığın her yeni gün şüphesiz bir nimettir. Bunu unutma ve her gün, müteşekkir olduğun bir şeyi düşün. Bu, kıskançlık hissini zayıflatmana yardımcı olur; çünkü sahip olduğun şeyler için daha minnettar olursun.[8]
    • Belki seni destekleyen ve seven, harika bir annen vardır. Belki de çok iyi bir okulu kazanmışsındır ve bu okula yakında başlayacaksındır. Bu nimetler için minnet duy!
  5. 5
    Her gün meditasyon yap. Meditasyon, zihnini temizleyip önemli olan şeylere odaklanmana yardımcı olabilir. Kıskançlık düşünceleri günlük hayatta aklını bulandırabilir; sabahları en az on dakika boyunca, rahatsız edilmeyeceğin bir yerde sessizce oturarak rahatla. Bu süre zarfında yalnızca aldığın nefese ve vücudunun hissiyatına odaklan.
    • Meditasyon hakkında bilgin yoksa Simple Habit veya Calm gibi bir uygulama da indirebilirsin.
  6. 6
    Kontrolü elinde tut. Seni sürekli pahalı restoranlara veya ölçüsüz gezilere çağıran zengin bir arkadaşın olabilir. Bu, onların parasını kıskanmana neden olabilir. Bunun seni kontrol etmesine izin vermek yerine dizginleri eline al! Gideceğin restoranları sen seç ve paran yetmiyorsa tatile gitme. Onun yerine, bulunduğun yerde yapabileceğin bir şeye yönel.[9]
    • ”Cem, seninle birlikte beş yıldızlı restoranlarda yemek yemeyi seviyorum; ama dürüst olmam gerekirse bunlar benim bütçemi biraz aşıyor. Haftada bir akşam yemeğe gitmeyi hâlâ istiyorsan tamam; ama mekânı genelde benim seçmeme izin vermen gerekiyor. Umarım anlarsın beni.”
  7. 7
    Dikkatini kıskançlıktan başka bir şeye yöneltmek için her gün eğlen. Dışarıda eğleniyorsan kıskançlığını düşünmeye fırsat bulamazsın! Her gün, yapmak için sabırsızlanacağın bir şey planla; en sevdiğin programı izlemek, dondurma almak veya alışverişe gitmek gibi. Ömür dediğin üç gün; onu her gün sonuna kadar yaşa!
    Reklam

Makalenin 3.Yöntemi:
Kendi Hayatını Geliştirmek

  1. 1
    Kısa ve uzun vadeli hedefler belirle. Kıskançlığını, en iyi haline ulaşma yolunda kendini motive etmek için kullan. Hayatta arzuladığın şeylere ulaşmak için eylem adımları oluştur. Gelecek beş gün içerisinde ulaşabileceğin hedefler ve gelecek beş yıl boyunca odaklanacağın şeyler belirle.[10]
    • Mesela maaşı iyi olan bir işe girmek istiyor olabilirsin. Kısa vadeli bir plan olarak dönem boyunca tüm derslerinden A almaya çalış. Bir akıl hocası bulmak veya alanında bir staj ayarlamak da uzun vadeli bir plan olabilir.
  2. 2
    Eğlenceli bir kaçamak planla. Belki de herkes fazlasıyla eğleniyor gibi göründüğü için kıskançlığa kapılıyorsundur. Kendine biraz eğlence çıkar! Kendin ve sevgilin için, uzaklaşabileceğiniz eğlenceli bir hafta sonu planla, bir tema parkına git veya sahilde takıl. Seni mutlu eden neyse onu yap![11]
  3. 3
    Sağlığına dikkat et. Kendi sağlığına odaklandığın zaman başkaları seni çok daha az ilgilendirir. Haftada en az üç kez egzersiz yaparak özgüvenini geliştir. Sebze, meyve ve yağsız et yiyerek sağlıklı beslen. Her gece en az sekiz saat uyuduğundan emin ol.[12]
    • Bolca da su iç!
  4. 4
    Etrafında olumlu insanlar olsun. Belki de kıskançlığın seni bilerek kıskandırmaya çalışan arkadaşlarla takılmaktan kaynaklanıyordur. Bu gerçekten hoş bir şey değil. O olumsuz havayı solumak yerine iyi kalpli, dürüst ve gerçekçi arkadaşlarınla daha fazla zaman geçir!
    • Olumlu bir insan; destekleyici, dürüst, kibar ve yardımsever olur. Olumsuz bir insan seni kırar, eleştirir ve seni tüketir.
  5. 5
    Kıskançlığını aşmak için bir danışmanla görüşmeyi düşün. Kıskançlığın hayatını yaşanmaz hale getiriyorsa yardımı dışarıda aramanın vakti gelmiş olabilir. Danışanlarına, imrenme veya yetersizlik duygularını aşmalarında yardımcı olmak için eğitim almış birçok terapist var. Yardım almanın kötü bir tarafı yok, bunu unutma! Sessiz bir şekilde acı çekmek çok daha kötüdür.[13]
    • Sana yakın terapistleri veya danışmanları bulmak için İnternet’e bak. Doktorunun ofisi veya sigorta şirketin de seni sevk edebilir.
    Reklam

Bu wikiHow makalesi hakkında

Lisanslı Profesyonel Danışman
Trudi Griffin, LPC bu makalenin ortak yazarıdır. Trudi Griffin Wisconsin’de Lisanslı Profesyonel Danışman’dır. Yüksek Lisans derecesini 2011 yılında Marquette Üniversitesi’nden Klinik Zihinsel Sağlık Danışmanlığı alanında almıştır.
Kategoriler: İlişkiler | Sağlık

Bu makale işine yaradı mı?

Evet
Hayır
Reklam