Güneş Yanığı Kızarıklığı Nasıl Giderilir?

Ortak yazar: wikiHow Kadrosu

Kötü güneş yanıkları acı verici, rahatsız edici olabilir ve hızla geçmesi zor olabilir. Konuyu senin için araştırdık, yoğun kızarıklığı azaltmak için yapabileceğin en iyi şey cildini iyileştirmek ve kapatmak için gerekli adımları uygulamak. Bunun ardından, ilaç ve soğukla ve diğer tedavilerle rahatsızlığını giderebilirsin. Bir dahaki sefer güneş kremi ve koruyucu giysilerle cildini koruyarak ve bilinçli davranarak güneş yanıklarından kaçın.

Makalenin 1.Yöntemi:
Güneş Yanıklarını İyileştirmek ve Kapatmak

  1. 1
    Bol su iç. Güneş yanığı olduktan sonra bir hafta boyunca her gün en az 10 bardak su içmeye çalış. Bu, vücudunun normal suyunu tekrar kazanmasına yardımcı olur ve iyileşme sürecine katkıda bulunur. Güneşe çıktığın zaman su içmek de güneş çarpması ve sıcaktan kaynaklanan diğer sağlık sorunlarından kaçınmana yardımcı olur.[1]
    • Aynı zamanda iyileşme sürecinde alkol almaktan kaçınmalısın. Bu sadece susuz kalmana ve cildinin daha da kurumasına neden olur.[2]
  2. 2
    Aloe vera sür. Bu, yanıkları iyileştirmek için başvurulan geleneksel bir tedavidir. Aloe vera bitkisinin jelinin doğal antienflamatuar özellikleri vardır ve doğru uygulandığında iyileşme sürecini hızlandırır. Mağazalarda satılan bir aloe alabilirsin ama en iyisi doğrudan bitkiden aldığın jeli kullanmaktır.[3]
    • Jeli bitkiden çıkarmak için bitkinin saplarından birini kır. Sapı boylamasına keserek aç. Sapı açınca içindeki jeli bir kaşık veya parmağınla çıkar. Jeli cildine günde 2-3 kez sür.[4]
    • Daha fazla rahatlamak için bir buz kalıbını aloe verayla doldurup dondurabilir ve yanığın üzerine süreceğin aloe küpleri hazırlayabilirsin (küpleri cildine uygulamadan önce ince bir el havlusuna sar). Ayrıca aloe jeli gece maskesi olarak yüzüne de uygulayabilirsin.[5]
  3. 3
    Karbonat maskesi yap. Ufak bir kapta eşit miktarda karbonat ve mısır nişastasını karıştır. Karışıma cildine uygulanabilecek kıvama gelecek şekilde soğuk su ekle. Bu iki ana malzeme yanık bölgelerdeki kızarıklığı kısmen giderebilir. Macunu suyla durula ve cildini rahatlatmak için ihtiyaç duyduğunda yeniden uygula.[6]
  4. 4
    Güvercin ağacı kullan. Güvercin ağacı bitkisinin yaprakları ve kabuğu tedavi amaçlı kullanılabilir. Güvercin ağacının içindeki “tanenler” bakterilerden kurtulmaya ve iyileşmeyi hızlandırmaya yardımcı olabilir. Doğal ürünler satan bir mağazada şişe içinde satılan güvercin ağacı özütü bulabilirsin. Özütü cildine bir pamuk yardımıyla uygula.[7]
  5. 5
    Yanık bölgeye elma sirkesi uygula. Rahatlamak için bir şişeye elma sirkesi doldurup cildine doğrudan sıkabilirsin. Veya bir pamuğu sirkeye batırdıktan sonra cildinin üzerine koyabilirsin. Sirke de antienflamatuar olarak bilinir, bu nedenle iyileşme sürecini hızlandırabilir.[8]
    • Bazı kişiler elma sirkesine kötü reaksiyon gösterebilir. Sirkeyi bütün vücuduna sürmeden önce az miktarda sirkeyi bir pamuk yardımıyla elinin üstüne uygulamak iyi bir fikirdir. Böylece sorun olmayacağından emin olmak için küçük bir bölgede vücudunun reaksiyonunu gözlemleyebilirsin.
  6. 6
    Yanık bölgeye patates dilimleri uygula. Birçok doğal şifacı patatesin ağrı ve yangıyı azalttığından emin. Birkaç patates alıp bıçakla ince dilimler kes. Sonra bu dilimleri cildinin yanık bölgelerine uygula. Rahatlama hissedene kadar dilimlerin arka yüzlerini çevirerek uygulamaya devam et.[9]
    • Ayrıca bir patatesi küp küp doğrayıp veya küçük parçalara keserek bir blendera atabilirsin. Patatesleri blenderda biraz çektikten sonra elde ettiğin macunu (patatesin suyunu da kullandığından emin ol) cildine uygula.
    • Patatesleri dilimlemeden veya doğramadan önce iyice yıka.
  7. 7
    Canlı kültürlü yoğurt uygula. Bu biraz zahmetli bir iştir ama hiç değilse yoğurdun serinliği cildini rahatlatabilir. Bir kâse sade, probiyotik yoğurt al ve bir pamuk yardımıyla yanık cildinin üzerine ince bir tabaka halinde uygula. Yoğurdu cildinde yaklaşık 5 dakika beklet ve sonra temiz, nemli bir havluyla sil.[10]
  8. 8
    Bol ve koyu renkli kıyafetler giy. İyileşme sürecinde cildine fazla temas etmeyen hafif, pamuklu giysiler en iyi seçenektir. Bu giysiler cildinin nefes almasını sağlar, cildine yapışmaz ve enfeksiyon olasılığını azaltır. Koyu renkleri tercih et çünkü cildinin daha az dikkat çekmesini sağlar. Beyaz ve neon renklerden kaçın çünkü kızarıklıkla kontrast oluşturup daha fazla göze çarpmasına neden olur.[11]
  9. 9
    Kızarıklığı makyajla kapat. Kızarıklık görüntüsünü dengelemek için yanık bölgelere yeşil renkli kapatıcı uygula. Allık sürme çünkü bu kızarık görünümü artıracaktır. Ancak makyajı hafif dokunuşlarla uygula, aksi halde cildin tahriş olabilir.[12]
    Reklam

Makalenin 2.Yöntemi:
Acı ve Rahatsızlığı Azaltmak

  1. 1
    Bir ağrı kesici al. Güneşe maruz kaldıktan sonra Aspirin gibi reçetesiz satılan bir antienflamatuar al. İyileşme sürecini hızlandırmak için en azından ilk 24 saatte önerilen en yüksek dozu al. Yanığın neden olduğu rahatsızlık hissi azalana kadar ilacı almaya devam et.
    • Ne kadar canın yanarsa yansın, reçetesiz veya reçeteli satılan ağrı kesicileri alırken doz talimatlarına uyman çok önemlidir. Önerilen dozdan fazlasını almak karaciğer hasarı gibi ciddi sağlık sorunlarına yol açabilir. Hangi aralıkla kaç ağrı kesici hap alman gerektiğini öğrenmek için prospektüsü dikkatle oku.
    • Ağrı kesicilerin olası yan etkilerinden veya ilaç etkileşimlerinden haberdar ol. Bunlar genellikle ilaç şişesinin üzerinde belirtilir veya soruların için doktorunla iletişime geçebilirsin. Örneğin, kanama sorunları olan kişilerin genellikle Aspirin almaktan kaçınması önerilir.
    • Ayrıca bir kâsenin içine bir veya iki aspirin tableti koyup ezerek bir macun haline getirebilirsin (gerekirse biraz su ekleyerek). Ardından bu macunu yanık bölgelere uygula. Birkaç dakika sonra sil. Ancak sağlık güvenliği gerekçelerinden ötürü, şişenin üzerinde belirtilen dozdan fazla hap kullanma veya oral yolla ağrı kesici alırken aynı zamanda bu macunu cildine uygulama.[13]
  2. 2
    Yanık bölgeye serin bir kumaş bez koy. Yumuşak pamuklu bir el bezini al ve soğuk olmayan, serin suya batır. Bezi hafifçe sık ve sonra cildine uygula. Gerekirse bezi tekrar suya batır ve aynı işlemi tekrarla. Bezi soğuk süte de batırabilirsin. Bu, D vitamininin onarıcı etkileri ve serinletici özelliğinden faydalanmanı sağlar.[14]
  3. 3
    Serin suyla banyo yap. Küveti soğuk olmayan, serin suyla doldur. Bir süre suyun içinde yat. Daha faydalı olması için temiz bir çorabın içine iki su bardağı çiğ yulaf koy ve çorabın ağzını bağla. Çorabı küvetin içine koy ve suyunu vermesi için çorabı sık. Yulafın polisakkaritleri cildini kaplayarak rahatlamasını sağlayacaktır.[15]
    • İstersen çiğ yulafı doğrudan küvetin içine atabilirsin ama bu durumda sonrasında temizlikle uğraşman gerekir.
    • Küvetteyken cildini sabunla ovalama veya vücut temizleyici bir ürün kullanma isteğine karşı koy. Bu, cildinin kurumasına ve iyileşme sürecinin uzamasına neden olur.[16]
  4. 4
    Salatalıkla yatıştır. Su ihtiyacını gidermenin rahatlatıcı bir yolu olarak suyuna biraz salatalık ekle. Yanık bölgeye ince salatalık dilimleri koy. Veya bir maske yapmak için salatalıkları blenderda çek ve sonra yüzüne ya da başka bir bölgene uygula. Tüm bu yöntemler salatalıkta bulunan antioksidan özellikleri maksimuma çıkarmaya yarar.[17]
    • Daha iyileştirici bir etki için salatalık karışımını aloe vera jelle karıştırmaktan çekinme.
  5. 5
    Çay iç. Kendine bir fincan yeşil çay yap. Çayı ister iç ister içine bir pamuk batırıp cildine uygula. Çayın antioksidan ve antienflamatuar etkisi kızarıklık ve şişliği azaltarak cildinin iyileşmesini sağlayabilir.[18]
  6. 6
    Buz uygulamaktan kaçın. Buzluktan birkaç buz küpü alıp doğrudan cildine koymak cazip görünebilir. Bu isteğe karşı koy çünkü bu tür aşırı soğuk cildine daha fazla zarar verir ve cilt hücrelerini öldürür. Bunun yerine, buz kullanmak istiyorsan, buz küplerini cildine değdirmeden önce yumuşak, temiz bir el bezine sar.
  7. 7
    Yanık bölgeyle oynama. Parmaklarını cildinin üzerinde gezdirip pul pul olan deriyi soyma isteğine karşı koy. Ölü derin senin yardımına gerek kalmadan, zamanı geldiğinde dökülecektir. Deriyi vaktinden önce zorla soymak iz kalmasına veya enfeksiyona neden olabilir. Bu özellikle kabarmış veya su toplamış bölgeleri patlatman durumunda gerçekleşir.[19]
    • Cildin normale yakın bir renge döndükten ve acın geçtikten sonra bu bölgeyi yumuşak bir sünger veya lifle ölü derilerden arındırabilirsin.
  8. 8
    Bir doktora danış. Güneş yanıkların su toplarsa veya şişme oluşursa doktorundan randevu al. Yanık bölgelerden iltihap geldiğini görürsen bu, bir enfeksiyon belirtisi olabilir. Güneş yanığın canını çok yakıyorsa ve evde uyguladığın tedaviler etki etmiyorsa da doktoruna görünebilirsin.[20]
    • Durumuna bağlı olarak doktorun sana muhtemelen kortikosteroid krem verecektir. Yanıkların enfeksiyon belirtisi gösteriyorsa antibiyotik de yazabilir.
    Reklam

Makalenin 3.Yöntemi:
Güneş Yanığını Önlemek

  1. 1
    Dışarı çıkmadan önce güneş kremi sür. Hem UVA hem UVB ışınlarını kesecek geniş spektrumlu (tam spektrumlu da denir) bir güneş kremi al. En az 50 güneş koruma faktörlü (SPF) bir güneş kremi al, koruma faktörü ne kadar yüksek olursa o kadar iyi. Dışarı çıkmadan en az 20 dakika önce güneş kremini sür. Bu sayede güneş kremi sen güneşe maruz kalmadan çalışmaya başlar ve yanıkları önler.[21]
    • Farklı güneş kremi markalarını gözden geçirirken, güneşe karşı koruma gerektiren hangi aktiviteleri yapacağını düşün. Suyun içinde olacaksan, o zaman suya karşı dayanıklı bir güneş kremine ihtiyacın vardır. Doğa yürüyüşü yapıyorsan, böcek savar içeren bir güneş kremine ihtiyacın olabilir.
  2. 2
    Güneş kremini düzenli olarak tazele. En az her 90 dakikada bir güneş kremini yeniden sürmelisin. Çok terliyorsan veya suyun içinde zaman geçiriyorsan bu aralığı kısaltman gerekebilir. Kremi tekrar sürerken acele etme. Vücudunun açıkta kalan tüm bölgelerinin kremle kaplandığından emin ol.[22]
    • Her uygulamada yaklaşık miktar olarak yüz bölgene bir bozuk para büyüklüğünde ve vücuduna iki shot bardağı kadar krem kullanabilirsin.
  3. 3
    Şapka tak. Kafa derine güneş kremi sürmen imkansızdır, bu nedenle bu bölge güneş yanıklarına çok açıktır. Acılı bir kafa yanığını önlemek için uzun süre dış ortamda vakit geçireceğin zaman sağlam bir şapka tak. Bu aynı zamanda yüzünü de güneşten korumanı sağlar.[23]
  4. 4
    Vücudunun verdiği sinyallere dikkat et. Vücudun genellikle yeteri kadar güneşe maruz kaldığını sana söyler. Aktiviteler sırasında mola ver ve durumunu değerlendir. Cildin fazla mı sıcak? Cildinde bir gerilme hissetmeye mi başladın? Bu noktada herhangi bir yerin acıyor mu? Bu sorulardan birinin yanıtı “evet” ise kapalı mekana geç.
  5. 5
    Arkadaşlarından seni kontrol etmelerini iste. Dışarıda yanında başka insanlar da varsa onlardan seni kontrol etmelerini isteyebilirsin. Ancak güneşin cildindeki yansıması yanık işaretlerini gizleyebilir, bu nedenle güneş yanığına doğru yol aldığını tam olarak anlamaları zor olabilir.
  6. 6
    İyileşme sürecinde çok dikkatli ol. Güneş yanığından sonra cildinin tamamen iyileşmesi altı ay kadar sürebilir. Bu süreçte yeniden güneş yanığı olursan iyileşme süreci durabilir. İyileşirken vücuduna dikkat et ve güneşte sınırlı zaman geçir.[24]
    Reklam

İpuçları

  • Reçetesiz nemlendiriciler güneş yanıkları söz konusu olduğunda kötü bir şöhrete sahiptir. Su bazlı bir nemlendirici al ve serinlemesi için buz dolabına koy. Nemlendiriciyi yanıklarına uygulamak sana biraz yardımcı olacaktır.
  • İyileşme sürecinde sabırlı ol. Çoğu güneş yanığı bir hafta veya daha kısa sürede gözle görünür şekilde iyileşmeye başlar.[25]
  • İyileşme sürecini hızlandırmak istiyorsan, LED lazer terapisini deneyebilirsin. Bu uygulamalar iyileşmeye yardımcı olur ve yanığın ardından hemen uygulanabilir.[26]
Reklam

Uyarılar

  • Güneş yanığının yanı sıra ciddi şişlik, yüksek ateş, baş dönmesi, bulantı veya baş ağrısı da varsa hemen tıbbi yardım al. Güneş zehirlenmesi yaşıyor olabilirsin.[27]
  • Belirli antibiyotikler gibi bazı ilaçların seni güneş ışınlarına karşı daha hassas kılarak potansiyel bir güneş yanığına neden olabileceğini bil.[28]
Reklam

Bu wikiHow makalesi hakkında

Ortak Yazar:
wikiHow Editör Ekibi
Bu makale editörler ve araştırmacılardan oluşan, makalenin doğruluğu ile kapsamlılığını onaylayan, eğitimli bir ekip tarafından ortaklaşa yazılmıştır.
  1. http://everydayroots.com/sunburn-remedies
  2. http://www.cosmopolitan.com/style-beauty/beauty/advice/a28669/how-to-treat-a-sunburn/
  3. http://www.huffingtonpost.com/2012/07/05/get-rid-of-sunburn_n_1642572.html
  4. http://www.cosmopolitan.com/style-beauty/beauty/advice/a28669/how-to-treat-a-sunburn/
  5. http://coveteur.com/2015/06/01/sunburn-treatment-beauty/
  6. http://www.cosmopolitan.com/style-beauty/beauty/advice/a28669/how-to-treat-a-sunburn/
  7. http://www.huffingtonpost.co.uk/2015/08/04/sunburn-treatment-how-to-reduce-redness-and-relieve-pain-_n_7933412.html
  8. http://everydayroots.com/sunburn-remedies
  9. http://www.naturallivingideas.com/9-most-effective-home-remedies-to-heal-a-sunburn-fast/
  10. http://www.huffingtonpost.co.uk/2015/08/04/sunburn-treatment-how-to-reduce-redness-and-relieve-pain-_n_7933412.html
  11. http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/sunburn/expert-answers/sunburn-treatment/faq-20057815
  12. http://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/adult-health/in-depth/best-sunscreen/art-20045110
  13. http://www.allure.com/gallery/sun-protection-mistakes
  14. http://www.allure.com/gallery/sun-protection-mistakes
  15. http://www.huffingtonpost.co.uk/2015/08/04/sunburn-treatment-how-to-reduce-redness-and-relieve-pain-_n_7933412.html
  16. http://www.huffingtonpost.co.uk/2015/08/04/sunburn-treatment-how-to-reduce-redness-and-relieve-pain-_n_7933412.html
  17. http://www.vogue.com/946231/best-sunburn-remedies-skincare-dermatologist-treatment-tips/
  18. http://www.nhs.uk/Conditions/Sunburn/Pages/Introduction.aspx
  19. http://www.allure.com/gallery/sun-protection-mistakes

Bu makale işine yaradı mı?

Evet
Hayır
Reklam