Boy Nasıl Uzatılır?

Ortak yazar: wikiHow Kadrosu

Boy uzunluğun büyük ölçüde genetik özelliklerin ve çevresel faktörlere göre belirlenir. Boyunu belirleyen birkaç faktör senin kontrolün dışında olsa da, boy uzunluğun gibi aynı kalan birkaç şey var. Büyüme plakların kapandığında, boyun aynı kalır. Ancak, bu fırsat kaçmadan önce tam potansiyeline ulaşabilmen için aşağıdaki teknikleri ve egzersizleri uygulayabilirsin. Gençken yaptıkların ne kadar uzayacağını muhtemelen etkileyecektir. Bu adımların hiçbiri uzamanı garanti edemezken; sağlıklı ve az stresli bir yaşam tarzı azami potansiyel uzunluğuna ulaşabilme ihtimalini artıracaktır.

Adımlar

  1. 1
    Boyunun büyük bir kısmının ailenin genetik özellikleriyle belirlendiğini kavra. Boy uzunluğu çok genli bir özelliktir, yani birkaç farklı genden etkilenir. Kısa boylu ebeveynlere sahip olmak mutlaka kısa olacağın anlamına gelmediği gibi, uzun boylu ebeveynlere sahip olmak da seni bir deve dönüştürmez. Ancak ailenin iki tarafındaki insanların da çoğu kısaysa senin de kısa olman ihtimalin var. Yine de yılma. Gerçek şu ki; ne kadar uzayacağını yirmilerinin ortasında fiziksel olgunluğa tamamen ulaşmadan bilemezsin.
    • Öngörülen boyunu hesapla. Santimetre ölçüleri ile ebeveynlerinin boy uzunluklarını baz alarak kendi boyunu tahmin edebilirsin.
      • Ebeveynlerinin boy uzunluklarını topla (cm olarak).
      • Eğer erkeksen buna 13 cm ekle; kızsan 13 cm çıkar.
      • Sonucu ikiye böl.
      • Çıkan cevap senin öngörülen boyundur; bundan 10 cm fazla veya az olabilir. Bunun kesin bir hesaplama olmadığını unutma; ancak oldukça yakın bir sonuç olması gerekir.[1]
  2. 2
    Büyümeyi engelleyen faktörlerden uzak dur. Boyunu uzatmak için yapılabilecek çok bir şey olmayabilir; ama doğal uzunluğunun çevresel etkilerle kısalmadığından emin olmak için uygulayabileceğin birkaç adım var. Uyuşturucu ve alkolün gençken tüketildiğinde büyümeyi engellemeye katkısı olduğu düşünülmekte. Ayrıca yetersiz beslenme de tam uzunluğuna ulaşmanı engelleyebilir.
    • Kafein boyunun uzamasını gerçekten engeller mi? Bilimsel bir çalışma kafeinin büyümeyi engellemediğini gösteriyor.[2] Ancak kafein, seni doğru düzgün ve düzenli bir şekilde uyumaktan alıkoyabilir. Çocuklar ve gençler yaklaşık 9 buçuk saatlik uykuya ihtiyaç duyarlar ve kafein bu kadar uyuyabilmeni engelleyebilir.
    • Sigara içmek boyunun uzamasını gerçekten engeller mi? Sigara içmenin ve sigara dumanına maruz kalmanın vücut kitle endeksi (BMI) üzerindeki etkileri yetersiz olsa da Columbia Üniversitesi'nin Internet Sağlık Kaynağı'na göre "mevcut araştırma, sigara içen çocukların veya sigara dumanına maruz kalan çocukların sigara içmeyen çocuklara veya sigara içmeyen ebeveynlerin çocuklarına kıyasla daha kısa olduklarını öne sürüyor.”[3]
    • Streoidler boyunun uzamasını gerçekten engeller mi? Kesinlikle. Anabolik steroidler küçük çocuklarda ve gençlerde sperm sayısını düşürmesi, göğüs boyunu küçültmesi, kan basıncını yükseltmesi ve kalp krizi ihtimalini artırmasının yanı sıra kemik büyümesini de engeller.[4] Astım hastalığından muzdarip olan ve küçük dozlarda steroid budesonit uygulayan solunum cihazı kullanan çocuklar ve gençler, steroid tedavisi görmeyenlere kıyasla ortalama 1 santimetre daha kısa olur.[5]
  3. 3
    Bolca uyu. Bir araştırma, büyüme çağında olan gençlerin ve ergenlik öncesi dönemde olan çocukların her gece 8 buçuk ila 11 saat uykuya ihtiyacı olduğunu öne sürüyor. Büyümenin geneli uyku esnasında olur. Bunun sebebi, vücudunun sen dinlenirken büyümesi ve hücre üretmesidir. Uyuduğun ortamı mümkün olduğu kadar sakin hale getir, gürültülü sesleri ve gereksiz ışığı ortadan kaldırmaya çalış. Uykuya dalma problemi yaşıyorsan yatmadan önce ılık bir duş almayı veya papatya çayı içmeyi dene. Yeterince uyumamak büyümeni engeller.
    • Büyüme hormonu (HGH) vücudumuzda doğal olarak özellikle derin ve yavaş dalga uykusunda üretilir. Yeterli ve düzgün bir uyku, hipofiz bezinde üretilen büyüme hormonu üretimini destekler.
    • Bir hormon olarak HGH, bazen lisanslı bir doktorun gözetimi altında kan dolaşımına enjekte edilir. HGH kremleri, tozları, hapları veya reçetesiz enjeksiyonlar tıbbi açıdan şüphelidir ve ciddi yan etkileri olabilir.[6] Herhangi bir HGH tedavisine başlamadan önce doktoruna danış.
    • Uyurken vücudunu mümkün olduğu kadar düz tut. Omurgan olabildiğince düz olmalı. Kolların ve bacakların yatağın ayak ucuna doğru uzatılmış şekilde sırt üstü uzan. Uzuvlarını uzatmak için herhangi bir çaba sarf etme veya uzuvlarına baskı uygulama. Vücudunun tamamen rahatlamasına izin ver. Senin için daha rahatsa başının sağa veya sola dönmesine izin verebilir ve kollarını da bükebilirsin. Önemli olan, vücudunu (gövde ve bacaklar) mümkün olduğunca düz tutmandır. Bu pozisyon ilk birkaç gece rahatsız edici gelebilir; ancak vücudun bu uyku şekline kısa zamanda alışır ve çok geçmeden birkaç santim uzamış olmanın yanı sıra daha rahat uyuduğunu fark edersin.
    • "Yastık alışkanlığını" bir kenara bırak. Bu birçoğumuzun yaptığı çok yaygın bir hatadır; çünkü yastığın daha rahat bir gece uykusuna imkan verdiğine inandırılmışızdır ve bu alışkanlık sebebiyle yastığa bağlı hale geliriz ve genelde bunu en rahat uyuma yolu olarak kabul ederiz. Ancak bu oldukça yanlıştır. Yastık kullanmak yanlış bir uyuma şeklidir ve bundan kaçınılmalıdır. Sırt üstü yatarken ve başın da bir yastık üzerindeyken, boynun hiç doğal olmayan bir şekilde öne doğru bükülür. Bu pozisyonda başın öne doğru itilir ve sırtın da kambur hale gelir ki bu da hiç doğal olmayan bir pozisyondur. Eğer sık sık boyun ve sırt ağrılarından şikayet ediyorsan çoğu durumda bunun için muhtemelen yastığını veya yatağını suçlayabilirsin.
    • Yatağının sert olduğundan ve vücudunu tam olarak destekleyebildiğinden emin ol. Bu, uyurken omurganı mümkün olduğu kadar düz tutmana yardımcı olur. Yumuşak veya sarkan bir yatak omurgayı bükmeye ve gövdeyi de batarcasına eğmeye meyillidir ki bundan kaçınılmalıdır. İyi bir yatak tüm vücudu destekleyerek vücudunu düz bir halde tutar; bu da daha uzun bir boya ulaşmak için bir gerekliliktir.
  4. 4
    Beslenme. Vücudunun ihtiyaç duyduğu tüm vitaminleri ve mineralleri aldığından emin olmak tam uzunluğuna ulaşmana yardımcı olur. Öğünlerine aşağıdaki maddelerin hepsini dahil et. Kahvaltıda senin yaş grubuna uygun olan bir takviye al ve beslenmene belli gıdaları eklemeye çalış. İşte bazı öneriler:
    • Bolca karbonhidrat ve kalori aldığından emin ol; çünkü vücudun büyümek için enerjiyi buradan alır.
    • Bolca kalsiyum al (süt ürünlerinde ve yeşil sebzelerde bulunur). Kalsiyum kemiklerin büyümesini destekler ve osteoporozu önlemeye yardımcı olabilir.
    • 500 mg niasin’in sadece aç karna tüketilmesi halinde büyüme hormonu seviyelerini önemli ölçüde artırdığı görülmüştür.
    • Yeteri kadar D vitamini al (balık, yonca veya mantar yiyerek veya güneşin altında yeteri kadar kalarak alınabilir). D vitamini çocuklarda kemik ve kas gelişimini destekler, [7] eksikliğinin ise büyümeyi engellediği ve genç kızlarda kilo alımına sebep olduğu görülmüştür. Balık sevmiyorsan saf bir balık yağı takviyesi almayı düşün (saflaştırma işlemi cıvayı ortadan kaldırır).
    • (Et, peynir, yumurta, yemişler, tofu, tohumlar veya bakliyatlardan) bolca yağsız protein tüket. Proteinler vücudunun büyümek için ihtiyacı olan temel bir yapı taşını oluşturur. Her gün en azından bir öğünün (tercihen iki) yüksek kaliteli protein içermeli.
    • Eğer beslenmendeki protein miktarının az olduğunu düşünüyorsan günde bir veya iki kez protein tozu iç.
    • Çinko alımını artır (istiridye, çikolata, yer fıstığı, yumurta, bezelye, kuşkonmaz ve takviyeler). Çinko eksikliği çocuklarda büyümeyi engelleyebilir. [8] Vücudunun günlük ihtiyacını karşılamanın en iyi yolu çinko içeren bir vitamin veya takviye almaktır.
    • Düzenli bir şekilde beslen. Kahvaltı ve öğle yemeği; öğle yemeği ve akşam yemeği aralarında küçük atıştırmalıklarla birlikte günde üç öğün yemek yemen gerekir. Öğünlerini her gün aşağı yukarı aynı saatte olacak şekilde planlamaya çalış. İnsülinin kan dolaşımından çıkması ve böylece büyüme hormonunun hücre inşaa etmek için çalışabilmesi için 4-5 saat gerekir. Öğünler arasında beklemen gereken süre bu kadardır. Yavaşça sindirilen proteinlerin acıkmanı engelliyor olması gerekir. Son öğününün yatmadan 3-4 saat önce olmalı. Uyumadan hemen önce az miktarda protein karışımı içilmesine izin verilebilir.
    • Yeterli miktarda beslen. Büyüme çağında olduğun sürece diyet yapmanın önerilmemesi bu yüzdendir. Yeterli miktarda gıda tüketmemek vücudunu yukarıda detaylandırılan maddelerden mahrum bırakır; bu da büyümeni durdurur. Eğer kilo vermek istiyorsan beslenmendeki yağ, şeker ve karbonhidrat miktarını azalt; ama geri kalan tüm yiyeceklerden yeterli, makul miktarda ye. Ayrıca spor yaparak kilo vermeyi dene. Nihayetinde daha sonra da kilo verebilirsin; ancak daha uzun olmak istiyorsan büyüme çağından en iyi şekilde faydalanmalısın.
  5. 5
    Bağışıklık sistemini güçlü tut. Bazı çocukluk hastalıkları büyümeni engelleyebilir. Bunların çoğu muhtemelen bebekken yapılan aşılarla engellenebilir; ama bolca C vitamini (portakal, greyfurt ve limon gibi turunçgillerde bulunur) tüketerek ve hasta hissettiğin anda bolca dinlenerek kendini garantiye al.
    • Tam ve taze gıdalar tüketerek bağışıklık sistemini güçlü tut. İşlenmiş gıdalardan, gereksiz kalorili veya yağ oranı yüksek gıdalardan, margarin ve katı yağ gibi hidrojenize edilmiş gıdalardan kaçınmaya çalış.
    • Çok çeşitli sağlıklı gıdalar ye. Her öğünde acai üzümü veya somon gibi tek bir şey yemek zararlı olmasa da bağışıklık sistemini en güçlü seviyede tutmaya pek yararı olmaz. Daha sağlıklı bir bağışıklık sistemi için çeşitli meyveler, bolca sebze, tam tahıllı gıdalar; süt, peynir, yemişler ve balık gibi protein kaynakları; antioksidanlar ve omega-3 yağ asitlerinden zengin başka gıdalar tüket. Su, tüm sindirim ürünleri için temel çözücüdür. Atıkları vücudumuzdan uzaklaştırmak için gereklidir ve günde 6 ila 8 bardak sağlıklı görülür.
  6. 6
    Egzersiz yap. Büyüme plakaların yaşın nedeniyle kapandıysa egzersiz yapmak büyüme oranını ne yazık ki etkilemez.[9] Ancak diğer sporların yanında yüzmeyi, bisiklet sürmeyi, koşmayı veya yogayı seviyorsan ve büyümen durmadıysa doğru bir beslenme ve yeterli uykuyla birlikte egzersizin büyümene yardımcı olması gerekir.
    • Esneme hareketleri yapmanın bazı faydalı etkileri vardır. İş boy uzatmaya geldiğinde esneme hareketleri yapmak en etkili egzersiz şeklidir. Yoğun esneme egzersizleri yapmak, büyüme durduktan kısa bir süre sonra bile boyuna fazladan birkaç santim ekleyebilir. En iyi sonuçları alabilmek için bu egzersizleri uyandıktan sonra ve uyumadan önce olacak şekilde günde iki kez yapman gerekir. Kolay egzersizlerle başla, ardından kademeli olarak daha zor olanlara geç.
    • Yüzmenin de esneme hareketlerine benzer şekilde kasları uzatmaya yardımcı olduğu iddia ediliyor. Birkaç tur yüzmenin sarf ettiğin çabaya faydası olabilir.
    • Tickle (Gıdıklama) Masajı. Bu, en çok başkası sana yaptığı zaman işe yarar: Dizine 5-10 dakika boyunca masaj yap. Bazıları için çok huylandırıcı olabilir. Dizlerine ellerinle masaj yapman dizlerinin, kemiklerinin büyümesine yardımcı olan büyüme kimyasalları salgılamasını sağlar.
  7. 7
    Doğru duruş alıştırması yap. Birçok insan, iyi bir duruşun tam boy artışı için gerekli olduğunun farkına varamadıkları için boy uzunluklarından biraz çalar. Doğru bir duruş, düz ve dik durmaktan fazlasını kapsar. Vücudunun doğru duruşunu korumak için vücudunun her bir kısmını çalıştırmalısın. Boy uzunluğunun mümkün olan her santimini elde etmek için başını, alt karnını ve bacaklarını nasıl tutacağını; nasıl doğru şekilde oturacağını ve doğru şekilde yürüyeceğini; bunun yanı sıra yapılması ve yapılmaması gereken birkaç şeyi de öğrenmelisin. Düz durursan kemiklerin düz gelişir ve seni daha kısa gösterebilecek olan osteoporoza yakalanmazsın. Düz durduğunda ve düz oturduğunda yalnızca uzun görünmez, aynı zamanda uzun hissedersin; hatta daha uzun da olabilirsin.
    • Daha iyi bir duruş için Alexander tekniğini dene. Eğitimli şarkıcılar ve aktörlerin kullandığı Alexander tekniği, tekniğin mucidi F. Matthias Alexander'ın verdiği ada göre "vücudun iyi kullanımı"ndan yararlanır. Bu tekniği öğreten dersler yaygındır.
  8. 8
    Özgüvenini geliştir. Uzun olmak güzel olabilir; ancak genel bir özgüven eksikliğini tamamlayamaz. Kulüplere katıl, kendini okula ver ve başarılı olduğun bir hobiye başla. Tüm bunlar ruh halini düzeltir ve pozitif bir tutum, herhangi bir boy kısalığını telafi etmekten daha çok işe yarar.
  9. 9
    Bir sağlık uzmanına görün. Eğer uzun boylu bir aileden geliyorsan ve gençliğinin ortasındayken büyümüyorsan veya boyun ergenlik öncesinden ergenlik dönemine kadar pek değişmediyse bir doktora görünmek iyi bir fikirdir. Büyümeni engelleyebilecek durumlar (büyüme hormonu eksikliği veya otoimmün hastalıklar) oldukça nadir olsa da vardır. Yeterince besleniyor ve bolca dinleniyorsan; ama yine de büyüyemiyorsan bir doktora danışmanın zamanı gelmiştir.
    • Kısa boylu bir yetişkin isen bir doktora görünmeyi düşün. Yetişkinken kısa boylu olmaya sebep olabilecek çocukluk hastalıkları (raşitizm gibi) sayılı olsa da bu konuyu doktoruna danışman gerekir. Tam boyuna ulaşmamış olsan bile kemiklerini ve organlarını daha sağlıklı hale getirmenin yolları olabilir.
    Advertisement

Gerçekçi Olarak Ne Bekleyebilirsin?

  • Ergenlikteyken boyunu uzatman daha olasıdır. Ergenliği geçtiysen daha fazla uzaman muhtemelen mümkün olmaz. Erkeksen yirmilerinin başında bile büyümeye devam edebilirsin. Kızsan yalnızca ergenliğinin sonuna kadar büyümeyi bekle. Bu tabii ki genetik özelliklere göre değişir.[10]
  • Ne kadar uzayacağında en büyük rolü genlerin oynar; ancak beslenmenin ne kadar uzun olacağın üzerinde %20 ila %40'lık bir etkisi vardır.[11] Yani eğer genlerin 170 cm boyunda olacağını gösteriyorsa, doğru bir beslenme uygulamak bu uzunluğu birkaç santim geçmeni sağlayabilir.

İpuçları

  • Bolca protein tüket.
  • Büyüme çağındayken diyet yapma.
  • Gerekiyorsa biraz kilo ver. Bu, biraz daha hızlı büyümeni ve daha uzun görünmeni sağlar.
  • Kafein tüketme! Kafein büyümeni engeller.
  • Bir kedi veya köpek sahibi ol (stresi azalttıkları kanıtlanmıştır ve stres büyümeyi engeller).
  • Uyuşturucu madde kullanma; çünkü bu büyümeni engelleyebilir.
  • Düz dur ve doğru bir duruş sergile.
  • Düzgün pişirilirse kırmızı et büyüme için çok faydalıdır.
  • Vitaminlerini al.
  • Ağır kaldırma.

Uyarılar

  • Büyümene yardımcı olabilecek sihirli formüller veya gizli bileşenler yoktur. Burada ücretsiz olarak okuyabileceğinden daha fazlasını sunmayacak olan e-kitapları satın alma.
  • Büyüme vücudundaki protein, besin, egzersiz ve benzerinin dengesini ne kadar sağlayabileceğini belirler.
  • Olumsuz düşünceler ve stres büyümeyi azaltır. Olumlu ol.
  • Büyümen büyük oranda genetik faktörlerle belirlenir. Eğer iki ebeveynin de kısaysa uzun olma şansın fazla değildir (başka uzun bir akraban olmadığı sürece). Ancak, bu makaledeki tavsiyeler tam boyuna ulaşmana yine de yardımcı olur.
Advertisement

Bu wikiHow makalesi hakkında

Ortak Yazar:
wikiHow Editör Ekibi
Bu makale editörler ve araştırmacılardan oluşan, makalenin doğruluğu ile kapsamlılığını onaylayan, eğitimli bir ekip tarafından ortaklaşa yazılmıştır.
Kategoriler: Sağlık

Bu makale işine yaradı mı?

Evet
Hayır
Advertisement