Boy Nasıl Hızlıca Uzatılır?

Ortak yazar: Sarah Gehrke, RN

Maalesef, birden bedenine santim eklemenin herhangi bir yolu yok. Uzamak daha çok genlerle alakalıdır. Boy uzunluğunun yaklaşık olarak %60 ila %80’i ebeveynlerden aktarılan genler tarafından belirlenirken, %20 ila %40’lık kısmı ise çevresel faktörlerden etkilenir. Bunun anlamı, beslenmen, sağlığın, ne kadar egzersiz yaptığın ve ne kadar uyuduğundur. Büyüme kıkırdakarın (kemiklerin geliştiği yerler) kapanana dek uzamaya devam edersin. İyi beslenme, doğru egzersiz ve bolca uyku bu süreçte daha fazla uzamana yardım eder.[1] Çoğu insanda, büyüme kıkırdakları yirmili yaşların başlarında kapanır ve sonradan doğal yollarla bir santim bile uzayamazlar. Kadınlarda büyüme tipik olarak 18 yaş civarında sonlanırken, erkeklerde ise 20 yaş civarında son bulur.[2]

Makalenin 1.Yöntemi:
Beslenme, Vitamin ve Minerallerle Daha Fazla Uzamak

  1. 1
    Doğru beslenme. Sağlıklı gıdalarla dolu dengeli bir beslenme; güçlü ve sağlıklı büyümene ve maksimum boyuna ulaşmana yardımcı olacaktır. Bunun anlamı pastalar, asitli içecekler ve pizzalardan uzak durup; salatalara, tam tahıllılara ve deniz ürünlerine yönelmektir. Eğer bu tarz yiyecekleri yemekte kendini motive etmekte zorlanıyorsan, farklı tarifler ve ilgini çekecek başka seçenekler araştır.
    • Protein, meyve, sebze, tahıl ve süt ürünlerini içeren sağlıklı ve dengeli beslenmenin nasıl olduğunu daha iyi öğrenmek için USDA MyPlate website sitesine bak.
  2. 2
    Protein ağırlıklı az yağlı bir beslenme uygula. Proteinler; kemiklerin, kasların ve kıkırdağın gelişip güçlenmesine ve uzamasına yardım eden temel yapı taşlarıdır. [3] Bu yüzden, eğer boyunu maksimum seviyeye çıkarmak istiyorsan, protein açısından zengin besinler tüketmelisin. Tavsiye edilen miktar yaşa, cinsiyete ve yapılan egzersiz miktarına göre değişir.
    • 9-18 yaş arası kızlar için günlük 140 gr tavsiye edilir.
    • 9-13 yaş arası erkekler için günlük 140 gr tavsiye edilir.
    • 14-18 yaş arası erkekler için günlük 185 gr tavsiye edilir.[4]
    • Proteinli ürünler; az yağlı kırmızı et, tavuk, balık, yumurta, kabuklu yemiş ve çekirdekleri kapsar.
  3. 3
    Yeterli D vitamini al. D vitamini, çocuklarda daha güçlü bir kemik ve kas gelişimi oluşmasına yardımcı olur.[5] Son zamanlarda yapılan bir araştırmaya göre, D vitamini eksikliğinin bodur büyüme ve hatta ergenlik çağındaki kızlarda kilo alımıyla ilişkili olduğu ortaya çıkmıştır.
    • D vitamini açısından zengin besinler yağlı balıklar, mantarlar ve takviyeli kahvaltılık gevreklerdir.[6]
    • Güneş ışığı, D vitaminini doğal olarak almanın en iyi yoludur. İhtiyacın olan tek şey doğru miktarda güneş ışığı almak için birkaç dakika güneşte kalmaktır. Cildinin güneşe maruz kaldığından emin ol.[7]
  4. 4
    Vücuduna çinkoyu kat. Çinko eksikliği büyümene engel olabilir. [8] Çinko kullanmak seni daha uzun yapmayacak olsa da, büyümenin erkenden durmasını önler. Bu, senin potansiyel olarak en uzun boyuna daha kolay ulaşmana yardım eder. Çinko açısından zengin bazı besinler şunlardır:
    • Deniz ürünleri, özellikle de kabuklular.
    • Kuzu eti.
    • Ispanak.[9]
  5. 5
    Bol miktarda kalsiyum al. Kalsiyum ve uzama arasında ilişki olduğuna dair çok az kanıt vardır, ama büyümen için önemli olan, güçlü kemik gelişimine yardım eden gerekli bir mineraldir.[10]. Kalsiyumun büyük çoğunluğu süt ürünlerinden alınır. 9-18 yaş arası kız ve erkeklerin, günlük üç bardak (ya da 1300 mg) kadar kalsiyum açısından zengin süt ve süt ürünlerini tüketmeleri tavsiye edilir. [11]
    • Yağ açısından zengin süt ürünleri çocuklar için faydalı olabilir.
    • Krem peynirde ve tereyağında az miktarda kalsiyum vardır.
    • Süt ve süt ürünlerindeki kalsiyuma alternatif olarak konserve balıklar, yeşil yapraklı sebzeler, soya ürünleri ve kalsiyum takviyeli meyve suları, kahvaltılık gevrekler ve ekmekler gösterilebilir.[12]
  6. 6
    Belli yiyeceklerden uzak dur. Çok tuzlu ve yağlı yiyeceklerin yanı sıra, bazı sağlıklı yiyeceklerin de boy uzamasına negatif etkisi olduğuna dair çalışmalar vardır. Dengeli beslenmelisin, aksi inkar edilemez, fakat soya ürünleri, domates ve bakla tüketimini azaltmayı göz önünde bulundur. [13]
    • Sağlıklı ve dengeli beslenme, bu üç şeyi yememekten daha önemlidir.
  7. 7
    Vitamin takviyesi almayı düşün. Eczanelerden temel multivitaminlerden alarak vitamin seviyeni arttırabilirsin. Aynı zamanda, satın aldığın tabletlerde sadece D vitamini ve çinko gibi iki önemli elemente odaklanabilirsin. Ayrıca balık yağı tabletleri kolay bulunabilen ve kemik ile eklemler için harika bir D vitamini kaynağıdır.[14]
    • Glukozamin gibi diğer konsantre ve muhtemel zararlı takviyelerin de büyümeyi artırdığı söylenmektedir.[15][16].
    • Bu takviyelerden birini almadan önce mutlaka doktoruna danış.
  8. 8
    Mucizevi tedavi ürünlerine karşı dikkatli ol. Seni mucizevi bir şekilde uzatacağını iddia eden bazı ürünlerle karşılaşabilirsin. Unutma, eğer büyüme kıkırdakların kapanırsa bir santim bile uzayamazsın. Bazı ürünler, içeriğinde büyümeyi tetikleyen insan büyüme hormonu (HGH) olduğunu iddia edebilir. Buna çok dikkat etmen gerekir çünkü HGH yalnızca doktor gözetiminde verilen ve hap şeklinde alınamayan bir hormondur.[17]
    Advertisement

Makalenin 2.Yöntemi:
Ergenlik Döneminde Büyümeyi Artırmak için Egzersiz ve Uyku

  1. 1
    Daha fazla uyu. Sadece uyku esnasında büyüdüğünü biliyor musun? Sen uyurken, bedenin büyüme hormonu (HGH) salgılar. Bu hormon kaslarını geliştirip boyunu uzatmaya yardım eder. Eğer daha uzun olmayı kafaya koyduysan bolca uyu.
    • Okul çağındaki çocuklar 10 ila 11 saat arası uyumalıdır.
    • Ergenler ve 18 yaş altındakiler en az 9-10 saat uyumalıdır.
  2. 2
    Egzersiz yap. Ne yaparsan yap, egzersize zaman ayır. Egzersiz sağlıklı gelişimin ve beden sağlığın için çok önemlidir. Özellikle ergenlik döneminde uzamak istiyorsan, egzersizi alışkanlık haline getir. Bütün egzersizler faydalıdır ve boyunu uzatacak belli bir egzersiz olmasa da, esneme ve sıçrama ile yapılan egzersizler omurganı uzatmana yardımcı olur.
    • Basketbol oynarken veya ip atlarken zıpla.
    • Yüzerek sırtını ve kaburgalarını esnet.
    • Uzamak için bunları ne kadar yapacağınla ilgili belirli bir süre olmasa da, ne kadar çok yaparsan o kadar iyidir.
    • Çocukların ve ergenlerin sağlıklı olmaları için günde bir saat egzersiz yapmaları tavsiye edilir.[18] Kendine uzama fırsatı vermek için, bu miktarı arttırmaya çalış.
  3. 3
    Esnemeye çalış. Bazı esnemeler omurganı gevşetmene ve duruşunu düzelmene yardımcı olur. Eğer sabah ilk, gece son şey olarak esneme hareketleri yaparsan, bu senin daha dik durmana ve sonuçta uzamana yardımcı olur. Deneyebileceğin bazı esneme hareketleri:
    • Parmak ucuna dokun. Ayakta dik bir şekilde dur ve ellerini havaya kaldır. Sonra da aşağıya doğru eğilerek ayak parmak uçlarına dokun.
    • Kobra esnemesi. Ellerin yanlarda olacak şekilde yüzüstü uzan. Ellerini yere bastırarak göğsünü havaya kaldır ve başını arkaya yatır.
    • Köprü esnemesi. Ellerin yanlarda olacak şekilde sırt üstü uzan. Sonra ellerini yere bastırarak sırtını esnetmek için karnını yerden kaldır.
  4. 4
    Uzamayı akışına bırak. Eğer şimdiye kadarki adımları uyguladıysan uzamak için vücuduna en iyi şansı vermiş olabilirsin. Herkes bir basketbolcu veya manken kadar uzun olacak diye bir şey yok. Uzun olmak her şey demek değildir, bu nedenle kendinle barışık olmayı öğren.
    • Bazıları "geç olgunlaşır" ve 17, 18 yaşlarından sonra birden sıçrama gösterirler.
    • Eğer gerçekten endişeleniyorsan, bir endokrinoloji doktoruna görün. Bu doktor, yavaş büyümeye karşı mücadele edebilmen için izlemen gereken yol hakkında çok önemli bilgiler verecektir.
    Advertisement

Makalenin 3.Yöntemi:
Boyundan En İyi Şekilde Faydalanmak

  1. 1
    Duruşunu düzelt. Eğer uzamak için elinden gelen herşeyi yaptıysan, sınırları zorlamak için hâlâ yapabileceğin birkaç şey var. Kötü duruşun toplamda boyuna nasıl etki ettiğine inanamazsın. Omuzlarının hafifçe düşmesi, boynunun ve başının öne doğru eğilmesi ve ayaktayken alışkanlıkla ağırlığını tek ayağına vermen, hepsi boyundan götürür.[19]
    • Omurganı mümkün olduğunca dik tutmak için başının üzerine bir kitap koyup yürüyerek vücudunu alıştır.
    • Ayaktayken, bacaklarını kalça genişliğini geçmeyecek şekilde aç. Çeneni yukarı doğru biraz kaldır. Bu sadece seni biraz uzatmakla kalmayacak, aynı zamanda daha özgüvenli gösterecek.
    • Dik oturmayı alışkanlık edin ve karın kaslarının kasılarak dik oturmana yardım etmesine odaklan.
  2. 2
    Kısa ya da orta uzunlukta saç tercih et. Daha uzun saçın seni daha uzun göstereceğini zannedebilirsin ama aslında uzun saç, dikkati boyun ve boyun hattından alarak seni daha kısa gösterecektir. Bunun yerine, kısa ya da orta uzunlukta bir saç stili seç. Bu tarz saçlar, dikkati tekrar boynuna çekecektir.[20]
    • Eğer çok uzun bir boynun varsa, bu saç tipleri harika duracak.
  3. 3
    Görünüşünü düzelt. Vücudunu saran kıyafetler giymek, mesela dar kesim kotlar gibi, fiziğinin hatlarını ortaya çıkarır. Bol giysiler giydiğinde o hatlar belli olmaz ve seni daha bodur gösterir. Vücudunu saran dar kotlar, özellikle bacak boyunu öne çıkaracak ve bacağının şeklini alarak ilgiyi boyuna değil bacaklarına çekecektir.
    • Kızlar için, dar etek giymek bacaklarının doğal şeklini ortaya çıkarır. [21]
  4. 4
    Boyuna çizgili desenler ve zayıf gösteren renkler giy. Siyah, koyu mavi ve koyu yeşil gibi renkler daha uzun görünmene yardımcı olacaktır. Bu renkler vücudunu daha ince gösterir ve hem kız hem de erkeklerde işe yarar. İnce gösteren bir alt ve üst tercih etmen ise iki kat etki eder. Aynı şekilde, boyuna çizgili kıyafetler de daha uzun görünmene yardım eder.
    • Kadınlar için, boyuna çizgili bir pantolon ya da uzun kollu bir gömlek dene.[22]
    • Erkekler için, kareliden ziyade ince boyuna çizgileri olan bir gömlek daha çok iş görür.[23]
    • Her iki cinsiyet de yatay çizgili tişörtlerden uzak durmalı-bunlar bodur göstererek ters etki yapar.
  5. 5
    Topuklu veya platform ayakkabı giy. Elbette herkes için uygun olmasa da, topuklu ayakkabı giymek hedefe bir anda ulaştırır. Giyer giymez birkaç santimden 15 santime kadar uzarsın. Ayağındayken, insanlar sana tepeden değil aşağıdan bakacaklar. Biriyle ilk tanıştığında, bıraktığın ilk etki boyunun uzunluğu değil, yüz hatların olacak.
    • Topukluyla yürümek pratik gerektiren ciddi bir yetenektir. Dışarda topukluyla rahatça yürüyebilmek için acele etme.
    • Topuklu giymek ayaklarına zarar verebilir. Giyip dışarı çıkmadan önce ayağını ayakkabıya alıştırabilir ayrıca içine astar ya da keçe koyabilirsin.
    • Çok yüksek topuklu giymek istemiyorsan, kalın tabanlı ayakkabı giy.
    • Erkekler boylarını uzatmak için ayakkabılarının içine, topuk kısma dolgu malzemesi koyabilir.[24]
    Advertisement

İpuçları

  • Sırtını dik tut ve uyuyabildiğin kadar uzun süre uyu. Uyurken daha çok uzarsın. Sadece hızla boy atacağın zamanını bekle.
  • Otururken sırtını dik tutmaya çalış.
  • Daha fazla su içmeye, lezzetli ama sağlıklı şeyler yemeye ve basketbol oynamaya veya bisiklete binmeye çalış.
  • Her zaman düzenli beslen.
  • Uzun olmamayı stres yapma.
  • Çok fazla uzun topuklu giyme çünkü ayak bileklerine ve tabanlarına zarar verebilir.
  • Kalsiyum, protein ve potasyum açısından zengin yiyecekler tüket, bunlar kas gelişimine, güçlü kemiklere, hücrelerin gelişmesi ve onarılmasına yardımcı olur.
  • Zıplama, ip atlama, yoga veya diğer esneme hareketleri gibi egzersizleri yap.
  • Daha fazla uyu.
  • Süt iç! Süt, kemikleri güçlendirir ve büyümeye yardımcı olur.
  • Sabahları uyandığında daima topuğunun arkasını esnetmeye çalış.

Uyarılar

  • Boy uzunluğu yaklaşık olarak %60 ila %80’i ebeveynlerden aktarılan genler tarafından belirlenirken, %20 ila %40’lık kısmı ise çevresel faktörlerden etkilenir. Bunun anlamı, beslenmen, duruşun, sağlığın, ne kadar egzersiz yaptığın ve ne kadar uyuduğundur. Büyüme kıkırdakları (kemiklerin geliştiği yerler) kapanana dek uzamaya devam edersin. İyi ve doğru beslenme, duruş, doğru egzersiz ve bolca uyku bu süreçte daha fazla uzaman yardım eder. Çoğu insanda, büyüme kıkırdağı yirmili yaşların başlarında kapanır ve sonradan doğal yollarla bir santim bile uzayamazlar.
Advertisement

Bu wikiHow makalesi hakkında

Lisanslı Hemşire
Sarah Gehrke, RN bu makalenin ortak yazarıdır. Sarah Gehrke Teksas’da Lisanslı Hemşire’dir. Hemşirelik alanındaki Yüksek Lisansı’nı 2013 yılında Phoenix Üniversitesi’nden almıştır.
Kategoriler: Sağlık

Bu makale işine yaradı mı?

Evet
Hayır
Advertisement