Bir Problem Nasıl Çözülür?

Ortak yazar: Paul Chernyak, LPC

Zorluklarla başa çıkma şeklin çoğu zaman başarı ve mutluluğunu belirler. Eğer bir problemi nasıl çözeceğin konusuna takılıp kaldıysan onu tanımlamayı ve daha küçük parçalara bölmeyi dene. Probleme mantıklı bir şekilde mi yaklaşacağını mı yoksa sonucun seni nasıl hissettireceğini mi düşünmen gerektiğine karar ver. Başkalarıyla çalışarak ve probleme farklı bir bakış açısıyla yaklaşarak problemlerine yaratıcı bir şekilde yaklaşmanın yollarını bul.

Makalenin 1.Yöntemi:
Problemi Ele Almak
Düzenleniyor

  1. 1
    Problemi tanımla. Asıl problemi bul, sadece problemden kaynaklanan belirtileri değil. Problemi tanımlarken konu dışı meseleleri değil, yalnızca asıl problemin ne olduğunu düşün. Diğer meseleleri daha sonra dikkate alabilirsin. Problemi tanımaya başla ve onu tam olarak anla.[1]
    • Örneğin; odan sürekli dağınıksa problem dağınık bir kişi olman olmayabilir. Eşyalarını düzgün bir şekilde yerleştirmek için yeteri kadar dolap veya yer bulunmuyor olabilir.
    • Problemi tanımlarken mümkün olduğunca açık ve titiz olmaya çalış. Eğer bu kişisel bir mesele ise, problemin nedenleri konusunda kendine karşı dürüst ol. Eğer bir lojistik problemi ise, problemin tam olarak nerede ve ne zaman ortaya çıktığını belirle.
    • Problemin gerçek bir problem ya da oluşturulmuş bir problem olup olmadığını belirle. Bu problemi çözmen mi gerekiyor yoksa bu istediğin bir şey hakkında mı? Bir şeyleri mantığa oturtmak, problem çözme sürecini yönlendirmene yardımcı olabilir.
  2. 2
    Önce önemli kararları ver. Vermen gereken kararları ve bunların problem çözümüne nasıl katkıda bulunacağını belirle. Karar vermek, problemlerini çözme konusunda ilerlemene yardımcı olabilir, bu nedenle neye odaklanacağına, nelerin yapılması gerektiğine ve bunu nasıl yapacağına karar vererek başla.[2]
    • Örneğin; çözmen gereken birkaç problemin olabilir ve önce hangisinin üstesinden gelmen gerektiğine karar vermen gerekebilir. Bir problemi çözmek başka bir problemin gerginliği dindirebilir veya stresini alabilir.
    • Bir karar verdiğinde kendinden şüphe etme. Farklı tercih yapman durumunda nasıl olacağını merak etmeden önüne bakma konusunda istekli ol.
  3. 3
    Problemi basitleştir. Aşırı derecede karmaşık bir problem bunaltıcı ve çözülmesi zor olabilir. Birden fazla problem varsa bunları daha küçük parçalara böl ve ayrı ayrı ele al. Problemi çok küçük parçalara ayırabilirsen bu sana problemi anlama ve çözme konusunda yardımcı olacaktır.[3]
    • Örneğin; bir dersi geçmek için çok fazla ödev teslim etmen gerekiyorsa kaç tane yapman gerektiğine odaklan ve bunları tek tek ele al.
    • Mümkün olduğunda problemleri bir araya getir ve çözmeye çalış. Örneğin; eğer ders çalışma süren daralıyorsa okula yürürken kaydedilmiş bir dersi dinlemeyi veya akşam yemeğini beklerken not kartlarını gözden geçirmeyi dene.
  4. 4
    Bildiklerini ve bilmediklerini belirle. Hâlihazırda sahip olduğun bilgileri toparla. Sonra, ihtiyacın olan şeyi araştır. Mümkün olan tüm bilgileri edin, ardından bunları anlamlı bir şekilde düzenle.[4]
    • Örneğin; bir final sınavını geçmeye çalışıyorsan ne bildiğini ve neye çalışmak istediğini belirle. Bildiğin her şeyi gözden geçir, sonra notlarından, ders kitaplarından veya sana yardımcı olabilecek diğer kaynaklardan daha fazla öğrenmeye başla.
  5. 5
    Muhtemel sonuçları öngör. Kendine bir B Planı (veya daha fazlasını) yaparsan bir çözüme bağlı kalmazsın. Muhtemel çözümleri bulduktan sonra her birinin nasıl gerçekleşeceğini düşün. Olası sonuçları ve bunların seni ve etrafındakileri nasıl etkileyeceğini düşün. Hayalinde en iyi ve en kötü senaryoyu oluştur.[5]
    • Bu senaryoların seni nasıl hissettirdiğine dikkat et.
  6. 6
    Kaynaklarını tertip et. Kaynakların arasında zaman, para, emek, yolculuk vb. olabilir. Eğer problemi çözmek öncelikliyse problemi çözmek için normalden daha fazla kaynak tertiplemen gerekebilir. Problemi çözmek adına hangi kaynakları kullanabileceğini düşün.[6]
    • Örneğin; belirli bir teslim tarihin varsa yemek pişirmeyi veya spor salonuna gitmeyi atlayıp bu zamanı projen üzerinde harcayabilirsin.
    • Mümkün olduğunda gereksiz işleri azalt. Örneğin; alışveriş zamanından tasarruf etmek için yiyeceklerinin eve getirilmesini sağlayabilirsin. Bu zamanı başka işlerin için harcayabilirsin.
    Advertisement

Makalenin 2.Yöntemi:
Yaratıcı Bir Yaklaşımda Bulunmak
Düzenleniyor

  1. 1
    Farklı çözümler için beyin fırtınası yap. Problemini çözmenin farklı yollarını düşün. Probleme yaklaşmanın birden fazla yolu olduğunu bilmek, başka seçeneklerinin olduğunu fark etmene yardımcı olabilir. Bazı alternatifleri düşündüğünde, hangilerinin mantıklı olduğuna ve hangilerini unutabileceğine karar ver.[7]
    • Karmaşık bir karar veriyorsan alternatiflerini yaz. Bu şekilde, hiçbir seçeneği unutmazsın ve mantıklı olmayanların üzerini çizebilirsin.
    • Örneğin; acıkmışsındır ve bir şeyler yemen gerekiyordur. Yemek yapmak mı, hızlıca atıştırmak mı, yemek siparişi vermek mi yoksa bir restorana gitmek mi istediğine karar ver.
  2. 2
    Bir problemi farklı şekillerde ele almayı dene. Basit bir problem çözüyorsan analitik veya mantıksal beceriler çok yardımcı olacaktır. Diğer zamanlarda, yol göstermesi için duygularına güvenmen gerekebilir. Çoğu zaman, problemleri çözmek için düşünme becerisi, duygu ve hatta belki de cesaret gerekir. Problemlere bu yaklaşım yollarını kullanmaktan korkma ve bunları deneyerek senin için en iyi olanını belirle.[8]
    • Ülkenin diğer ucundaki iyi maaşlı ancak seni ailenden uzaklaştıracak olan bir işi kabul etme problemini farklı şekillerde ele almak gerekebilir. Mantıksal çözümü dikkate al, fakat bunun yanında düşüncelerini, duygularını ve kararının başkalarını nasıl etkileyeceğini de değerlendir.
  3. 3
    Başkalarından tavsiye al. Eğer problemin acil değilse, diğer insanlardan tavsiye iste. Belki geçmişte benzer bir sorunla karşılaşan ve bir fikir sunup sana geri bildirimde bulunabilecek birini tanıyorsundur. Tavsiyelere uyup uymamak senin bileceğin bir şey olsa da, farklı bakış açıları edinmek yardımcı olabilir.
    • Örneğin; bir ev satın alıyorsan ve son kararını nasıl vereceğinden emin değilsen diğer ev sahipleriyle düşünceleri veya bir ev satın alma konusundaki pişmanlıkları hakkında konuş.
  4. 4
    İlerlemeni izle. Bir amaç için çalışıyorsan işlerin nasıl ilerlediğinin farkında ol. İlerleme kaydediyor ve olumlu yönde ilerliyorsan devam et. Yaklaşımının en iyisi olmadığını fark ediyorsan problemi farklı bir şekilde çözmeyi düşün. Problemini daha iyi çözmek için yeni stratejiler bulmak gerekebilir.[9]
    • Örneğin; maddi sıkıntı yaşıyorsan yaptıklarının gelir ve giderlerini nasıl etkilediğine dikkat et. Bütçeni kontrol etmek yardımcı olursa buna devam et. Sadece nakit kullanmak sorun oluyorsa başka bir şey dene.
    • İlerlemeni, başarılarını ve yaşadığın zorlukları kaydettiğin bir günlük tut. Cesaretin kırıldığında motivasyon için ona bakabilirsin.
    Advertisement

Makalenin 3.Yöntemi:
Zorluklarla Yüzleşirken Duygularını Yönetmek
Düzenleniyor

  1. 1
    Duygularını yatıştır. Nasıl olacağı konusunda endişeli ya da gergin hissettiğinde karar vermek veya bir sorunu çözmek zor olabilir. Korkun, sorun çözme kabiliyetini gölgeliyorsa bir süre sakinleşmeye çalış. Problemle ilgilenmeden önce derin bir nefes alarak dengeli ve rahat hisset.[10]
    • Ayrıca yürüyüş yapabilir ya da günlüğüne yazabilirsin. Burada amaç korkunu azaltmak ve dinginlik duyunu artırmaktır.
    • İlk adım genellikle en korkutucu olanıdır. Başlangıçta küçük bir şey yapmayı dene. Örneğin; daha aktif olmaya çalışıyorsan günlük yürüyüşlere çıkmaya başla.
  2. 2
    Altta yatan problemleri irdele. Bariz bir problemin temelinde çözülmesi gereken başka bir problem olabilir. Geçmişte mevcut probleme benzer bir sorunu çözdüysen ancak bu problem ortaya çıkmaya devam ediyorsa bunun altında yatan başka nedenlerin olup olmadığını araştır. Bir problemi kökünden çözebilirsin.[11]
    • Örneğin; bunaltıcı bir yapılacaklar listen varsa problem liste değil de yapamayacağın şeylere “hayır” demiyor olman olabilir.
    • Stresli, kızgın veya bunalmış hissediyorsan psikolojik olarak yıpranmış olabilirsin. Strese veya yılgınlığa sebep olan şeylerin bir listesini çıkar. Bunları azaltmaya çalış. Tekrar bunalmış hissetmeye başlaman bir şeyleri azaltman gerektiğinin işareti olabilir.
  3. 3
    Bir terapist ile görüş. Bir karar verme konusunda sürekli zorlanıyorsan veya bir problemi çözdükten sonra kendinden şüphe ediyorsan bir zihin sağlığı uzmanıyla görüşmenin faydasını görebilirsin. Kendinden şüphe etmene veya mağlup hissetmene neden olabilecek düşük özgüven ile uğraşıyor olabilirsin. Terapistin, kendini daha olumlu ve gerçekçi bir şekilde görmen için sana ışık tutabilir.[12]
    • Halk sağlığı merkezlerini veya sağlık sigortası şirketini arayarak bir terapist bul. Ayrıca bir doktorun veya arkadaşının tavsiyesini alabilirsin.
    Advertisement

İpuçlarıDüzenleniyor

  • Bunalmış veya yılgın hissetmeye başlarsan biraz soluklan. Her problemin bir çözümü olduğunu idrak et, ancak bazen kendini olaya o kadar kaptırırsın ki, problem dışında hiçbir şeyi gözün görmez.
  • Problemlerine yüz çevirme. Problemin er ya da geç geri gelecektir ve çözülmesi daha da zor olacaktır. Sağduyu, problemin boyutunu azaltmaya yardımcı olabilir.

Bu makale işine yaradı mı?

Evet
Hayır