Bir İnsan Nasıl Unutulur?

Ortak yazar: wikiHow Kadrosu

Bir ilişki bitince, çoğunlukla hayat sanki devam edemeyecekmiş gibi gelir. O kişi her yerdedir ve şu anda hayatına devam etmek söz konusu bile değildir. Ancak, işler böyle olmak zorunda değil. Ortamımızda değişiklikler yaparak, düşüncelerini yönlendirerek ve kendini meşgul ederek, bunlar kolayca geçmişe gömülebilir. Bu wikiHow makalesi sana, bir insanı nasıl unutacağını ve nasıl daha mutlu, daha sağlıklı ve daha eksiksiz bir insan olabileceğini gösterecek.

Makalenin 1.Kısmı: Olumsuz Hatırlatıcılardan Kaçmak

  1. 1
    Fiziksel bağlantıyı kopar. O kişiyi hâlâ görüp duruyorsan ya da sürekli yaptıklarını duyuyorsan onu unutamazsın. Şu stratejileri dene:[1]
    • Günlük aktivitelerin sırasında o kişiyle karşılaşmayacağından emin ol. Market alışverişine aynı saatte gidiyorsanız ya da işten eve gelirken aynı yolu kullanıyorsanız tesadüfen karşılaşma ihtimalini azaltmak için programını biraz değiştir.
    • Şimdilik o kişinin bulunacağını bildiğin sosyal toplantılardan uzak dur. Ev sahibine, etkinliğin iyi geçmesini umduğunu ve katılmamanın tek nedeninin acı verecek bir karşılaşmadan kaçınmak istemen olduğunu kibarca açıkla.
  2. 2
    O kişiyi elektronik hayatından çıkar. Günümüzde, insanlarla çoğu zaman bir ekran aracılığıyla bağlantı kurarız. İnsanları görmesen bile neler yaptıklarını görmek son derece kolaydır. Bu sert gözükse de o kişiyi kullandığın her tür sosyal medyadan çıkar.[2]
    • İletişim bilgilerini telefonundan ve e-posta hesabından sil.
    • Facebook, Twitter, Instagram profilini ve diğer profillerini engelle.
    • İstenmeyen bağlantıları engellemek için başka önlemler al. Gerekirse e-posta adresini değiştir.
  3. 3
    Ortak arkadaşlarınızdan seni o kişinin yaptıklarından haberdar etmeyi bırakmalarını rica et. Son derece ilginç bir şey olmuş olabilir ama bunu bilmene gerek yok. Arkadaşın unutup kazara o kişiden bahsederse ona şunun gibi bir şey söyleyerek nazikçe ricanı hatırlat: "Üzgünüm, Jale ama Bilal’i düşünmek beni çok üzüyor. Belki başka bir konuda konuşabiliriz."[3]
    • Ama bu politikaya bir ekleme yapabilirsin: Bazen doğru şeyleri öğrenmek, son noktayı koymana yardımcı olur. Belki o kişi sigaraya başladı, başka bir şehre taşındı ya da işini kaybetti. Arkadaşlarının, bir şeyi bilmenin son noktayı koymana yardımcı olabileceğini düşünüyorlarsa o şeyi sana söyleyebileceklerinden haberleri olsun.
  4. 4
    Sana o kişiyi hatırlatan şeylerden kurtul. O kişiyle ilgili acı veren anıları canlandıran her şeyi hayatından çıkar. Bu şeylere her gün bakmamak, hayatına devam etmene yardım edecektir.[4]
    • Bazı şeyleri atmayı için almıyorsa kutulara koy ve elinin altında olmaması için ailenden birine ya da yakın bir arkadaşına bunları onun evinde saklayıp saklayamayacağını sor. Bu eşyaların en az 6 ay ulaşamayacağın bir yerde olmasını rica et.
    • MP3 çalarına göz at ve sana onu hatırlatacak bütün şarkıları sil. Onların yerine seni kendine güvenmeye ve yoluna devam etmeye teşvik eden yüreklendirici ve hareketli şarkılar yükle.
    • Bu kişiden bir çocuğun varsa ya da evcil bir hayvanınız varsa tabii ki onu atamazsın. Onun yerine, çocuğu ya da hayvanı büyütmek için yaptıklarına odaklan ve ona harika bir yaşam sun.
    Reklam

Makalenin 2.Kısmı: Bakış Açını Değiştirmek

  1. 1
    İntikam arzusunun seni tüketmesine izin verme. Birinden, onu kıskandırarak, üzerek ya da pişman ederek intikam almayı istemenin yine de o kişiyi düşünmek anlamına geldiğinin farkında ol. İntikamı saplantı hâline getirirsen onu unutup hayatına devam edemezsin, o yüzden bu meselenin peşini bırakmayı öğren.[5]
    • Daha büyük bir güce, karmaya ya da bir tür kozmik adalete inanıyorsan o kişinin sonunda cezasını bulacağını düşün.
    • Başka birinin senin için intikam alacağına inanmıyorsan hayatın adil olmadığı gerçeğini kabullen. Bu kişi seni haksız yere incitmiş olabilir ama bu sana intikam alma hakkı vermez.
    • George Herbert’ın eski bir sözünü hatırla: "İyi yaşamak en iyi intikamdır." Hayatına devam etmek ve o kişinin seviyesine inmemek ona, senin olanlardan etkilenmediğin ve aslında bu olayı önemsiz gördüğün mesajını verecek.
  2. 2
    Duygularını ifade etmek için zaman ayır. Her şeyi denediysen ve hâlâ o kişiyi düşünmekten kendini alamıyorsan yeni bir yaklaşım dene. Oturup olanlar hakkındaki bütün duygularını yazmak için belirli bir zaman ayır (örneğin, bir ya da iki saat). Zaman dolunca ya da söyleyeceklerin bitince (artık hangisi önce olursa), yazdığın şeyi kapatıp bir yere kaldır. Bu kişi bir kez daha aklına takılınca kendine, "Hayır, bu konudaki duygularımı zaten ifade ettim. Bunu tekrar yaparak zamanımı boşa harcamayacağım," de.[6]
    • Eğer kesinlikle gerekliyse kendine duygulanmak için her gün 10 ya da 15 dakika ayır. Zaman dolunca kendine bunu yarın düşüneceğini söyle. Günler ilerledikçe gittikçe daha az zamana ihtiyaç duyacaksın. Gittikçe daha az zamana ihtiyaç duyduğunu fark etmek bile kendini daha iyi hissetmene yardım edecek.
  3. 3
    Zihnini meşgul et. Neyse ki düşüncelerini kontrol edebiliyorsun. Bir şeyi düşünmek istemiyorsan buna mecbur değilsin. Kendini okulla, işle ya da zihninin odaklanmasını sağlayacak bir projeyle meşgul et. Düşüneceğin başka şeylerin olduğunda o düşünceler zihninin gerilerine gidecektir.[7]
    • Bunları düşündüğünü fark edersen dikkatini başka bir şeye ver. Hepimiz hayallere dalarız ve düşündüğümüz için şaşırdığımız şeyleri düşündüğümüzü fark ederiz. Bu düşünceler zihnine sızdığı anda kendine bunları düşünmeyeceğini ya da daha sonra düşüneceğini söyle (ipucu: düşünmene gerek kalmayacak). Sadece birkaç dakikalığına bile olsa konuşacak birini, oynayacak bir oyun ya da dikkatini vereceğin herhangi bir şey bul; tek yapman gereken bu.
  4. 4
    Duygusal müzikler dinleme ya da duygusal filmler izleme. Bir insanı unutmaya çalışmak, çalkantılı ruh hâlleri ve depresyon için uygun bir zemindir. Şu anda çok savunmasız bir durumda olduğunu hissedebilirsin. İhtiyacın olan en son şey, bu duyguyu besleyen dış uyaranlardır, o yüzden neşeli şarkılar dinle ve sadece sana kendini iyi hissettiren televizyon programları ya da filmler izle.[8]
    • Arkadaşlarından da bunu akıllarında bulundurmalarını iste. Zihnini o düşüncelerden uzaklaştırmak için neşelenmene yardımcı olabilirler. Morale ihtiyaç duyduğunda onları ararsan sana kendini daha iyi hissettirmek için tam olarak ne yapmaları gerektiğini bileceklerdir.
  5. 5
    Kendine değer ver. Muhtemelen unutmaya çalıştığın kişi sana karşı bir yanlış yapmıştır. Nihayetinde, sana görmen gereken değeri vermemiştir. Bu kişi zaten hayatında olmaması gereken biri. Kendine değer vererek bunun farkına varman çok daha kolay. Sana hak ettiğin gibi davranmadı ve olay bu. Etrafında sadece sana hak ettiğin gibi davranan kişiler olmalı.[9]
    • Kendi değerinin farkında olmak, bir şeylere başlamayı çok daha kolaylaştırır. Unutma: Sen muhteşemsin! Tüm dünya önünde ve fırsatlarla dolup taşıyor. Şimdi ne yapacaksın?
    Reklam

Makalenin 3.Kısmı: Mutluluğu Geri Getirmek

  1. 1
    Tutkularının peşinden git. O şahısla birlikte (ya da onu düşünerek) geçireceğin zamanı yeni bir aktiviteyle değerlendirerek işleri yoluna koy. Her zaman denemeyi istediğin o hobiyi edin, okulun spor takımına katıl ya da yeni bir tür egzersize başla. Bu her ne olacaksa, o kadar ilginç ve merak uyandırıcı olmalı ki bunu yaparken başka bir şey düşünmek elinden gelmemeli.[10]
    • Yeni bir beceri edinmek ve kendini geliştirmek, kendini daha iyi hissetmeni sağlayacaktır. Kendini, unutmakta olduğun kişi için fazla iyi olan, yepyeni ve gelişmiş biri gibi bile hissedebilirsin ve bu da öz saygını arttırır. Kendini geliştirmek, bu durumda kendin, öz saygın ve huzurun için yapılabilecek en iyi şeydir.
  2. 2
    Doğru beslen ve egzersiz yap. Hayatında kendini abur cubur yemekten alıkoyamadığın ve tek yapmak istediğin şeyin kanepede oturup berbat reality show’ları izlemekten ibaret olduğu bir dönem geçirdin mi? İşin doğrusu, bu sana kendini iyi hissettirmez; tembel ve sağlıksız olunca kendini berbat hissedersin. Doğru beslenmek ve egzersiz yapmak, kendini enerjik hissetmeni ve içinde bulunduğun durum ve kendinle ilgili olumlu düşünmeni çok daha kolaylaştırır.[11]
    • Çoğunlukla meyve, sebze, tam tahıllar ve yağsız etlerden oluşan bir beslenme uygula. Lif, protein, kompleks karbonhidratlar ve sağlıklı yağlardan (örneğin, balıkta, kabuklu yemişlerde ya da zeytinyağında bulunan yağlardan) dengeli bir şekilde al. Seni ilk başta harekete geçiren ama sonradan yavaşlatan işlenmiş, yararsız yiyeceklerden kaçın.
    • Her gün 30 dakika egzersiz yapmayı hedefle; bu, yürüyüş, yüzme, koşu, hatta dans ya da evi temizlemek bile olabilir. Programın uzun zaman dilimlerine uygun değilse egzersizi küçük zaman dilimlerine böl. Arabanı girişten uzağa park etmek gibi küçük çabalar bile zaman içinde büyük bir etki yaratacaktır.
  3. 3
    Etrafını arkadaşlarınla ve ailenle çevrele. Zihnini meşgul etmenin, programını doldurmanın ve pozitif kalmanı sağlamanın en iyi yolu, etrafını sana gerçekten değer veren harika insanlarla çevrelemektir. Bu ister annen, kız kardeşin, en iyi arkadaşın ister bir tiyatro grubu ya da basketbol takımın olsun, onlarla bir arada kal. Hem yüzünü güldürecek hem de etrafında milyonlarca şeyin olup bittiğini görmeni sağlayacaklardır.[12]
    • Battaniyenin altına girip saklanmayı istediğinde birkaç saat ev kuşu olmak için kendine izin ver, sonra da bir davete evet deyip dışarı çıkarak ve sosyalleşerek buna son ver. Önce canın bunu yapmak istemeyecek ama sonra yaptığına sevineceksin.
  4. 4
    Kendine zaman tanı. İnsan beyni kendini harika bir şekilde iyileştirir. Eski bir atasözü olan “zaman, tüm yaraları iyileştirir,” cümlesi daima doğrudur ve doğru olacaktır. Beyin doğal olarak şu ana odaklanmaya, geçmişi unutmaya ve çoğunlukla geçmişi işine geldiği gibi değiştirmeye başlar. O yüzden, ayrılalı birkaç hafta olduysa rahatla. Bu işler zaman alır. Sabırlı olursan beynin senin için bu işi halledecektir.[13]
    • Yas tutma süreci doğaldır ve çoğu durumda bu aşamayı yaşamak zorunludur. Yasın beş aşaması vardır ve bunların tamamlanması biraz zaman alabilir. Kendine karşı sabırlı ol; zaman geçtikçe ilerleme göreceksin.
  5. 5
    Affet ve unut. Nihayetinde, birini affetmezsen onu unutmak neredeyse imkânsızdır. Yukarıdaki adımların hepsini uyguluyorsan ama yine de unutmayı başaramıyorsan bunun yerine affetmenin üzerinde çalış. O kişi sadece bir insan ve böyle şeyler olur. Hayat devam ediyor.[14]
    • Kendini affetmeyi unutma. Çoğumuz için, kendimize karşı garez beslemek, başkalarına karşı garez beslemekten daha kolaydır. O zaman doğru olduğunu düşündüğün şeyi yaptığını unutma. O kişi de öyle yaptı. Ortada suçlanacak ya da hatalı kimse yok. Geçmiş, geçmişte kaldı ve orada kalacak. Zaten en iyisi bu; bu şekilde, hayatına devam etmekte özgürsün.
    Reklam

İpuçları

  • Birini unutmak, hayatına devam etmene yardım edebilir ama bu ilişkiden öğrendiklerini unutmamaya çalış. Bir şey öğrendiğin sürece boşa zaman kaybedilmemiş demektir.
  • Sakın o kişiye ulaşmaya çalışma. O, seninle bağlantı kurmaya çalışabilir ama kararına bağlı kal ve tekrar hayatına girmesine izin verme. Ondan neden ayrıldığını hatırla.
  • Uzun bir ilişkiyi unutmak her zaman zordur; sadece daha iyisini hak ettiğini ve hiç kimsenin mükemmel olmadığını bil. Hayatın devam ettiğini ve insanların da öyle yaptığını anla.
  • Bu işe "nokta koymayı" saplantıya dönüştürme. Bağlantıyı hemen kes ve abartılı şeyler yapmaktan (örneğin uzadıkça uzayan bir "veda e-postası" yazmak) kaçın.
  • O kişiyle yaptıklarından farklı bir şey yap. Yeni şeylere el atmaya başla.
  • Eşyalarını geri almaya çalışma. Bu bir elmas yüzük, ya da eşi benzeri olmayan bir şey değilse geri almak için onunla bağlantı kurmaman senin için daha iyi. DVD’ler, giysiler, ekstra diş macunun... bırak onda kalsın. Bunlar sadece eşya. Sırf iç çamaşırını geri almak için onu görmenin acısına katlanmaya değer mi? Önemsiz eşyalar için gururundan vazgeçme.
  • En son ilişkini unutmak için yeni bir ilişkiye başlama konusunda acele etme. Bu asla işe yaramaz.
  • Asla o kişiden nefret etmeye çalışma; ondan nefret etmeye çalıştıkça kendini kaptırıp bunu saplantıya dönüştürürsün. Bu da onu her dakika düşünmene neden olacaktır. Sonuçta, o kişiyi unutamayacaksın.
  • Unutma ki bazen biri, her ne kadar küçük de olsa kalbindeki yerini hâlâ (ya da sonsuza dek) koruyabilir.
Reklam

Uyarılar

  • Asla şiddete başvurma.
  • Aylar olduysa ve hâlâ o kişiyi aklından çıkaramıyorsan bir psikoloğa git.
Reklam

Bu wikiHow makalesi hakkında

Ortak Yazar:
wikiHow Editör Ekibi
Bu makale editörler ve araştırmacılardan oluşan, makalenin doğruluğu ile kapsamlılığını onaylayan, eğitimli bir ekip tarafından ortaklaşa yazılmıştır.
Kategoriler: İlişkiler

Bu makale işine yaradı mı?

Evet
Hayır
Reklam