Böbrek Taşlarından Nasıl Kurtulunur?

Ortak yazar: Chris M. Matsko, MD

Böbrek lityazı veya kalkülü olarak da bilinen böbrek taşları, böbrekte küçük mineral kristaller oluştuğunda ortaya çıkar.[1] Böbrek taşları ağrılıdır, ama onları kendi kendine tedavi edebilirsin. Ancak ağrı devam ederse, doktoruna görün.

Makalenin 1.Kısmı: Böbrek Taşlarını Tedavi Etmek

  1. 1
    Bol su ve diğer sıvıları iç. Sıvı alımı idrara çıkarır ve idrara çıkma, sonunda böbrek taşını düşürmene yardımcı olur. Saf su en iyisidir. 10 böbrek taşından sadece bir veya iki tanesi çok fazla su içmekten ve beklemekten daha fazlasını gerektirir [2]. Bu yüzden, bir şey yapacaksan, bunu yaptığından emin ol.
    • ABD'deki Institute of Medicine, kadınların günde yaklaşık 9 bardak sıvı tüketmesini tavsiye etmektedir. Erkekler ise günde yaklaşık 13 bardak (3 litre) sıvı içmelidir. [3]
    • İdrarının açık sarı ya da berrak olması için yeterince su içmeyi hedefle. Bu, yeterince sıvı aldığının bir işaretidir.[4]
  2. 2
    Limonata, yeşil limonata veya kızılcık suyu iç. Bunların şeker oranı düşük çeşitlerini aramalı veya kendin yapmalısın. Limonlar, yeşil limonlar ve kızılcıklarda sitrik asit oranı çok yüksektir, bu da kristallerin boyutlarının artmasını ve yeni böbrek taşlarına dönüşmesini engeller. [5][6]
    • Siyah biradan kaçın. Bu tür bira gelecekte böbrek taşı oluşturacak oksalat maddesi içerir. [7]
  3. 3
    Gerekirse, ağrı kesici ilaç al. Nonsteroidal antienflamatuar (NSAID) ilaçlar al. Ibuprofen (özellikle Motrin etkili olabilir), naproksen (Aleve) veya aspirin yaygın olarak kullanılan NSAID'lerdir. [8] 18 yaşın altındaysan, akut beyin hasarına neden olan Reye Sendromu adı verilen tehlikeli bir hastalık ile bağlantılı olduğu için aspirin alma.[9]
    • Büyük, ağrılı bir böbrek taşı ile baş etmeye çalışıyorsan, reçeteli bir ağrı kesici ilaç alman gerekebilir. Doktorun bu durumu daha iyi teşhis edecektir.
  4. 4
    Ne zaman doktora gitmen gerektiğini bil. Çoğu böbrek taşı biraz sabır ve çok miktarda sıvı alımıyla düşer. Yaklaşık %15’i doktor müdahalesi gerektirir. Şunlar varsa doktora git: [10]
    • Sık sık idrar yolu enfeksiyonu oluyorsan. Bir böbrek taşın varsa idrar yolu enfeksiyonları daha da kötüleşebilir.[11]
    • Böbrek nakli geçirdiysen, bağışıklık sistemin zayıfsa ya da şu anda sadece tek böbreğin varsa.
    • Hamileysen. Hamilelikte taş tedavisi genellikle hamileliğin kaçıncı üç aylık döneminde olunduğuna bağlıdır.
    • Böbrek taşının idrar yolunu tıkadığını düşünüyorsan. Tıkanma belirtileri arasında, idrar akışının azalması, geceleri idrara çıkma ve belin yan tarafında ağrı yer alır.[12]
  5. 5
    Taş düşmezse bir ilaç al veya taşı çıkarma planı ayarla. Böbrek taşı kendi kendine düşmezse, taşı çıkartmak için bir ilaca veya birkaç işlemden birine ihtiyacın olabilir.
    • Şok dalga litotripsi (ESWL) 2 cm'nin altındaki böbrek taşları için idealdir. Bu, hamile kadınlar için iyi bir seçim değildir çünkü taşı bulmak için x-ışını gerekir ve çok büyük taşlar üzerinde işe yaramayabilir.[13]
    • İdrar yolundaki taşlar için doktorun üreteroskopi yapabilir. Bu, küçük bir kameranın idrar yoluna sokulmasını gerektirir, böylece doktor taşı görebilir ve ardından mesane yoluyla idrar kanalına bir tel sepet yerleştirip taşı serbest bırakarak çeker.[14]
    • 2 cm'den büyük veya düzensiz şekilli böbrek taşın varsa, doktorun perkütan nefrolitotomi veya perkütan nefrolitotripsi yapabilir.[15] Cerrah, hasta genel anestezi altındayken, sırtında küçük bir kesi açar ve böbrek taşını çıkarır (nefrolitotomi) veya kırar (nefrolitotripsi). [16]
    • Böbrek taşların hiperkalsiüriden kaynaklanıyorsa, yani böbreklerin yüksek oranda kalsiyum üretiyorsa, doktorun diüretik bir ilaç, ortofosfatlar, bifosfonatlar veya daha nadiren kalsiyum bağlayıcı ajanları reçete edebilir.[17]
    • Ayrıca gut hastasıysan, sana allopurinol reçete edilebilir.
    Reklam

Makalenin 2.Kısmı: Böbrek Taşlarını Önlemek

  1. 1
    Şeker, soda ve mısır şurubundan uzak dur. Şeker vücudun kalsiyum ve magnezyum emme yeteneğini bozarak böbrek taşı oluşumuna sebep olur. Sofra şekeri ve yüksek früktozlu mısır şurubunda bulunan früktoz, böbrek taşı riskini artırmaktadır.[18] Vücudunu daha sağlıklı bir yaşam tarzı ile korumak istiyorsan ve bunu yaparken böbrek taşlarından kaçınmak istiyorsan, tükettiğin şekeri azaltmayı dene.
    • Çamlıca ve Sprite gibi bazı turunçgil aromalı gazlı içecekler yüksek düzeyde sitrik asit içerir. Fazla şekerli içeceklerden kaçınman gerekirken, ara sıra sade soda içmek sitrik asit alımını arttırmanın iyi bir yolu olabilir.[19]
  2. 2
    Egzersiz yap. Her gün 30 dakika egzersiz yap. Ölçülü egzersiz yapmanın böbrek taşı riskini % 31'e kadar azalttığı gösterilmiştir.[20]
    • Yürüme, koşu veya bahçecilik gibi orta dereceli oksijen içeren aktiviteleri haftada en az 150 dakika yapmayı hedefle. [21]
  3. 3
    Hayvansal proteini günde 170 gram veya daha az miktarla sınırlandır. Hayvansal protein, özellikle kırmızı etler, özellikle ürik asit taşları olmak üzere böbrek taşı geliştirme riskini arttırır. [22] Hayvansal protein alımını, her türlü böbrek taşı oluşma riskini azaltmaya yardımcı olmak için günde 170 gram veya daha az – yaklaşık avuç içi veya iskambil destesi boyutu kadar – miktarla sınırlı tut. [23]
    • Kırmızı et, sakatat ve kabuklu deniz ürünlerinde pürin adı verilen bir madde çoktur. Pürin vücudun ürik asit üretimini artırır ve böbrek taşlarına neden olabilir. [24] Yumurta ve balıkta da kırmızı et ve kabuklu deniz hayvanlarından az olsa da pürin vardır.[25]
    • Proteini, kalsiyum açısından zengin süt veya baklagiller gibi diğer kaynaklardan al. Baklagiller, böbrek taşlarının oluşmasını engelleyebilecek bir bileşik olan fiber ve fitat içerir. Soya fasulyesi yüksek oranda oksalat içerdiği için, dikkatli ol. [26]
  4. 4
    Yeterli kalsiyum ye ama gıda takviyelerinden uzak dur. Birçok böbrek taşı kalsiyumdan oluşmuş olduğundan, kalsiyum alımını azaltmak iyi bir fikir gibi görünebilir. Ancak, araştırmalar kalsiyumu düşük olan beslenme düzeninin aslında böbrek taşı riskini arttıracağını göstermektedir. Günlük kalsiyum ihtiyacını karşılamak için süt iç, yoğurt ve peynir gibi süt ürünleri ye.[27]
    • 4-8 yaş arasındaki çocukların günlük 1000 mg kalsiyum ihtiyacı vardır. 9-18 arası çocuklar günde 1300 mg kalsiyum almalıdır. 19 yaş ve üstü yetişkinler günlük en az 1000 mg kalsiyuma ihtiyaç duyar. 50 yaşın üzerindeki kadınlar ve 70 yaşın üzerindeki erkekler günde 1200 mg kalsiyum almalıdır.[28]
    • Doktorun önermediği sürece, kalsiyum takviyelerinden kaçın. Yediklerinden aldığın kalsiyumun böbrek taşları üzerinde hiçbir etkisi olmamakla birlikte, takviyelerden çok fazla kalsiyum tüketmek, böbrek taşı geliştirme riskini artırabilir.
  5. 5
    “Düşük oksalatlı” beslenme programı yap. En yaygın böbrek taşı tipi kalsiyum oksalattan oluşur. Oksalatı yüksek olan gıdalardan kaçınmak, gelecekteki böbrek taşlarını önlemeye yardımcı olabilir. Oksalat alımını günde 40-50 mg ile sınırlandır.[29]
    • Kalsiyum içeren gıdalar ile beraber oksalat içeren gıdalar ye. Oksalat ve kalsiyumun, böbreklere ulaşmadan önce birbirleriyle bağlanması daha olasıdır ve böylelikle bu gıdalardan böbrek taşı oluşturma riskin azalır.[30]
    • Fındık türleri, çilek türleri, buğday, incir, üzüm, mandalina, fasulye, pancar, havuç, kereviz, patlıcan, lahana, pırasa, zeytin, bamya, biber, patates, ıspanak, tatlı patates ve kabak, porsiyon başına 10mg'dan fazla olmak üzere oksalat oranı yüksek olan yiyeceklerdir.
    • Siyah bira, siyah çay, çikolata bazlı içecekler, soya içecekleri ve hazır kahve, porsiyon başına 10 mg'dan fazla olmak üzere yüksek oranda oksalat içeren içeceklerdir.
    • Vücudun - takviyelerden alınanlar gibi- yüksek dozda C vitaminini oksalata dönüştürebilir. Doktorun tarafından önerilmedikçe C vitamini takviyesi alma.[31]
  6. 6
    Şok diyetinden kaçın. Şok diyeti, böbrek taşı riskini yükselterek kan dolaşımındaki ürik asit miktarını arttırır. Atkins diyeti gibi yüksek proteinli diyetler özellikle böbrekleri çok zorlar, bu yüzden kaçınılmalıdır.[32]
    • Bununla beraber, bol miktarda meyve ve sebze, baklagiller, tam tahıllar, sınırlı miktarda yağsız proteinlerden oluşan sağlıklı ve dengeli bir beslenme düzeni, kendini sağlıklı tutmak ve böbrek taşlarını önlemek için harika bir yol olabilir.
  7. 7
    Böbrek taşı öykün varsa özellikle uyanık ol. Yapılan çalışmalara göre, böbrek taşı geçirmiş tüm hastaların yaklaşık yarısında, ilk 7 yıl içinde yeniden böbrek taşı oluşur.[33] Zaten bir böbrek taşın varsa önleyici tedbirler aldığından emin ol; bu senin daha fazla risk altında olduğunu gösterir.
    Reklam

İpuçları

  • Sağlıklı ye ve beslenme düzenini takip et. Hazır yemeklerden ve doymuş yağ oranı yüksek maddelerden uzak dururken vitamin ve diğer besin maddelerinden oluşan bir beslenme planı yap.
  • Karahindiba, elma sirkesi, kuşburnu ve kuşkonmaz gibi “doğal” tedavilerin, böbrek taşları için yararlı tedaviler olduğu hakkında çok az bilgi vardır ve bilimsel desteği yoktur.[34][35]
Reklam

Uyarılar

  • Canını acıtıyor diye, idrara çıkmaktan kaçınma. Böbrek taşını atmana yardımcı olur.


Reklam

Bu wikiHow makalesi hakkında

Aile Doktoru
Chris M. Matsko, MD bu makalenin ortak yazarıdır. Dr. Chris Matsko Pensilvanya’da emekli bir Doktor’dur. Doktorluk derecesini 2007 yılında Temple Üniversitesi Tıp Fakültesi’nden almıştır.
Kategoriler: Sağlık
  1. http://www.patient.info/health/kidney-stones
  2. http://www.webmd.com/kidney-stones/kidney-stones-what-happens
  3. https://www.merckmanuals.com/home/kidney-and-urinary-tract-disorders/obstruction-of-the-urinary-tract/urinary-tract-obstruction
  4. https://www.kidney.org/atoz/content/kidneystones_shockwave
  5. https://www.kidney.org/atoz/content/kidneystones_Ureteroscopy
  6. https://www.kidney.org/atoz/content/kidneystones_PNN
  7. https://www.kidney.org/atoz/content/kidneystones_PNN
  8. http://emedicine.medscape.com/article/2182757-treatment#d9
  9. https://www.kidney.org/atoz/content/kidneystones
  10. http://kidneystones.uchicago.edu/new-post/
  11. http://www.webmd.com/kidney-stones/news/20131213/light-exercise-might-reduce-risk-of-kidney-stones
  12. http://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/fitness/expert-answers/exercise/faq-20057916
  13. http://umm.edu/health/medical/altmed/condition/kidney-stones
  14. http://www.niddk.nih.gov/health-information/health-topics/urologic-disease/diet-for-kidney-stone-prevention/Pages/facts.aspx
  15. https://www.kidney.org/atoz/content/kidneystones_prevent
  16. http://www.niddk.nih.gov/health-information/health-topics/urologic-disease/diet-for-kidney-stone-prevention/Pages/facts.aspx
  17. http://www.nytimes.com/health/guides/disease/kidney-stones/prevention.html
  18. http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/kidney-stones/basics/prevention/con-20024829
  19. http://ods.od.nih.gov/factsheets/Calcium-HealthProfessional/
  20. http://www.upmc.com/patients-visitors/education/nutrition/Pages/low-oxalate-diet.aspx
  21. https://www.kidney.org/atoz/content/kidneystones_prevent
  22. http://www.upmc.com/patients-visitors/education/nutrition/Pages/low-oxalate-diet.aspx
  23. https://www.kidney.org/atoz/content/kidneystones
  24. http://www.webmd.com/kidney-stones/kidney-stones-treatment-overview
  25. ”Natural treatments for kidney stones,” Salem Press Encyclopedia of Health, 2012
  26. https://www.kidney.org/atoz/content/kidneystones

Bu makale işine yaradı mı?

Evet
Hayır
Reklam