Ayaktaki Nasırlar Nasıl Giderilir?

Ortak yazar: Troy A. Miles, MD

Ortalama bir insan, ömrü boyunca milyonlarca adım atar. Bütün bu yürüme —ve ayaklarımıza giydiklerimiz — ayaklarımızı biraz hırpalayabilir. Ayaklarımızın başına gelebilecek şanssızlıklardan biri de nasırlar ve kornlardır. Uygun ayakkabılar ve çoraplar giyerek ve ayaklarını düzenli bir şekilde suya sokup ovarak sağlıklı tutmak, nasırlardan kurtulmaya yardımcı olabilir. Bunları düzenli bir şekilde yapmayı alışkanlık hâline getirirsen, nasır oluşumunu daha en başından engelleyebilirsin bile.

Makalenin 1.Yöntemi:
Nasırları Evde Gidermek

  1. 1
    Ayaklarını düzenli olarak suya sok. Nasırların varsa kuru ve ölü deriyi yumuşatmak için, ayaklarını düzenli olarak suya sokmayı dene. Ilık su ve yumuşak sabunlu ayak banyosuyla deriyi yumuşatarak, o deriden çok daha kolay kurtulabilirsin.[1]
    • Sıcak değil de ılık su kullan. Sıcak su, cildini kurutabilir ve ayaklarını tahriş edebilir.
    • Diyabet hastasıysan ayaklarını her gün yıkamalısın. Ilık suyla yumuşak sabun kullan ve ayaklarını iyice kurula. Sonra, ayaklarını losyonla, vazelinle ya da bebek yağıyla nemlendir.[2]
  2. 2
    Nasırlarından ponza taşı ya da ayak törpüsüyle kurtul. Ayaklarını suya soktuktan ya da duş veya banyo yaptıktan sonra, nasırlarındaki fazla ölü deriden kurtulmak için ponza taşı, ayak törpüsü ya da zımparalı törpü kullan.[3]
    • Ponza taşını ve ayak törpüsünü kullanmadan önce ılık suyla ıslatırsan, daha çok işe yarar.
    • Ponza taşın, ayak törpün ya da zımparalı törpün yoksa ölü deriyi soymak için bir bez de kullanabilirsin.
    • Ayaklarını ovduktan sonra, nemi içeriye hapsetmek, deriyi yumuşak ve esnek tutmak için nemlendirici sür.
    • Diyabet hastasıysan nasırlarından kurtulmak için ponza taşı kullanmadan önce mutlaka doktoruna danış.[4]
  3. 3
    Ayaklarının belirli kısımlarını koru. Nasırlar (ve kornlar), yürürken ayaklarının ayakkabılarına ve çoraplarına sürtünen yerlerinde oluşur. Bu bakımdan, diğerlerinden daha kötü olan bazı ayakkabıların olduğunu fark edebilirsin. İlk tercihin, nasır ya da korn oluşmaması için ayaklarına tam uyan ayakkabılar giymek olmalı ama alternatif olarak, ayaklarını korumak için reçetesiz satılan ilaçsız pedler kullanabilirsin.[5]
    • Bu pedler, ayaklarının farklı kısımları için farklı boylar ve şekillerde mevcuttur ama ayağının istediğin yerinin boyutuna göre kesebileceğin daha büyük boyutları da bulunur.
    • Bu pedlerden bazıları ilaçlıdır ama doktor sana kullanmanı söylemediği sürece ilaçlı olanlardan uzak durmalısın.
  4. 4
    Doktora gitmek için randevu al. Aşırı derecede acı veren ve şişen nasırların veya kornların varsa izlenecek en iyi yolu konuşmak için doktordan randevu almayı düşünmen gerek.[6]
    • Doktorun, nasırdaki ya da korndaki fazla deriyi kesip çıkarmak için gereken olanaklara ve aletlere sahiptir. Bu asla evde yapılmamalıdır.[7]
    • Korn veya nasır enfekte olmuşsa ya da enfekte olma ihtimali varsa doktor bir antibiyotikli merhem (Polysporin gibi) önerebilir ya da yazabilir.
  5. 5
    Nasır giderici ilaç kullan. Doktorunun önerebileceği, nasırlarına faydalı olacak bazı ilaçlar mevcuttur.[8]
    • %40 salisilik asit içeren küçük bantlar, daha kolay çıkması için deriyi yumuşatmak amacıyla doğrudan nasırın ya da kornun üzerine yapıştırılabilir. Farklı markaların ürettiği bu bantlar, eczanelerden reçetesiz olarak satın alınabilir. Doktorun bu bantları ne zaman ve ne sıklıkta kullanman gerektiğini söylemezse ambalajdaki talimatlara uy.
    • Bantların örtemeyeceği kadar büyük nasırlar için, reçeteli dozda salisilik asit jel de mevcuttur.
    • Salisilik asidi yalnızca doktor gözetiminde kullanmalısın. Asit olduğu için, cildini yakıp tahriş etme kapasitesine sahiptir ve bu da enfeksiyona yol açabilir. Doktorun, hangi ürünleri ne sıklıkta ve her defasında ne kadar kullanman gerektiği konusunda seni bilgilendirecektir.[9]
  6. 6
    Özel yapım ayakkabı tabanı yaptır. Nasırlarının nedeni, ayak deformitesi olabilir.[10] Bu deformite gayet küçük olsa da ayağının belirli kısımlarının, ayakkabılarının iç kısmına aşırı derecede sürtünmesine neden olabilir. Özel yapım ayakkabı tabanlıkları, yani ortotik tabanlık yaptırmak, bu deformiteleri düzeltmeye ve nasır oluşumu ihtimalini azaltmaya yardımcı olabilir.[11]
    Reklam

Makalenin 2.Yöntemi:
Ayaklarına İyi Bakmak

  1. 1
    Uygun ayakkabılar seç. Uygun ayakkabılar satın almak ve giymek, ayaklarında nasır oluşmasını engelleme konusunda çok faydalı olacaktır. Yeni bir ayakkabı alırken dikkat etmen gerekenlerden bazıları şöyledir:[12]
    • Satış elemanının, her iki ayağını da doğru ölçtüğünden emin ol. Büyük ihtimalle, çoğu insanınki gibi senin de bir ayağın diğerinden daha büyüktür. Daha büyük olan ayağına uyacak bir ayakkabı numarası seçmen gerek.
    • Ayakkabı almayı mümkün olduğunca geç bir saate bırak. Gün içinde ayakların şişer ve sen ayak numaranı şişmiş ayaklarını baz alarak seçmelisin. Bu, ayakkabılarının şişmiş ayaklarına uyacak kadar büyük olmasını ve gün içinde rahatsızlık vermemelerini sağlar.
    • Ayakkabıların numarası senin ayak numaran olmasa bile ayaklarının ne kadar rahat ettiğini baz alarak ayakkabı satın al.
    • Bu bariz gözükse de, ayak şeklindeki ayakkabıları satın al. Birçok ‘son moda’ ayakkabı, ayağını acıtıp nasır oluşmasına neden olabilecek şekillerde oluyor.
    • Yeni bir ayakkabı denerken parmak uçlarından, parmak köküne ve topuklarına kadar tüm ayağının, ayakkabının içinde rahat ettiğinden emin ol.
    • Ayakkabının burnuyla ayak başparmağın arasında yaklaşık 1-1,5 cm boşluk kalmalı.
  2. 2
    Ayaklarını kuru tut. Ayaklarının nasırsız ve sağlıklı kalmasını sağlamada çoraplar da ayakkabılar kadar önemlidir. Ayaklarının ayakkabı içinde kuru kalmasını sağlayan en iyi çorap çeşidi, pamuklu ya da doğal liflerden yapılan çoraplardır. Bu, normalden daha çok terleyeceğin bir fiziksel aktivite yaptığın zaman daha da önem kazanır.[13]
    • Ayakkabılarını tekrar giymeden önce kurumalarını bekle ve ayağına ıslak şeyler giyme.
    • Aynı çorapları mümkünse, özellikle de ıslak ya da terlilerse iki gün üst üste giyme.
    • Çorapların ıslanırsa bir an önce değiştir.
    • Temizlenme rutininin bir parçası olarak, parmak araların dâhil, ayaklarını her gün temizlemeyi unutma. Ayrıca, ayaklarını yıkadıktan sonra, çorap giymeden önce ayaklarının tamamen kuruduğundan emin ol.
    • Bir de halka açık bir havuzun etrafında yürürken, hatta halka açık bir duşun içinde bile parmak arası terlik ya da sandalet giymen iyi olabilir.[14]
  3. 3
    Ayaklarını her gün nemlendir. Nasırlar, ayaklarının çoraplarına ve ayakkabılarına sürtünen noktaları yüzünden oluşur. Ama ayaklarını her gün nemlendirerek ve cildinin hoş ve yumuşak kalmasını sağlayarak, nasırları önleyebilir ve iyileştirebilirsin.[15] Kışın hava daha soğuk ve bu yüzden daha kuru olduğu için ayaklarını nemli ve yumuşak tutmak çok daha önemlidir.
    • Nemlendirici sürdükten sonra çıplak ayakla yürümeye kalkışma çünkü bu tehlikeli olabilir!
    • Yatmadan hemen önce ayaklarına nemlendirici sürmeyi alışkanlık hâline getir.
    • Nemlendirici sürerken ayaklarına masaj yapma fırsatını kaçırma. Bu hem çok iyi gelir hem de ayaklarındaki kan dolaşımını arttırır.
    • Mümkünse sadece ayağa özel bir nemlendirici satın al ve kullan.
  4. 4
    Kornları önlemeye ve gidermeye çalış. Kornlar da nasırdır ama bunlar, ayaklarının başka kısımlarında değil de ayak parmaklarının üstünde oluşur. Kornlar genellikle ayakkabının uç kısımlarının ayak parmaklarına sürtünmesiyle meydana gelir ve bu durum, ayakkabının, ayak parmaklarının olduğu kısmının aşırı dar olmasından ya da yerçekimi yüzünden ayaklarını aşağıya bakmaya zorlayan yüksek topuklu ayakkabılardan kaynaklanır.[16]
    • Kornlar da nasırlar için kullanılan aynı yöntemlerle giderilebilir ve önlenebilir ama çok şiddetlenip acı verirlerse doktordan randevu al.
  5. 5
    Ayaklarını yükseğe koy. Ayaklarını düzenli olarak dinlendirmek de çok önemlidir. Tıpkı vücudunun diğer yerleri gibi ayaklarının da stresten uzaklaşmaya gereksinimi vardır. Ayrıca, bacak bacak üstüne atarak oturmaya meyilliysen, dolaşımı iyileştirmek için, üstte olan bacağı arada bir değiştir.
    Reklam

Makalenin 3.Yöntemi:
Ayaklarını Şımartmanın Diğer Yolları

  1. 1
    Ayaklarını limon suyuna batır. Limon suyundaki asit, nasırları yumuşatmaya ve gidermeye çok yardımcı olabilir. Ayaklarını yaklaşık 10 dakika limon suyunda beklet, sonra ponza taşıyla veya zımparalı törpüyle ovala.[17]
    • Eczanelerden topuk jileti ya da nasır tıraş makinesi satın alınabilir ama bunları kullanmak iyi bir fikir değildir. Ayaklarını kolayca kesebilirler ve bu kesikler kolayca enfekte olabilir.[18]
  2. 2
    Kendi çatlak topuk kremini kendin yap. Bir sürü nasır oluşumuna meyilli bölgelerden biri, topuklarındır. Evde kendi çatlak topuk kremini yaparak topuklarının ve ayaklarının geriye kalanının yumuşak ve nemli kalmasını sağlayabilirsin. Tek yapman gereken, küçük bir şişeye bir kaşık zeytinyağı ve birkaç damla limon veya lavanta esansiyel yağı eklemek. Sıvı koyulaşana ve süt kıvamına gelene kadar şişeyi çalkala, sonra da ayaklarına, özellikle de topuklarına sür.[19]
    • Kullanmadan önce şişeyi çalkalamayı unutmadığın sürece bu kremi yapıp gelecekte kullanmak için saklayabilirsin.
  3. 3
    Yatmadan önce ayaklarını yağla. Ayaklarını nemlendirmek için en iyi zaman, yatmadan hemen öncedir. Ayaklarını sadece satın aldığın nemlendiriciyle değil daha fazlasıyla da nemlendirebilirsin, hatta bunun için bitkisel yağ da kullanabilirsin. Yatmadan önce ayaklarına bir kat bitkisel yağ sür, sonra da kalın bir çift çorap giy. Gece uyurken çorapların ayaklarında kalsın, sonra sabah çoraplarını çıkarıp fazla yağı sil.[20]
    • Bitkisel yağ (ve diğer yağlar) çorapların ve çarşaflar da dâhil kumaşlarda leke bırakabilir. Bu durumda kullanılacak en iyi çorap, yün çoraptır çünkü yün, yağı emer ve leke bırakmaz. Yün çorap kullanamazsan (ya da aşırı sıcak gelirse) onun yerine eski çoraplarını kullan.
  4. 4
    Gece kullanımı için kendi ayak maskeni yap. Maske nasıl yüzün, ellerin ve saçların için faydalıysa ayakların için de faydalıdır! Bir çorba kaşığı vazelin (ya da benzeri bir ürün) ile bir limonun suyunu kullanarak evde kendi maskeni kolayca yapabilirsin. Vazelinle limon suyunu bir kapta karıştır, sonra da karışımı yatmadan önce temiz ayaklarına sür. Bütün gece ayaklarında çorap olsun ve sabah fazla vazelini bir havluyla sil.[21]
    • Bu iş için eski bir çift çorabını kullan, böylece vazelinin çoraplarını ya da çarşaflarını lekelemesinden endişe etmezsin.
  5. 5
    Ayaklarını nemlendirmek için parafin mumu kullan. Estetisyenler, parafin mumunu çoğunlukla spa pedikürünün bir parçası olarak kullanırlar ama sen de evde parafin mumu kullanabilirsin. Mumu geniş bir kaba koyup mikrodalgada erit ve mum eridikten sonra eşit miktarda hardal yağı ekle. (Hardal yağı, ayağını nemlendirir.) İyice soğuyunca her bir ayağını iki kez kaba daldır, mumun ayağında kuruduğundan emin olmak için her defasında ayaklarını kapta yeterince beklet. Sonra ayaklarını streç filmle ya da naylon poşetle sar ve 15 dakika bekle. Poşet ya da streç filmle mumu aynı anda çıkar.[22]
    Reklam

Uyarılar

  • Diyabeti olan (ya da ayaklarına giden kan akışını etkileyen başka hastalıkları olan) kişilerin, ayaklarına özel ilgi göstermeleri gerekir ve nasırlar yüzünden komplikasyon yaşama riskleri daha yüksektir. Bu durumlarda, herhangi bir ev tedavisi uygulamadan önce, doktora gitmek en iyisidir.[23]
Reklam

Bununla İlgili wikiHow'lar

Bu wikiHow makalesi hakkında

Ortopedi Cerrahı
Troy A. Miles, MD bu makalenin ortak yazarıdır. Dr. Troy Miles Kaliforniya’da Yetişkinlerin Eklem Yenilenmesi konusunda uzman bir Ortopedi Cerrahı’dır. Doktorluk derecesini 2010 yılında Albert Einstein Tıp Fakültesi’nden almış, sonrasında uzmanlığını Oregon Sağlık ve Bilim Üniversitesi’nde tamamlamış ve UC Davis’de görev yapmıştır.

Bu makale işine yaradı mı?

Evet
Hayır
Reklam